Rhone 1998/1999/2000/2001

• john

Ik had er al dagen last van……..uitdrogingsverschijnselen…en dus zat er niets anders op dan me weer te melden bij de dokter…….

Thema was Rhone 1998/1999/2000/2001

We hadden 3 groepen samengesteld:

Groep 1 indrinkers……mooie wijnen waarbij je jezelf afvraagt hoe ze er voor staan

Groep 2 mooie basis Ch9dP, Cote Roties, Hermitages etc etc

Groep 3 top of the bill……topcuvees Ch9dP, Cote Roties, Hermitages etc etc

Het werd wederom een avond om nooit meer te vergeten…..

Om te beginnen had ik 5 Cotes du Rhones 2007 meegenomen van ongelofelijk niveau…..nog geen 10 euro per fles en iedereen onder tafel

Grands Bois Cuvee Gabrielle 2007 89/100

Domaine La Garrigue cuvee Romaine 2007 94/100

Grands Bois Cuvee Mireille 2007 90/100

Grands Bois Cuvee Philippine 2007 92/100

Grands Bois Cuvee Maximilien 2007 93/100

Clos des Papes blanc 2001 92/100

Groep 1:

Ch9dP Mont-Olivet Papet 1998 85/100

Pique-Perlou La Sellerie 2000 91/100

Coudoulet Beaucastel 2001 92/100 No.2 groep 1

Gigondas Santa Duc Hautes Garrigue 2001 89/100

Vacqueyras Le Mont Montirius 2001 95/100 No.1 groep 1

Les Cailloux Ch9dP 2001 86/100

Torbreck The Factor 2002 97+/100 stond in de verkeerde groep…..superwijn!

Groep 2:

Ch9dP Vieux Donjon 2001 90/100

Ch9dP Fonte Michelle 1998 92/100

Barroche Ch9dP 2005 91/100

Sabon Ch9dP cuvee Prestige 2001 93+/100

Charvin 2000 Ch9dP 89/100

Beaucastel 1998 Ch9dP onzuivere fles, geen score

Pegau 2000 cuvee reservee 96/100 No.1 groep 2

Ch9dP Janasse 1998 95/100 No.2 groep 2

Beaucastel 1996 Ch9dP 88/100

Groep 3:

Henri Bonneau Reserve des Celestins 1992 85/100

Cote Rotie D'ampuis Guigal 1998 98+/100 No.1 groep 3 en WOTN

Ch9dP Vieille Julienne VV 2000 98/100 No.2 groep 3

Ch9dP Boisrenard 2000 98/100 No.2 groep 3

La Nerthe cuvee des Cadettes kurk

JL Chave Hermitage 1996 88/100

Delas Hermitage Marquise de la tourette 1999 96/100

JL Chave Hermitage 1998 97+/100

Ch9dP Barroche Pure 2004 96/100

Ch9dP Janasse VV 2001 97/100

Toetjes:

Troplong Mondot 1959 82/100

Trotanoy 1978 91/100

Latour 1985 94/100

Wat een geweldige avond! Topsport met 5 personen om 36 wijnen weg te tikken.

De CdR 2007 zijn van ongekende klasse……

Wijnvrienden, wederom bedankt voor jullie mooie inbreng, gezelschap en plezier!

ik voel me langzaam al weer wegzakken……….laten we de volgende maandag alvast maar weer plannen……..:D

Hasta Luego

John

• Willem G

Topsport is heavy, maar het geeft een kick.

Chapeau voor John dat hij het allemaal al weer op het prikbord heeft gezet.

Net thuis en na een avond fantastische avond proeven zit ik nu aan een door John vergeten toetje; Hentley Farm, the Beauty 2006; razend jong, maar nu kan ik het doorslikken. Ben benieuwd wat the Beast in petto heeft; beter een paar jaartjes wachten…

Ik heb niet gescoord, maar met de volgorde van John kan ik het aardig eens zijn.

Groeten,

Willem G.

• VinnoTim

Bij welke zorgverzekering, zit zo'n doktert in het pakket…..de mijne gaf laatst antibiotica……en dat is nog geen 10 punten waard!

Fantastische wijnen!!!…………Jaloers

Vineuze groet Tim

• ChrisW

John,

Jullie hebben weer een zeer mooie collectie wijnen bij elkaar verzameld!

Toevallig gisteren bij de bbq een fles la Garrigue cuvee Romaine 2007 gedronken. Mijn type wijn, in de zin dat de wijn helemaal stijf staat van de “brett” en daarmee ongelooflijk boers is. Dit viel afgelopen zaterdag ook al op toen we hem samen proefden in België. Ondanks dat ik hier een hele hoge tolerantie voor heb, zou ik de wijn niet in de buurt van de 94 punten scoren. Naast de stallucht is er net wat te weinig andere inhoud en hou het meer op een prettige 90 puntjes, met de opmerking dat wijn niet geschikt is voor mensen die met name van schone, zuiver fruitige wijnen houden.

ChrisW

• john

Chris,

Gisteren werd bewezen dat de wijn meer dan genoeg inhoud heeft. We hebben deze wijn gedurende de avond namelijk regelmatig teruggeproefd naast grote kanonnen ( Pegau 2000, Vieilles Julienne VV, Torbreck The Factor) en warempel, iedere keer bleef hij recht overeind. Hij verbleekte geen seconde….sterker nog: hij trok zich er aan op! Chapeau!

Hasta Luego

John die vannacht nog snel 24 flessen bijbesteld heeft :D

• sjaak Kaptein

Prachtige lijst.

Heel aardig is dat tussen al het Rhône geweld ook een mooie Minervois geproefd is.

De Sellerie van Domaine Pique Perlou van Serge Serris komt uit Minervois.

Sjaak Kaptein

• Tom

dank john om m'n geheugen op te frissen van wat er allemaal ter tafel kwam. ik kan me perfect vinden in jouw scores.

geweldig om te ontdekken hoe groots grenache in topjaren is, ook in de sateliet AOC's rond C9.

m'n P/Q ontdekkingen van de avond waren :

montirius le mont 2001

janasse c9dP 1998

en de 2007'ers

van de kwaliteit van 2007 was ik na harry's proeverij al overtuigd maar toch heel mooi om dit bevestigd te zien in ietwat ‘kleinere wijnen’.

de toppers waren grandioos (jannasse VV 01, boisrenard beaurenard 00, pegau 00, chave 98, ampuis 98, vieille julienne VV 00 …).

enkele ontgoochelingen doch die bevestigden hoe superieur de overige wijnen waren.

dank allen voor de gezellige avond.

• ChrisW

Ik geloof graag dat deze wijn op een proeverij perfect tot zijn recht komt, zelfs steeds beter naar mate de proeverij vordert. Het is een héél expressieve uitgesproken wijn, iets wat zeker helpt om op te vallen. Afgelopen zaterdag kwam hij voor mij ook als één van de beste wijnen uit de proeverij van een twintigtal wijnen (misschien wel de beste). Ik heb er na de proeverij zaterdag ook nog maar wat flesjes van bijgekocht t.o.v. de 12 die ik er had besteld. Gezien de prijs is het zeker een unieke wijn.

Dit doet mij wel een beetje denken aan mijn eerste proefervaringen met Fombrauge en La Tour Carnet onder regime van Magrez/Rolland (met de 2000 en 2001) die ik op twee grote proeverijen van Decanter heb gedronken waar meer dan 100 wijnen per dag werden geproefd. Brilliant vond ik ze in vergelijking met veel duurdere wijnen op de proeverij. Natuurlijk gelijk redelijk van gekocht, zelfs later van de 2002 en 2003. Helaas later tot de conclusie gekomen dat de wijnen voor mijn voorkeuren wat te overdone waren, met teveel extractie en teveel onprettig hout. Dit unieke, expressieve, maakte ze op jonge leeftijd wel ideaal om op te vallen op de grote proeverij. Laatst nog een van de meest monsterlijke voorbeelden geproefd, in de meest negatieve zin van het woord: een Fombrauge 2002 (15% alcohol in dit koude jaar, veel restzoet dus ze moeten wel heel veel suikers hebben toegevoegd en veel tannines van het hout en de extractie, geen fruit meer).

De Romaine is voor mijn smaak een véél betere wijn, maar tegen het einde van de fles was de stallucht (brett) wel een beetje veel van het goede aan het worden. Brett is volgens veel mensen een fout in de wijn, mede omdat de hoeveelheid ervan moeilijk per fles in de hand te houden is, dus misschien hadden jullie wel een fles waar minder stallucht uit opsteeg.

ChrisW

• Cor Balfoort

Wow, moet een zware avond geweest zijn, John :)

Jammer dat de Henri Bonneau er niet uit kwam. 1992 is ook wel een moeilijk jaar. Maar Henri Bonneau vind ik een meester (met Rayas als het klopt) in de op finesse gemaakte en transparante Ch9, en die stijl zie je de laatste jaren (helaas, vind ik) wat minder.

Ik heb ook ooit eens zo'n uitgebreide Rhône-sessie gedaan en daar hadden we de gelegenheid om alle wijnen een dag erna nog eens langs te lopen. Wat mij daar toen wel verraste was dat een hele serie wijnen die het de eerste dag goed deden er een dag daarna nauwelijks nog aan te pas kwamen. Dat waren vooral wijnen die je tot de ‘modernistische’ stroming zou kunnen rekenen. Vooral hoogrijpe wijnen met veel grenache leken nogal oxidatiegevoelig bij een dagje open lucht.

Niet zo relevant voor spul dat je niet al te lang bewaren gaat natuurlijk, maar het geeft wel iets aan over het oplegpotentieel. Van een aantal - soms zeer gereputeerde - Ch9s uit 1998 die ik een paar maanden geleden in een proefgroepje in het glas kreeg vond ik er een hoop al op zijn top of er overheen, en dat is bij drinkspectra tot 2030 die je sommige Amerikanen ziet neerpennen toch wel verrassend.

Tenslotte leuk - en geheel terecht - om uit jullie scores te zien dat je in de Rhône nog steeds betaalbare wijnen kunt vinden van echt goeie kwaliteit. Dat is m.i. misschien wel de grootste sterkte van deze wijnstreek.

• Klaas Vaak

Mooie wijnen, heren.

Dank voor jullie monnikenwerk. Hier en daar zag een ik sapje waarvan ik er ook een paar in de kelder heb liggen (Sabon Prestige, Delas Tourette, Boisrenard) en ben blij dat dat goede kopen lijken te zijn geweest. Heb ze zelf nog niet in het glas gehad, maar ze presteren inmiddels naar behoren, blijkbaar. Tijd om er een paar rechtop te zetten.

De witte Clos des Papes heeft zich blijkbaar hervonden na een periode waarin hij mij wat onsamenhangend en in disbalans overkwam. Een paar maanden geleden dronk ik met Eelco ook een fles en toen viel me dat ook al op.

Ben ook heel benieuwd, Willem, wat jij (en de rest) van The Beauty vonden. Vorig jaar proefde ik een glas 2005 uit een fles die al 2 dagen openstond (in de winkel) en ik was toen zwaar onder de indruk… Wel wat jong nog (na 2 dagen…), maar een opvallend mooie balans in deze wijn. Niet alleen maar zoet fruit en een bovengemiddelde concentratie, maar ik meende zelfs wat mineraliteit en complexiteit te ontwaren… In Frankrijk noemen ze dat al snel ‘terroir’.

Cheers, Klaas,

die op zoek gaat naar Guigal d'Ampuis 98 EN een paar mooie 07's.. :z