Ik durf die stelling wel aan.
“Nu Frankrijk als grootste wijnproducent op de wereld door zowel Italië als Spanje is gepasseerd is de kwaliteit in z'n geheel omhoog gegaan en die van Italië en Spanje rechtevenredig omlaag.”
Kom maar op!
John
Frankrijk was ooit de grootste. Nu Italië dus. Volgens de cijfers van begin dit jaar is Spanje Frankrijk ook voorbij.
No. 1 is Italië.
No. 2 Spanje
No. 3 Frankrijk
Een zeer belangrijk deel van de troep is gerooid dit in tegenstelling tot Italië en Spanje. Wat overblijft is dus gemiddeld beter. Tot natuurlijk die andere twee landen ook ingrijpen.
John
Volgens mij is Italie nog steeds de grootste producent.
Heb van Italië te weinig geproefd om een oordeel over stijgende of dalende kwaliteit te hebben.
Spanje heeft al jaren de grootste oppervlakte aan wijngaarden.
Maar de gemiddelde opbrengst per ha is veel kleiner dan in Italië en Frankrijk.
Heb de laatste tien jaar veel Spaanse wijnen geproefd en ik vind dat ze ieder jaar in alle kwaliteitsklassen en in alle wijngebieden beter worden.
Vind dat Spanje de grootste kwaliteitssprong gemaakt heeft
Spanje is heel wakker en goed.
De neiging om monocepage wijnen op de markt te brengen van Cabernet Sauvignon, Syrah, Chardonnay bewonder ik wat minder.
De neiging om te vernieuwen zie ik in het door mij zeer bewonderde Frankrijk veel minder. De echte vernieuwing komt uit het Zuid Oosten van Frankrijk uit de 15 wijngebieden die gezamenlijk de Languedoc vormen, de Roussillon en de Rhône gebieden. Die hebben een enorme kwaliteitssprong gemaakt.
Dit is zo'n 40% van de Franse wijnproductie.
Wie nu de best kwaliteit maakt vind ik minder boeiend.
Wijn over de hele wereld was nog nooit zo goed als nu.
Sjaak Kaptein
Leuke stelling, een paar gedachten.
Met name aan de basiskant van de markt is er inmiddels voldoende technologie beschikbaar om op z'n minst correcte wijnen te maken. Zelfs de goedkope bulk uit Zuid-Frankrijk smaakt een wereld beter dan de Pinard van dertig jaar geleden. Wordt er nog steeds rommel gemaakt? Ja, maar ik denk niet dat er in obscuur Frankrijk meer of minder rommel gemaakt wordt dan in obscuur Spanje of Italië.
De ontwikkeling en beschikbaarheid van behoorlijke apparatuur tegen lage kosten geldt voor alle wijnlanden en zorgt er eigenlijk vooral voor dat bij gelijk blijvende productievolumes de gemiddelde kwaliteit stijgt. Ik vermoed dat Sjaak ook aan dit soort zaken denkt wanneer hij zegt dat wijn nog nooit zo goed was als tegenwoordig.
Maar dat is niet hetzelfde als dat productieverkleining synoniem zou zijn met kwaliteitsstijging (en andersom). En ik denk dat de situatie in deze drie landen ook te zeer verschillend is om op basis van zo'n geaggregeerd cijfer conclusies te gaan trekken.
Frankrijk is weliswaar minder aan het produceren, maar ik denk dat er in dat land nog ruim voldoende streken zijn waar ze absoluut nog niet doorhebben hoe verschrikkelijk ze de boot aan het missen zijn.
Spanje is misschien wel het tegenovergestelde: daar bruist het van de innovatie in traditionele en in hele nieuwe wijnstreken. Dat is op z'n minst een boeiende ontwikkeling, maar eentje die we over een jaar of 10-20 pas op z'n merites kunnen beoordelen. Wat er vandaan komt is niet allemaal mijn smaak, maar dat is hier irrelevant: feit is dat Spanje met een nieuwe-wereldse oriëntatie op wijn als product in een consumer market zijn marktaandeel in de mass-market probeert de vergroten en tegelijkertijd hard werkt aan de vestiging van icoon-namen in traditionele en nieuwe wijnstreken. Tien jaar geleden deed Australië hetzelfde en dat vond iedereen toen een briljante strategie.
Italië vind ik veel moeilijker om in algemene termen op te reageren. Misschien is het Noorden wat meer op z'n Frans bezig en wordt er vooral in het Zuiden harder aan de innovatiekar getrokken?
Cor
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?