New World Visions, Old World Values

  • Tom

    ik was op zoek naar een wijn en kwam zo terecht bij een wijnhandelaar waar ik vroeger vaker wijnen kocht (www.matthys-wines.be ). ondanks het feit dat ik er de voorbije jaren niet meer kocht of langsging (handel ligt nu ook op zo'n 200km rijden) is het een handel dat ik nog steeds één van de warmste harten toedraag qua selectie van wijnen en commerciële aanpak in belgië.

    In hun profiel beschrijven lees ik het volgende :

    _________________________________________________________

    ‘New World Visions, Old World Values’ blijft onze slogan. De dynamiek van het zuidelijk halfrond heeft het noordelijk halfrond wakkergeschud. Vice versa leert het zuidelijk halfrond in sneltempo de noties van finesse en terroir. Deze kruisbestuiving is een zegen voor de consument.

    _________________________________________________________

    prachtig verwoord !!!! Is dit niet de essentie van wat er momenteel gebeurt in de categorie van de betere wijnen ?

  • john

    hoeveel flessen heb je al weg Tom??? :D……oh nee, ik zie het al…het is na 12en…..:D

    Hasta Luego

    John

  • Tom

    :-) bij het drinken van het restje Montirius, Vacqueras, 2001 :-)

    was op zoek naar een handel die deze verkoopt en kwam zo bij hen terecht

  • john

    Ga je me nu vertellen dat ie gisteren nog steeds overeind stond??????

    Hasta Luego

    John

  • Tom

    echt overeind staan kon je het niet noemen.

    ik had er drie restflessen meegenomen :

    - Montirius, Vacqueras, 2001

    - Chave, Hermitage, 1998

    - Vieille Julienne, Vieilles Vignes, 2000

    Geen van de drie toonde zich nog levendig, niet kapot maar gewoon komsikomsa. er was nog weinig verschil waarneembaar tussen de 3 cuvées wat natuurlijk de montirus siert.

  • Cor Balfoort

    Mooie slogan inderdaad, Tom, en voor een wijnimporteur een mooie business-filosofie. Ten aanzien van wijn alleen: de verschillen tussen Oude en Nieuwe Wereld worden m.i. wel eens wat gemakkelijk over één kam geschoren.

    Ik maak zelf wel eens onderscheid tussen de afkomst van de wijn en de manier waarop het maken van die wijn benaderd wordt. Zo krijg je een verdeling in vieren: Oude Oude Wereld, Oude Nieuwe Wereld, Nieuwe Oude Wereld en Nieuwe Nieuwe Wereld.

    De eerste groep zijn dan de klassiek gemaakte wijnen uit klassieke streken van de Oude Wereld (noem ze maar op).

    De tweede groep zijn de neo-klassiekers van de Nieuwe Wereld die op terroir-expressie gemaakt zijn. Voorbeelden zijn Grange Hermitage, Ridge Monte Bello, maar ook top Martinborough pinot noir of een klassieke Californische Zinfandel. Onder de derde groep vallen wijnen als modern zuid-frans, modern Priorat en modern Ribera, maar ook Vin de Pays d'Ocjes en boutique St.Emilions.

    In de laatste groep vallen de modern gemaakte commerciële wijnen (niet dat die andere dat nooit zijn) uit de Nieuwe Wereld.

    Op die manier wordt er zowel meer recht gedaan aan de serieuze exploraties van de terroirs van de Nieuwe Wereld als aan de op innovatie gerichte ontwikkelingen in de Oude Wereld. Dat is uiteraard ongeacht wat je van die ontwikkelingen vindt: daarover kunnen we over een paar jaartjes conclusies trekken, liefst met het proefglas in de hand :)

    Cor

  • André

    Goede indeling Cor!

    Ik deel deze dan nog in drie prijssegmenten in.

    tot 6 EUR (zijn er nauwelijks terroirwijnen)

    5-15 EUR

    15+ (Zijn er nauwelijks Nieuwe-nieuwe wereld wijnen)

    Kan natuurlijk in zoveel segmenten als je wilt.

    De wijnmarketing gebruikt er 7 of 8. Dat maakt het weer onoverzichtelijk.

    André