Kunstmatig Intelligente wijn-spijsadviseur vraagt testers

• Cor Balfoort

Een aantal van jullie had een paar maanden geleden al iets opgemerkt van het bestaan van www.winewinewine.com. Het is een website waar o.a. ik de afgelopen jaren heel veel tijd in gestoken heb. Een flink deel daarvan is opgeslokt door een idee om een online ‘ding’ te ontwikkelen dat op een behoorlijke manier antwoord geeft op de vraag wat je voor wijnen bij welke gerechten kunt serveren.

Daartoe hebben we onze toevlucht gezocht tot ‘artificial intelligence’ en inmiddels staat er een bèta-versie online van wat we Winestein hebben gedoopt. De precieze werking van Winestein is natuurlijk een beetje het geheim van de chef, maar het werkt ongeveer als volgt: we hebben allerlei smaaktypen wijn gedefinieerd en beschreven in hele series eigenschappen. Iets vergelijkbaars hebben we gedaan voor het samenstel van ingrediënten en bereidingswijzen waaruit een gerecht bestaat. En vervolgens hebben we speciale software getraind met duizenden voorbeelden van wat er goed, minder goed en slecht bij elkaar past.

Dat geheel levert een indrukwekkend aantal combinatiemogelijkheden van al die variabelen op en daar hebben we een stevige computer een dikke dag op laten staan rekenen. Het resultaat is een systeem dat beschikt over wat je een begin van gastronomische intelligentie zou kunnen noemen. Die gastronomische intelligentie kan het systeem ook toepassen op gerechten die het nog niet kent, en verder is het een lerend systeem, dat dus steeds beter wordt naarmate je er meer gegevens in stopt. De tool is nog volop in ontwikkeling, maar momenteel kun je voor vis- en vleesgerechten al aan de gang.

Aangezien er op dit Prikbord heel veel wijn- en eetdeskundige liefhebbers zitten heb ik André Sauerbier gevraagd of ik hier een oproep mag plaatsen om onze Winestein gastronomisch aan de tand te voelen. Een vergelijkbare oproep heb ik onlangs op het blog van het Nederlands Gilde van Sommeliers mogen plaatsen. Goede feedback is van groot belang om te kunnen inschatten waar we dingen verder kunnen verbeteren, dus hierbij ook hier de oproep aan geïnteresseerden om er flink op los te testen.

Je kunt Winestein vinden op: www.winewinewine.com/nl/winestein

Reacties hier of per email worden zeer op prijs gesteld. Ik heb verder ook op de blog van winewinewine een draadje geopend waar iedereen kan reageren: http://www.winewinewine.com/nl/winetalk/84/ook-prikbord-nl-uitgenodigd-voor-testwerk/

Cor

• Ronald Heijden

Beste Cor ,

Je winestein systeem is prachtig en ik heb het al een tijdje bij mijn favorieten staan. Wat me wel was opgevallen toen ik 2 totaal verschillende visgerechten uitgebreid had ingevoerd inclusief alle ingredienten etc. etc. dat er 2 x een Hermitage Blanc uit voort kwam als beste keuze …. Niet een echt gangbare viswijn is dat gewoon toeval geweest of is de AC Hermitage Blanc een goede sponsor :) Verder uiteraard nog veel succes met het afbouwen van winestein !

Groeten,

Ronald Heijden

• Cor Balfoort

Beste Ronald,

Dank voor je opmerkingen en leuk om te horen dat het al een beetje in de smaak valt.

Over die witte Hermitage: wij ergeren ons zelf ook wel eens aan het grote aantal keren dat die wijn bovenaan verschijnt. Maar we werken eraan. Het systeem is getraind met zeer vele wijntypes en op de een of andere manier matcht ie behoorlijk veel gerechtentypes aan witte Rhônes. Sommige wijnen hebben natuurlijk een breder spectrum aan gerechten waar ze bij passen dan andere en in algemene smaaktechnische zin kunnen er ook wel behoorlijk wat gecorseerdere visgerechten bij zo'n type wijn. Maar bij iets straks, fris en fruitigs zou deze wijn toch echt niet moeten verschijnen. Kun je aangeven wat voor soort gerechten je hebt ingevoerd? Dan krijg ik een beetje beter beeld.

Cor

• Ronald Heijden

Beste Cor ,

1) Tarbotfilet met jus de veau en paddenstoelen (Recept > Perswijn 22-1 blz. 64)

2) Coquilles St. Jacques Tartare (verse coquilles , peterselie , bosui , peper , zout , olifolie)

Groeten,

Ronald Heijden

• Cor Balfoort

Dank Ronald.

Ik heb mijn tarbot gebakken en er gebakken gewone champignons bijgedaan en dan geeft ie Savennières, Corton-Charlemagne en Hermitage Blanc als hoogste scores (9,49 en dat is behoorlijk hoog). Ik vermoed dat ie naar hoge wijnen gaat vanwege de jus de veau, waar wel iets stevig wits tegenop moet.

Bij het tweede gerecht krijg ik een Oostenrijkse Riesling als hoogste score, gevolgd door Riesling Grand Cru d'Alsace en een Riesling Grosses Gewächs. Hermitage scoort een zesje.

• Eelco van Wieringen

Ha, van de eend met schaaldierenbouillon gaat ‘ie helemaal uit z’n dak! (en lamszwezerik met custard begreep 'ie ook niet echt, Medoc erbij met een score van nota bene een 9!) Cor, kun je iets verzinnen tegen die hoge waarderingscijfers bij overduidelijk wanstaltige combinaties?

Salut,

Eelco

• Cor Balfoort

Eelco,

Het systeem is getraind op een behoorlijk breed spectrum aan gerechten, maar vlees met schaaldierenbouillon en zwezerik met custard (zoete?) zitten er in elk geval nog niet in. Naarmate een nieuw gerecht smaaktechnisch meer verschilt van wat ie wel kent, wordt het systeem ‘onzekerder’ in de voorspelling.

Als je een bepaald wijnadvies niet goed vindt, heb ik er het meeste aan wanneer de ingevoerde receptuur precies vermeld wordt, met bereidingswijzen van alle ingrediënten. Anders kan ik niet reproduceren en in het systeem analyseren hoe het wijnadvies tot stand komt.

Dank,

Cor

• Hendrik

Een mooie staek , danwel een gebraden kippetje met een een glas Sauternes scoort ook al niet :+

Lijkt me heel moeilijk om deze site perfect te krijgen.

uw Hendrik

• Cor Balfoort

Hendrik,

Ook hier het verzoek dat ik aan Eelco deed: vermeld alsjeblieft even precies hoe je het gerecht hebt ingevoerd, met alle ingrediënten en bereidingswijzen. Dan kan ik er wat mee.

Interessant dat je bij een steak een Sauternes als uitkomst hebt gekregen. Die wijn zit voor rood vlees namelijk niet in het systeem.

Cor

• Robèrt Koopman

Cor Balfoort schreef:

>

> Hendrik,

>

> Ook hier het verzoek dat ik aan Eelco deed: vermeld

> alsjeblieft even precies hoe je het gerecht hebt ingevoerd,

> met alle ingrediënten en bereidingswijzen. Dan kan ik er wat

> mee.

Die begrijp ik niet zo goed.

Het is toch een kunstmatig intelligent systeem?

Of bepaal jij de uitkomst?

Is het systeem niet “zelf lerend”?

Of volgt het toch gewoon vastgestelde patronen en/of tabellen?

Beslist geen kritiek van mij hoor!

Ik wil het gewoon begrijpen!

Elk gerecht heeft zijn wijn zie ik zo voor me.

Dan komt er uit een compleet gerecht met zijn bereidingswijze een tabel uit met meerdere wijnen en hun percentage.

Vandaaruit komt er dus een wijn uit die op alle fronten de beste zou moeten zijn.

Ga je dan al uit van de bekende weg?

Dus wat al sinds jaar en dag dé beste keuze is of zitten er ook nieuwe inzichten in?

Leuk project!

M.v.g,

Robèrt