PB Languedoc proeverij

• Jasper

Net thuis van een fantastische proeverij. Verbazingwekkend hoeveel schitterende wijnen je op een proeverij kunt tegenkomen waarvan je de naam nog nooit had gehoord. Zegt wat over mij maar ook over de ontwikkelingen in deze streek. Al met al zeer leerzaam.

Mijn persoonlijke top 3:

La Peira CdLanguedoc 2005

Yoghurtje in de neus, geconcentreerd braam/bessenfruit met zoetje in de aanzet. Weer tannines maar hout mooi geintegreerd. Dik, bek vol wijn. helemaal geweldig. 18,5 pt.

Ch. de Negly Porte ddu Ciel CdLanguedoc La Clape 1999

Kruidige neus en ook in de mond eucalyptus, medicinaal. Veel concentratie en mooi fruit, zeer vitaal voor een 10 jaar oude wijn. Soepele tannines, lange afdronk. Wow. 18,5 pt.

La Grange de Quatre Sous Lo Molin

Zowel de 2004 als 2005 geproefd. De 2004 al wat verder ontwikkeld dan de 2005, die nog vol in het zoete rode fruit zat. Beide ontzettend mooie brede wijnen met kracht, balans en veel tannines, maar nu al zeer toegankelijk. 18pt.

De über-cuvée Clos de Fees Siberie CdRoussillon Villages 2003: ach, een heel mooi glas maar zijn prijs van ruim 200 euri niet waard (goed voor 1 glas op een proeverij, maar niet in de kelder). Zijn kleine broertje Clos de Fees Les Clos 2003 beviel mij even goed.

Ik heb er van genoten. De top-Languedoc blijkt veel breder te zijn dan boegbeeld Mas de Daumas Gassac, die niet de verleidelijkheid had die de andere toppers vaak sierden. Veel wijnen wisten kracht, mooi fruit en elegantie prachtig te combineren en het niveau vond ik zeer hoog. Wit telt echter niet echt mee.

Jeroen: hartelijk bedankt voor de fantastische organisatie en uiteraard alle deelnemende Prikkers voor hun mooie inbreng!

Jasper

• john

Jasper,

Ben erg benieuwd naar de complete line-up.

Jouw opmerking “wit telt niet echt mee” deel ik zeker niet. Dan heb je niet de juiste witte wijnen in de line-up gehad…..mas daumas blanc (vind ik beter dan de rode….helaas ook duurder) en grange des peres blanc zijn 2 witte wijnen van wereldklasse, zowel jong als 10 jaar oud….

Hasta Luego

John die de wijnen van de la Negly ook enorm kan waarderen……

• André

Wat een feest bij Languedockenner Jeroen (perfecte organisatie inclusief reader).

Leuk een breed scala aan mooie wijnen te proeven. Bijkt dat er 10 jaar geleden al mooie wijnen werden gemaakt, maar dat er nu veel meer moois vandaan komt. Wel even zoeken in Nederland.

Opvallend voor mij waren de oudere wijnen:

Ch. de Negly Porte ddu Ciel CdLanguedoc La Clape 1999 (zie mijn buurman Jasper) en

Peyre Rose Clos Syrah Léone 1995 AOC Languedoc

Nog zeer levend. Combinatie van mooie zuren met een waaier van herfsttonen en een mooie langte in de afdronk.

Ook de Clos Bagatelle, La Gloire de mon Pere AOC St. Chinian sprong eruit.

Helaas nog geen PN van mij omdat mijn proefnotities bij Jeroen zijn blijven liggen. Als iemand zijn PN's mist, die liggen bij mij. De verwisseling moet plaatsgevonden hebben tijdens de afterparty met vier jargangen Mas de Daumas.

1982 mooi

1988 ongelofelijk mooi en rijp

1993 compleet

1997 ??

Wat een wijnen en wat een “reward” als je dit zo lang laat liggen. Een compliment aan de importeur die dit huis al voerde voor de hype begon. Vanavond gaat hier mijn laatste 1981 open. Moet een van de eerste jaren in Nederland zijn geweest. Ik ben benieuwd.

In het algemeen duidelijk dat selectie van terroirs en lage rendementen zeer mooie resultaten opleveren. Voor E15-35 zeer koopwaardig. Dat geeft de gemiddelde wijnliefhebber er niet voor uit. Gelukkig maar mischien ….

Ondanks mijn hooggespannen verwachtingen als liefhebber van dit grote gebied, werd deze overtroffen door de gemiddelde zeer hoge kwaliteit. Veel mooie maar vooral lekkere drinkbare wijnen. Misschien volgende keer inzoomen op een kleiner gebied?

Hulde aan Jeroen en de 17 (!) prikkers die de wijnen bijeenbrachten en op eerste Paasdag iets heel bijzonders beleefden.

André

• Jeroen

http://vindeterroir.blogspot.com/

( weet nog stees niet hoe ik een link toevoeg)

Daar staat de gehele line up en notities.

Prikkers nogmaals bedankt voor de gezelligheid en de waanzinnige wijnen.

Hoop dat de foto's van diverse prikkers hier nog verschijnen

• Eelco van Wieringen

Heel simpel: http://vindeterroir.blogspot.com/

Salut,

Eelco

• Jeroen

grazie grazie

• Jasper

John,

Je hebt gelijk, ik had moeten zeggen “wit telde niet echt mee” (dat krijg je met PN's direct na een proeverij). Ik heb ook niet het idee dat dit de absolute top van witte Languedoc was.

Jasper

• Mathieu Wechseler

Geweldig proeffeestje in Rijswijk. Hulde en dank aan de organisator Jeroen. Het boekwerk wat Jeroen gemaakt had met ruimte voor proefnotities was helemaal top!

Mooie line-up. Bedankt ook alle medeproevers voor hun inbreng. Er zaten hele mooie Languedocs tussen.

En eindelijk kreeg Theo uit Douvaine ook een gezicht. Toffe gast! Ook heel leuk om de Warners Brothers te ontmoeten (Felix en David)…aanstormende talenten met als specialiteit Riesling.

Mijn absolute topper van de proeverij was:

- Clos de Fées Les Clos Côtes du Roussillon Villages 2003 18,5/20. De wijn kwam in mijn beleving overeen met een top-Chateauneuf du Pape. Op en top rijp.

De super-cuvée van dat huis, “Petite Sibérie” was een voorrecht om te mogen proeven, maar maakte niet dezelfde indruk als de hierboven genoemde Les Clos.

Score: 18/20

ROOD

Verder vond ik op gebied van rood super:

- Chateau de Negly Porte du Ciel 1999 (17,5/20). Als de wijn iets minder geconcentreerd zou zijn, krijgt ie van mij een punt extra.

- Le “G” de Haut Gléon 2001 Corbières (17/20)

- Peyre Rose Clos Syrah Léone 1995 Coteaux du Languedoc (17/20) Wat een topwijn en wat een vitaliteit nog na bijna 14 jaar.

- La Peira 2005 Coteaux du Languedoc (17/20)

- Domaine de l'Elephant 2006 Vdp des Cotes Catalanes (17/20). Ondanks het lage rendement van 4 hl/ha !!! (mede vanwege de meer dan 80 jaar oude stokken), toch ook een zekere elegantie in die wijn. (17/20)

- Matassa Cuvée Romanissa 2004 Vdp des Cotes Catalanes (17/20)

- Clot de L'Oum Saint Bart 2004 Côtes du Roussillon Villages (17/20) sowieso waren de vier rode Clot de l'Oum van zeer goede kwaliteit.

WIT

Op gebied van wit vond ik de Clos du Gravillas “L'inattendu” 2007 uit de Minervois zeer geslaagd (17+/20) en de Clos Bagatelle Saint Chinian met 60% Roussane en 40% Grenache Blanc (16,5/20)

Zoals al eerder gezegd, dat er veel goeds uit de Languedoc komt de laatste tijd, wisten we wel, maar het niveau neemt toe en de nieuwe namen schieten als paddenstoelen uit de grond. Een gebied om te blijven volgen.

Amitiés,

Mathieu

• Ger Bouten

Leuk dat er nogal wat wijnen op tafel hebben gestaan die een plek in mijn kelder hebben.

Als groot liefhebber van Languedoc- en Roussillon-wijnen nog in maart bezoek gebracht aan enkele domeinen in Saint Chinian, Saint-Jean de Minervois en Minervois. Zo ook aan Clos du Gravillas alwaar mijn vrouw en ik werden ontvangen door John Bojanowski (een Amerikaan van origine), echtgenoot van wijnmaakster en Francaise Nicole. Genoten van het hele assortiment, zo ook van de witte L'inattendu 2007. Bij de rode beviel mij ter plekke maar nog meer bij het herproeven thuis vooral Le Rendez Vous du Soleil 2006, een blend van syrah, cabernet sauvignon en carignan en voor de helft 25 maanden opgevoed in vaten van 400 liter. Lo Vièlh 2005 bleef daar - niet ter plekke, maar wel thuis - iets bij achter. Ik denk dat een paar jaartjes rust de laatste ten goede komt.

Ook nog altijd, Ron Cohen zij dank, in mijn kelder twee oudere jaargangen van La Sellerie van Pique-Perlou te weten 1999 en 2001. Overigens, als je Ron mocht geloven, houdbaar tot het jaar 2045!

Twee speciale Cohen-cuvées van Haut-Gléon wil ik ook graag vermelden: een 100 procent syrah uit 1999 en een 100 procent grenache uit 2000. Prachtjongens die het domein, geloof ik, zo niet meer maakt.

Behalve over een Vieilles Vignes uit 2000 van Clos des Fées beschik ik gelukkig ook nog over de Vieilles Vignes van een andere topper uit de Roussillon, Gauby. Om precies te zijn de jaargangen 1999 en 2005. Bijzonder omdat de stijl van de 2005 nogal verschilt van die van de 1999: meer finesse en elegantie en minder kracht.

Tot slot nog even dit: de ontdekking van afgelopen jaar in de Roussillon was voor mij het kleine maar fijne Domaine Rossignol met als topwijn Le Graal, een blend van overwegend mourvèdre en syrah en grenache en in 2008 winnaar van de Bacchus, de hoogste onderscheiding die de regio jaarlijks te vergeven heeft. En dat voor 12,50 euro (ter plekke)!

Bijna zou ik nog een andere favoriet uit mijn voorraad vergeten: Domaine Cros Les Aspres uit de Minervois. In maart ter plekke de 2006 gekocht in, jawel, een winkel van een tankstation maar nog niet geproefd. Maar als liefhebber van eerdere jaargangen geen moment getwijfeld om deze 100 procent syrah in het mandje te leggen.

• Jeroen de Zeeuw

Hoi Ger,

Leuk om te lezen dat je bij John bent langs geweest. Sinds een 2tal jaar importeer ik deze wijnen. De Rendez Vous is idd een heerlijk glas, maar ook niet mis is de Sous les Cailloux de Grillons, hun basiswijn. Jammer dat ik er maar 400 van kan krijgen dit jaar.

Toevallig ook hun Terret geproefd ???