Anything But......Verdejo

• Jeroen

Zo ik gooi even een knuppel in het hok. Chardonnay werd nog niet eens zo heeel lang geleden in het verdomhokje geplaatst met de ABC movement. Nu begin ik de ABV movement.

Verdejo - Rueda

Overal waar je komt, elk restaurant, elke vertegenwoordiger komt langs met….

Een heerlijke Rueda..100% Verdejo..Jeroen niet eens zo duur. Lekker joh.Serieus 4 Rueda's in een paar weken als proeffles gehad

Op zowat elke wijnkaart staat er een de Rueda.Het lijkt wel of het hoort.

Maar nu gewoon eens eerlijk. Verdejo en Rueda …ik vind er echt helemaal niks aan. Er zijn wat uitzonderingen Naia en Ossian, maar 99,9% vind ik een karakterloze flauwe hap met wat snoepjesfruit. Verdejo is in mijn boek de meest overgewaardeerde druif ter wereld.

Beste mensen zoek eens wat anders wits als je iets uit spanje wilt hebben!!!

Waarom oh waarom is het zo populair ? Wat is het geheim van Rueda ?

en wat is de mening van het PB. Wie wordt er lid van mijn beweging ;-)

• Willem Booij

Hoi Jeroen,

ik begrijp jouw mail helemaal niet, een goed gemaakte wijn van de Verdejo druif is simpelweg lekker en soms fantastisch. In mijn beleving kan je dit doortrekken naar de meeste wijnen.

Als handelaar en dus ambassadeur van het product wijn kan je altijd andere wijnen/innovaties in de wijn promoten. Maar afraden dat begrijp ik niet..

Aanbevelingen aan de klant om voor kwaliteit te gaan begrijp ik ook.

Ik vind het een compliment aan de wijnmakers in Spanje dat er veel Verdejo te vinden is, pas als er kezue is worden er keuzes gemaakt.

Ik zal dus geen lid van jouw clubje worden, sowieso ben ik niet van de clubjes tegen iets. Ik ben meer van de clubjes voor iets..

gr

• Ruud Göebel

Jeroen, het antwoord op je vraag: “ Waarom is Rueda ineens zo populair”, is; Zij hebben het wiel wederom uitgevonden. :)

Ruud

• Jeroen

haha je begrijpt dat mijn clubje een beetje flauwekul is …toch Willem. Lekker even het PB een beetje los maken.

Maar waar ik me zo over verbaas is het feit dat je Rueda echt overal tegenkomt, je wordt er mee doodgegooid. En echt briljant vind ik het nou niet echt. Makkelijk, simpel wat fruit en klaar. Zo zijn er toch heeeeeel erg veel leukere wijnen te vinden.

En echt iedere importeur komt er mee langs. Wss gewoon Verdejo moe…zin in een glaasje Godello ;-) of een lekkere Txakolina

• Robèrt Koopman

Hmm…

Wijn is gewoon onderhevig aan “mode” of noem het “hype” of weet ik wat nog meer.

Het ene jaar is het dit en het andere jaar is het iets heel anders.

De grote massa drinkt opeens iets anders dan voorheen.

De grote kunst is dit te voorspellen, kan je veel geld verdienen.

Of zou er iemand achter de schermen ergens veel geld inpompen om deze voorkeur aan te passen, of beter, te sturen in de richting van zichzelf?

Wijn…. het is gewoon een ongrijpbaar goedje…:-)

Zou er toch niet zonder kunnen hoor, ook als is mijn inname tot een minimum beperkt!

M.v.g,

Robèrt

• Dick Schinkel.

Jeroen,

Volgens mij is Spanje gewoon niet jou “kopje thee” ;)

Heb zelf al een aantal heel mooie en ook fantastische Verdejo's uit Rueda gedronken…………….. maar ook wat mindere.

Maar dat geld ook voor andere druiven en afkomst gebieden !!

Ben dus uiteraard geen medestander van jou “beweging”

Met smakelijke groet Dick

• Cor Balfoort

Waar jij over klaagt heeft misschien meer te maken met wijnmaken dan met de druif. Dit lijkt op een beschrijving van koel vergiste witte wijn. Dan krijg je die wat ik altijd noem fruitella-geuren en ze smaken bijna allemaal hetzelfde. Echte Verdejo is een eenvoudige maar - vind ik - smakelijke wijn.

Cor

• Jeroen

not my cup of tea…..

tja das waar, maar dat gaat niet altijd op.

Cor ik denk idd dat dat het probleem is. Daarom smaakt Rueda wat mij betreft bijna allemaal hetzelfde.

Nogmaals uitzonderingen als Ossian en Naia ( het kan dus wel) zijn er altijd. Toch is het boeiend dat zo'n wijn als Rueda binnen toch een korte tijd zo populair is geworden ondanks dat er vele eigenlijk niet interresant zijn.

ps lekker effe zeiken over dit soort wijn is best lekker hahahaha

• Pierre

Ik denk dat een gemiddeld glas betaalbare Rueda een betere keuze is dan een gemiddeld glas overgewaardeerde Sancerre.

En van de meeste Rueda's kan je niet zeggen dat een gastheer een matige huiswijn tapt, in tegendeel!

Probeer eens 50% Verdejo, minder opdringerig aroma, meer dimensionaal en vaak goedkoper!

Zelf drink ik liever dwars door alle gerechten (behalve appelmoes) rode wijn. Graag maak ik een uitzondering voor zuivere Riesling.

Maar voor de witte wijn liefhebbers is Rueda een prima bron voor betaalbaar lekker!

• sjaak Kaptein

Jeroen,

De aversie tegen Chardonnay heb ik nooit goed begrepen.

De aversie tegen Verdejo ook niet.

Uit Chardonnay zijn lekkere, goede wijnen en vele toppers gemaakt.

Ik denk dat Verdejo niet verder komt dan lekkere en goede wijnen.

In 2008 is er in Amsterdam een grote Rueda proeverij gehouden.

Er waren er tientallen te proeven.

Een behoorlijk aantal viel in de categorie best wel lekker maar niet héél bijzonder.

Het soort waar jij waarschijnlijk een hekel aan hebt.

Gelukkig was er een behoorlijk aantal goede Rueda's bij.

Heel smakelijk en heel lekker.

Lekker zonder groot te zijn.

Ik denk dat veel Sancerre overschat is en dat de Rueda op dit moment op de juiste waarde geschat wordt.

De Verdejo schijnt volgens Spaanse producenten die ik gesproken heb een sensibele druif te zijn waar niet eens heel gemakkelijk goede wijn van gemaakt kan worden.

Ik vind Verdejo voor terras en restaurant geen slechte keus.

Fatsoenlijke, goede, smakelijk, lekkere wijn.

Het succes voor Rueda is niet zo maar uit de lucht komen vallen.

Rueda timmert al meer dan 15 jaar aan de weg.

Ze hebben altijd een benadering via de Horeca gezocht en inmiddels gevonden.

Een succes door keihard werken.

Jeroen, ik ben het in vele wijnzaken met je eens, Maar nu even niet.

Sjaak Kaptein

Er worden ook veel Rueda's gemaakt die voor de helft uit Viura en voor de helft uit Verdejo gemaakt zijn. Als je die wijnen vergelijkt met de Rueda die uit 100% Verdejo gemaakt zijn dan proef je duidelijk de betere klasse van de Verdejo.