Latour 2008

• Ger Bouten

Voor de liefhebbers: aanbod van een, het moet gezegd, fraaie wijnwinkel in Margaux die ik, samen met ons wijngenootschap, in 2004 bezocht:

LA CAVE D’ULYSSE

2 RUE TREMOILLE

33 460 MARGAUX

OFFRE CHATEAU LATOUR 2008

Chers clients,

CHATEAU LATOUR 2008 vient de sortir sur le marché.

Nous avons le plaisir de vous l'offrir aux conditions suivantes :

CHATEAU LATOUR 2008 1er GCC PAUILLAC AOC

Prix de vente : 145.00 € HT / la bouteille départ chais

Offre sans engagement, sauf vente.

Autres conditionnement possible (caisse bois de 3 blles, caisse bois de 6 blles, caisse bois de 3 Magnums…)

Règlement à la commande : Dès encaissement du chèque, virement sur son compte ou débit du compte associé au numéro de carte bancaire fourni, Ulysse Cazabonne adressera au Client une facture d'acompte hors taxes acquittée, valant réservation définitive des Primeurs. Une facture définitive sera adressée au Client, sur laquelle seront dus par le Client, la TVA, le cas échéant, et les frais de conditionnement spéciaux et de port, aux taux et tarifs en vigueur à la date d'émission de la facture définitive.

Stocks très limités – 6 blles maxi par client

DUPUCH Dominique / Responsable

La Cave D'Ulysse - 33460 MARGAUX

Tel : 00 33 5 57 88 79 94

Fax : 00 33 5 57 88 79 95

• John Copier

Ger,

Ik zag vanochtend dat de primeur van Latour een ietsje andere prijs had.

“Latour vend son ”primeur“ 2008 à € 110.”

John

• John Copier

JancisR weet nog geen 5 minuten geleden het navolgende te melden.

At 130 euros a bottle, this represents a decrease of 46% on the 2007.

Het komt op mij een beetje chaotisch over. Een afgegeven primeurprijs is toch een afgegevenprimeurprijs? Nu lijkt het een beetje op wat de gek er voor geeft of beter vraagt.

John

• John Copier

Dit is leuk.

Ik lees het en met copy past zet ik één zin op dit PB. vervolgens ga ik terug naar haar site en zie voor mijn ogen de tekst veranderen in;

At 110 euros from the château, 130 from the négociants, a bottle,.

John

• ChrisW

Het makkelijkst is de prijs ex-chateau te vergelijken: deze is nu 110 euri ex btw en accijns, welke zo'n 45% lager is die van vorig jaar.

De door Ger genoemde prijs van EUR 145 is een prijs aan consumenten in Frankrijk exclusief BTW en accijns.

In Nederland zal dit denk ik neerkomen op zo'n EUR 175-180 all-in.

Aanzienlijk hoger dan destijds de 2004 was geprijst (vlgs mij zo'n 140 all-in), maar de Latour was toen een van de weinige wijnen die en-primeur wel redelijk werd verkocht. Ik kan mij voorstellen dat Latour nu ook weer een van de weinige wijnen zal zijn die nog verkocht worden.

Zelf zie ik niet echt reden om voor zo'n prijs en-primeur te kopen. De crisis zal nog wel even aanhouden en daarmee ook de druk op de wijnprijzen. Voor deze prijs zijn heel veel andere goede wijnen te koop en ik denk ook niet dat de wijn sterk in prijs zal stijgen, tenzij Parker er minimaal 99 punten aan geeft.

Ik heb wel een beetje medelijden met de wijnhandel, voor zover die in ieder geval op voorraden dure wijn uit Bordeaux zit: hoe kan je nu nog de in de handel en bij de chateau's zwevende grote hoeveelheden van de 2006 en 2007 verkopen die in de en-primeur voor véél te hoge prijzen zijn ingezet?

ChrisW

• ChrisW

Ik zie dat Parker in reactie op de prijs van Latour de volgende tekst heeft geplaatst op het Squires Board:

——————————————————————————–

PS…..let the dumping and carnage …regarding 2007,2006,and 2004 vintages begin….THE NEW AGE OF THE WINE CONSUMER may be about to begin….

Dit lijkt me een betere boodschap die hij als consumer wine advocate zou kunnen verkondigen dan de boodschap die hij enkele jaren geleden diverse malen herhaalde, namelijk dat de prijzen van de premier crus structureel naar de USD 1000 per fles zouden gaan (vlak voordat de debiele stijgingen begonnen).

ChrisW

• Hendrik

Zou de kredietcrisis hier iets mee te maken hebben?

Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel (of zoiets)

:+