Net thuis van een fantastische proeverij. Verbazingwekkend hoeveel schitterende wijnen je op een proeverij kunt tegenkomen waarvan je de naam nog nooit had gehoord. Zegt wat over mij maar ook over de ontwikkelingen in deze streek. Al met al zeer leerzaam.
Mijn persoonlijke top 3:
La Peira CdLanguedoc 2005
Yoghurtje in de neus, geconcentreerd braam/bessenfruit met zoetje in de aanzet. Weer tannines maar hout mooi geintegreerd. Dik, bek vol wijn. helemaal geweldig. 18,5 pt.
Ch. de Negly Porte ddu Ciel CdLanguedoc La Clape 1999
Kruidige neus en ook in de mond eucalyptus, medicinaal. Veel concentratie en mooi fruit, zeer vitaal voor een 10 jaar oude wijn. Soepele tannines, lange afdronk. Wow. 18,5 pt.
La Grange de Quatre Sous Lo Molin
Zowel de 2004 als 2005 geproefd. De 2004 al wat verder ontwikkeld dan de 2005, die nog vol in het zoete rode fruit zat. Beide ontzettend mooie brede wijnen met kracht, balans en veel tannines, maar nu al zeer toegankelijk. 18pt.
De über-cuvée Clos de Fees Siberie CdRoussillon Villages 2003: ach, een heel mooi glas maar zijn prijs van ruim 200 euri niet waard (goed voor 1 glas op een proeverij, maar niet in de kelder). Zijn kleine broertje Clos de Fees Les Clos 2003 beviel mij even goed.
Ik heb er van genoten. De top-Languedoc blijkt veel breder te zijn dan boegbeeld Mas de Daumas Gassac, die niet de verleidelijkheid had die de andere toppers vaak sierden. Veel wijnen wisten kracht, mooi fruit en elegantie prachtig te combineren en het niveau vond ik zeer hoog. Wit telt echter niet echt mee.
Jeroen: hartelijk bedankt voor de fantastische organisatie en uiteraard alle deelnemende Prikkers voor hun mooie inbreng!
Jasper