Heerlijk met de familie naar Valencia!

• romke van dijk

Beste prikkers,

Ga voor het eerst naar Valencia met de familie, maar ik ben hier nog nooit geweest.

Wie heeft er tips, qua eten, musea en andere bezienswaardigheden?

Alvast heel hartelijk dank,

Groet,

romke van dijk

• ChrisW

Beste Romke,

Da's makkelijk: een middag en een avond door het op zich leuke centrum lopen, een goed restaurant of tapsbar opzoeken en daarna de volgende ochtend in de auto naar Priorat :)

Wij zijn kort geleden (2e kerstdag) in Valencia geweest. Deze 3e stad van Spanje heeft wel wat minder uitstraling en bezienswaardigheden dan Barcelona en Madrid, en heeft ook iets minder oude cultuur dan de zuidelijkere steden.

Desondanks zul je er een goed verblijf kunnen hebben en zal je er zeker goed kunnen eten. Qua musea is er vlgs mij met name het beste ceramics museum van Spanje, maar daar voelden wij ons niet echt door aangetrokken en hebben we niet van binnen gezien. Het centrum is niet heel groot en goed in een middag te belopen.

Wij hadden op 2e kerstdag niet zoveel keus uit restaurants die open waren (we hebben op zoek naar open restaurants wel het hele centrum kriskras doorgelopen), maar er zitten in elke stad in Spanje genoeg goede restaurants om je lang en uitgebreid te vermaken. Tijdens onze rondreis door Spanje hebben we veel goede restaurants gevonden m.b.v. de Michelingids. Bijgaand wat noteringen uit deze gids:

gewaardeerd met 3 couverts (prijzen bij samenstelling van een menu van de kaart staan erbij):

Rias Gallegas, Cirilo Amoros 4, tel 963525111, www.riasgallegas.es, kaart 48/75

Torrijos, Dr. Sumsi 4, tel 963732949, www.restaurantetorrijos.com, kaart 59/71, goede wijnkaart en 1 ster

Ca'Sento, Mendez Nunez 17, tel 963301775, kaart 75/95, 1 ster

La Sucursal, Guillem de Castro 118, tel 963746665, kaart 55/56, goede wijnkaart en 1 ster

Alejandro del Toro, Amadeo de Saboya 15, tel 963934046, kaart 53/72, 1 ster

Vertical, Luis Garcia Berlanga 19, kaart 48/58, 1 ster

Vinetea, Vilaragut 4, kaart 34/54

Riff, Conde de Altea 18, kaart 45/63, 1 ster

Eladio, Chiva 40, kaart 32/54

gewaardeerd met 2 couverts:

El Alto de Colon, Jorge Juan 19, kaart 44/54

Kailuze, Gregorio Mayans 5, kaart 49/57

Sergio Alarco, Marino Blas de Lezo 23, kaart 38/47

Askua, Felip Maria Garin 4, kaart 45/70, goede wijnkaart

El Gastronomo, av. Primado Reig 149, kaart 30/40

El Angel Azul, Conde de Altea 33, kaart 44/52

Ocho y Medio, pl. Lope de Vega 5, kaart 42/50

Civera, Lerida 11, kaart 35/55

Civera Centro, Mosen Femades 10, kaart 38/40

Canyar, Segobe 5, menu 75

Apicius, Finlandia 7, kaart 42/53

Chust Godoy, Boix 6, kaart 51/58

Sangonereta, Sorni 31, kaart 37/56

gewaardeerd met 1 couvert:

Montes, pl. Obispo Amigo 5, kaart 28/34, bib Gourmand

Mey Mey, Historiador Diago 19, kaart 18/32

Tapasbar:

Casa Montana, José Benlliure 69, prijs per tapas: 2,50, goede wijnkaart

Opvallend is dat er in de gids voor Valencia veel hoog gewaardeerde restaurants staan aangegeven (2 couverts of meer) en heel weinig goede restaurants met een lagere waardering. Bij de verschillende restaurants waar we zijn geweest in Spanje waar in de Michelingids de vermelding goede wijnkaart bij staat, was de wijnkaart ook echt heel erg goed (en zoals vrijwel altijd ook erg aantrekkelijk geprijst). De tapasbar die hierboven staat hadden we graag van binnen gezien maar was helaas net als vrijwel alle andere restaurants gesloten toen wij er waren.

Veel plezier!

ChrisW

• Hendrik

Als ik naar Spanje ga neem ik altijd de gids van Rik Zaal mee

Daarin kun je b.v. lezen dat de maker van de Hipolito Rovira, heel passend tijdens de werkzaamheden krankzinnig is geworden, en niet lang daarna is overleden :+

Verder is dit natuurlijk de Paella stad van Spanje.

De kathedraal, het paleis van de markies van de ` dos Aguas` , super barok…

je moet het gewoon ondergaan.

Heel veel plezier gewenst

je Hendrik

• Pierre

Beste Romke,

Collega Mars is enige tijd geleden bij Bodegas Los Frailes ontvangen als een vorst. Een beetje ongelukkige vergelijking, gezien het feit dat Mars de republikeinse beginselen aanhangt. Hij weet niet wat hij mist, zo'n lieve koningin zoals wij hebben!

Die overigens hele dikke maatjes is met de koning van Hispanje! Voldoende over staatsvormen, dat heeft toch niets te maken met wijn!

Los Frailes werkt biologisch en het zijn schatten van mensen, heb ze zelf weleens op Prowein ontmoet.

Ideaal voor een spoedcursus ‘Het hoe en waarom van Monastrell’.

Ik weet ook nog een heel ondeugend lied over Valencia, maar dat is niet geschikt voor zo'n keurig nette site! En ook niet voor je kinderen!

Veel plezier!

PJER

• romke van dijk

Dank allen voor uw tips!

Dat wordt wel mooi!

En Pierre ik zit maar te denken aan dat schunnige liedje over Valencia maar er komt niets boven…kan je misschien alleen de melodie neuriën?

Bodegas Los Frailes lijkt me heel leuk om langs te gaan, is de naam noemen van de heer van Twist voldoende?

Groet,

romke

• Pierre

Beste Romke,

♪♫♪♫♫♪♫♪♪♫♪

Vaaaaalencia,

En bl…spl…natte r…, imp….ia!!!!

Pierre

• John Copier

Is dat niet van de zangeres zonder stem?

John

• Pierre

Neen John,

Zelfcensuur of preutsheid, maar niet de ZZS!