Gisterenavond was de proeverij bij de Brabantse Wijnsocieteit van David Koenen. Veelzijdige Bordeaux. Echte liefhebberswijnen. Veel prikkers zullen wel wijnen herkennen, D. kreeg terecht applaus.
Indrinker
Chateau Reynon (Denis Dubourdieu) 2006 AOC Bordeaux
Zéér expressieve Sauvignon Blanc neus: tropisch fruit, kruisbes en jasmijn, ruik ik. En ook een bedje jonge lentebrandnetels. Heerlijk sappige wijn met hoge zuren, fris, kruidentoets en prachtige balans. Die Dubourdieu kan dit toch wel héél goed, witte wijnen maken.
Serie 1
Chateau Junayme 2005 AOC Canon Fronsac
Eerlijke Rooie Baai, schreef ik in mijn aantekenboekje. Ik ruik framboosjes in deze wijn van merlot en cabernet franc met een stuivend bouquet. Later ook toffee. Prima zuren, prima balans, sappige en lekkere wijn. Een enkele proever betitelt dit als ‘smal’, maar who cares? Het is een verleidelijk glas, we hebben niet altijd behoefte aan krachtpatsers.
Chateau l’Argenteyre 2005 Cru Bourgeois AOC Medoc
Wijn van merlot (50%), cabernet sauvignon (40%) aangevuld met 10% petit verdot. Wijndomein uit Begadan met nog veel toekomst. Mooie neus met koffie, zwart fruit, pruimen, impressie van paardenstront en stallucht, en véél nieuw hout. Waar de Canon Fronsac charmeerde, bleek dit nog wel héél straf op deze leeftijd.
Serie 2
Chateau Mayne Vieil 2003 ‘Cuvée Aliénor’ AOC Fronsac
Gemaakt van oude merlot stokken. Doffe kleur. Rijke neus met een mandje rood zomerfruit. Volle en ronde aandronk, je krijgt véél wijn in de mond. Drop, laurier en vaag wat bouillon in de neus. Harmonieus en goede balans, mist de echte complexiteit (positief bedoeld) en daardoor krijg je een ongecompliceerd lekker, speelse wijn in het glas met goede zuren.
Chateau La Vieille Cure 1998 AOC Fronsac
Deze wijn kreeg veel positief commentaar. Merlot aangevuld met cabernet franc. Een echte pastoorswijn, zei Kees. Aan de kleur was dat nog niet te zien: tamelijk licht rood met ontwikkelde rand. Heerlijk innemende neus met terroir en morellenkersen. Dennenbos. Sigarenkistjes. Wijn met heel veel spel, tikje strenger van karakter en iets spannend ontoegeeflijks.
Serie 3
Le Libertin de Lussac 2000 (2e wijn van Chateau de Lussac) AOC Lussac Saint Emilion
Deze wijn is een absolute TROUVAILLE! Een overtuigend bewijs dat het héél verkeerd is om bij de satellieten te denken aan lelijke eendjes Saint Emilion. Ik viel als een blok voor deze wijn: wat een charmeur… Rijp rood zomerfruit met een enorme elegantie. Zéér harmonieuze neus, gevolgd door een smaak met veel spel, prachtige zuren. Zó innemend als de neus is, zo streng komt de smaak over. Tikje kortaf qua afdronk. De elegante neus doet mij denken aan de geurende rozen die bij mijn schoonma naast de voordeur staat. Mooie prestatie van een Belgische wijnbouwer.
Les Fiefs de Lagrange 2003 (2e wijn van Chateau Lagrange) AOC Saint Julien
Open neus met veel impressies: stallucht. Leer. Zoete tabak. Drop. Nieuw hout. Je ruikt steeds nieuwe aspecten en weet dan instinctief: dit is een Grand Seigneur. Een hele soepele wijn qua smaak, verraderlijke rondeur waardoor ik – we proeven blind – even aan Pomerol moet denken. Kersenbonbons afdronk die lang blijft hangen. Hartendiefje van David.
Serie 4
Chateau Potensac 1997 Cru Bourgeois AOC Medoc
Tja, dit jaar kreeg indertijd na ’95 en ’96 weinig positieve kritieken. Wijnen die je jong drinkt om te wachten op de mooie jaren, schrijven wijnhandelaren dan. En dat is soms toch zó zonde, want ziehier hoeveel klasse een twaalf jaar oude Medoc kan bieden. Dakpannenbruine kleur aan de rand. Strenge neus met morellen. Een bek vol wijn, onaangepast en dat maakt deze wijn nu net zo spannend. Geeft nog tegenspel en is niet helemaal op dronk. Fruit is wel heel mooi versmolten.
Chateau Charmail 1997 Cru Bourgeois AOC Haut Medoc
Dé wijn van de avond als we kijken naar prijs/kwaliteit. Edele en rijke neus. Superconcentraat. Rijk en compleet. Ik schreef in mijn boekje: b e t o v e r e n d. Ik ging twijfelen, want deze wijn is zó mooi… alles klopt, er is niet zo veel te wensen. Zoals een prachtig fotomodel, zo’n vrouw waarvan je weet: die heb je niet voor jezelf alleen. Oef… TROUVAILLE.
Serie 5
Chateau Balestard La Tonelle 2004 Grand Cru Classé Saint Emilion
David merkte bij deze wijn op: dit is een diesel. Deze wijn gaat na een jaar of tien iets geven wat je er eerder niet in proeft. Aha, hier praat de ware liefhebber. De wijn van merlot en cabernet franc heeft een strenge neus met kersen en mokkakoffie. De wijn heeft weer iets ontoegeeflijks. Een stevige vuistslag krijg je bij de eerste slok, enorme kracht. That’s it. Stevig en complex.
Chateau Cambon la Pelouse 2004 Cru Bourgeois AOC Haut Medoc
En wéér schreef ik dat lastige word op: ontoegeeflijk, straffe wijn. Nieuw cederhout en een bek vol wijn, maar wel een stukje vriendelijker en met meer rondeur dan de vorige wijn. Geparfumeerd: laurier en eucalyptus. Leer ook. En duidelijk mint.
Chateau Lafon Rochet 2002 4e Cru Classé Saint-Estephe
Na de verleidelijke en op dronk zijnde ’97-ers, was dit een bepaald lastige serie. De drie wijnen werden respectievelijk een puber, een kindermoord en een tiener genoemd. Deze tiener geeft zich langzaam en dan komen er lekkere rozengeuren in de neus. Terroir ook. Chocolade. Een héél karaktervolle wijn, wat boers maar toch ook duidelijk rondeur. Lekker. Wéér zo’n jaar dat door critici misschien snel is afgeschreven, maar waar de ware liefhebber prachtige flessen voor een aantrekkelijke prijs kan vinden.
Serie 6
Chateau de Fieuzal 1999 Grand Cru Classé de Graves Pessac-Léognan
Tien jaar oud, mooi op dronk. Open, expressieve en prachtige neus. Rozen staat in mijn aantekeningen en het weinig poëtische ‘pizzakruiden’. Pruimen. Stallucht. Klassieke wijn met geweldig mooie balans. Een wijn met versmolten tannines en een heldere smaak, aldus Hans (vdH).
Chateau Poujeaux 1999 Cru Bourgeois AOC Moulis
Hartendiefje van David. Dit is een mooie uitgerijpte en elegante wijn. Open neus met terroir, kruiden. Geparfumeerd. Mint. Ruig en soepel, rondeur en spel. Heerlijk betrouwbaar glas.
Uitdrinker
Chateau Guiraud 1999 1er Cru Classé Sauternes
Wijn van semillon en sauvignon Blanc. Oud goud van kleur. Discussie of er botytris in de wijn zit. Mijn idee: bedwelmende botytris. Perzik in de neus. Zwoel, rijp en sappig. Prachtige zoeterik om af te sluiten.
www.brabantsewijnsocieteit.blogspot.com