Bij het opnieuw herschikken van mijn/de wijn kwam ik twee oude rieslings tegen waarvan ik eigenlijk dacht dat ik ze niet meer had. Ik had er al eerder naar lopen zoeken maar dan verplaats je wat en vervolgens weet je de weg niet meer. Twee flessen. Ik besloot er nog een derde, lag voor de grijp, van de weduwe tegenover te zetten.
1971 Wiltinger Scharzberg QbA van het voor mij onbekende weingut Willems. Ik heb ooit deze wijn in Traben met wat andere belegen riesling kunnen kopen. Een literfles en dus lang lekker met een ouderwets etiket. 8,5% Alcohol. Op het nauwelijks nog te lezen etiket ontwaar ik Großlagen. Ondanks zijn leeftijd van 38 jaar staat de wijn nog fier overeind. De kurk heeft het al die jaren ook nog uitgehouden. De wijn is stabiel en de kleur is goudgeel. Heerlijke geur van gebakken appeltjes met wat caramel. In de mond zeer fris met nog redelijk wat restzuur. Deze wijn geeft gewoon veel plezier 80/100. In mei maar eens op bezoek gaan bij het weingut. Eens kijken of men nog wat oud spul heeft.
Zeker niet klein is de 1989 Graacher Domprobst Auslese met 8% alcohol van Willi Schaefer. Precies 20 jaar oud en dus volwassen. Prachtig fonkelend goudgeel. Een lichte geur van oxidative gerookte kweepeer. Zeer warm, rond en komplex met mineralische structuur. Geweldige lengte. 94/100 Deze wijn heeft in de loop der jaren niets ingeleverd en er hooguit wat op gewonnen. De oude VEN had die kweepeer soms in het programma.
Wwe.Dr.Thanisch Riesling Trocken 1992 met 11% alcohol. Een Qba met geen verdere herkomstbenaming. Als aardigheid er bijgezet. Kleur is licht geel. Weet je de leeftijd niet dan zeg je op basis hiervan ; jong. In de neus een lichte geur van boenwas maar vooral veel appel. Van die zoete appeltjes met rode koontjes. In de mond een licht tinteltje alsof de wijn gisteren pas op fles is gegaan. Mooi restzuur. Deze wijn zal het ook nog wel enkele jaren uithouden. 84/100 Ik heb de wijn wel eens eerder hier aangehaald maar toen was mij het tinteltje niet opgevallen. De wijn komt zeer jeugdig over. Gelukkig heb ik van deze wijn nog enkele flessen.
Ik sta er van te kijken dat de beide Qba's het tot heden zo goed hebben uitgehouden. De auslese van Willi Schaefer heeft mij niet verbaasd. Daarvan is onderhand wel van bekend welk potentieel de wijn heeft maar dat onder het niveau auslese dit ook opgaat is voor mij toch wel een eye-opener.
John