Mijne dames en heren,
De afgelopen dagen passeerden de volgende wijnen de revue in oostelijk Brabant:
2005 Cantina Terlano - Pinot Bianco Riserva Vorberg
Dit blijft een van mijn ‘all-time-favorite QPR-whites’, geweldig fris en mooi getypeerd, een echte Alpenwijn, maar nergens schraal of te strak. Bloemig, wit steenfruit, een pietsie romigheid van de (bescheiden) houtopvoeding. Heerlijk op het terras, tijdens het koken, als aperitief, bij de antipasti, de salade, een eenvoudig visje en, nu nog, op het bankje onder de veranda… Altijd goed.
2003 Julian Chivite - Chardonnay Reserva Colecction 125
Hierop heb ik een jaar of drie gepast, omdat Joost B. destijds meldde dat het spul tijd nodig had. Gedronken op twee avonden. In eerste instantie nogal houtgedomineerd. Naar verloop van tijd vermindert dat, de wijn komt in balans. Indrukwekkende glas met tropische fruitimpressies (banaan, abrikoos, ananas) als ook een aanzienlijke kruidigheid (gember, een verre kaneeltoets en pure vanille). Op dag twee domineert de vetheid: dikke klonten boter als ook zwoelzoete bloemige tonen (jasmijn, kamperfoelie en nog steeds vanillepeulen). Werkelijk een dijk van een wijn die op zich zelf (dus zonder hapje) minder goed tot zijn recht kwam dan naast een romig gerecht van zalm/tilapia/bosui op dag 1 en naast Eelco's ei/prei/room/truffel/paddo-cocotte op dag 2.
Met de volgende fles wacht ik nog minimaal een jaar.
2005 Pierre-Marie Chermette/Dom. de Vissoux - Fleurie Poncie
Ik dacht: “laat ik 'ns een keer wat anders opentrekken”:
Enorme zuivere essence van allerlei rode vruchten: frambozen, aardbeien, morellen en zelfs associaties van zwarte en blauwe bessen. In de mond komen daar hele subtiele hints van rook, grafiet, bosgrond, vuursteen en een fijne kruidigheid bij. Voeg daarbij een bovengemiddelde concentratie, verrukkelijke zuren en impressies van een delicaat geparfumeerde dameshals en je hebt een wijn om verliefd op te worden… Absolute aanrader voor de liefhebbers van subtiele, minerale, elegante wijnen.
2004 Fritz Haag - Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Auslese #6
Pfff… als je het over minerale wijnen hebt…. Dit is er een, hoor…
Natuurlijk is deze wijn nog een jaar of 5 te jong, maar ik kon het niet laten een proefflesje van een recent aangekocht partijtje te ontkurken. Zo uit de kelder, kurk eraf, en hop - in het glas. Opening van gesuikerde limoen: wel de aromatiek, de zuren en zoetheid, maar niet de bitters; heerlijk. Het 2e glas was frisser (fles stond inmiddels in de koeler). Dat accentueert de minerale, filigrane tonen. Kiezel, leisteen, salmiak melden zich aan het front. De gedachten gaan weer terug aan het bezoek aan Oliver: zo herinner ik me de wijnen van dit domein!! In een woord fantastisch. Volkomen terecht gelauwerd in 2008 door Wein-Gourmet en Gault-Millau, wat mij betreft. En misschien wel het mooiste domein van de Moezel (discussie is mogelijk ). Deze wijnen moeten het niet hebben van hun kracht en concentratie maar juist van hun complexiteit, typiciteit en zuiverheid. Gelukkig is niet iedereen hiervan onder de indruk.
Kortom, wij hebben een super-weekend achter de rug!
Was er dan geen enkele tegenvaller? Jawel hoor, een 1996 Grand Pey Lescours (St. Emilion) met kurk. Och…
Groet,
Klaas :Z