Wijnwinkel van het jaar ??

• Dick Schinkel.

Onderstaand stukje kwam ik tegen op “het Net” en is geschreven door Karel Hoenderdos.

Ben het niet helemaal met hem eens, ken zelf wel een aantal wijnwinkels van “steen” die een mooie collectie hebben en goede adviezen en tips geven.

Ben toch wel benieuwd wat het prikkers wijngilde hiervan vind ?

Met Smakelijke groet Dick.

De Wijnwinkel van het jaar?

Het prestigieuze magazine PERSWIJN organiseert weer de verkiezing voor de Wijnwinkel van het jaar. Ik wilde dus direct mijn favoriete wijnwinkel nomineren. Maar wat blijkt? Mijn favoriet mag niet genomineerd worden….

Dat zit zo: de wijnwinkel moet een ‘stenen’ winkel zijn. Het staat letterlijk in de voorwaarden. Het mag dus geen online webwinkel zijn. Hoe kan dat nu. De wijnwereld spreekt zelf over ‘de nieuwe wereld’ en de ‘oude wereld’ maar stenen winkels zijn toch niet meer bepalend voor de kwaliteit van de winkel? Of zit er een vastgoedmagnaat in de jury? Waar vind je meer informatie over de wijn dan in de goede webwinkel? En waar heb je beter persoonlijk advies dan via de multimediale aanpak van een webwinkel? Waar kun je beter parkeren dan niet parkeren? Waar krijg je het beter bezorgd dan zwaar gesjouwd en afgehaald? Ik zou in de wijde omtrek van mijn huis geen enkele wijnwinkel weten die genomineerd kan worden voor deze prijs. Wisselend personeel zorgt voor onvoldoende continuïteit in de persoonlijke relatie en de deskundigheid is dus ook zeer variabel. “Doe me nog een doos van die Rioja” kan alleen door de webwinkelier beantwoord worden, de ‘stenen’ winkelier weet daar geen raad mee. De inrichting van de winkel is overal vreselijk ouderwets. Goede wijn is heel moeilijk te vinden: want de wijnen uit Chili staan meters verder dan de wijnen uit Argentinië terwijl de smaak vermoedelijk gelijk is. Het Italië segment is veel te klein en een wijn uit Sicilië heb ik er al in geen jaren meer gezien.

Toch gebruikt Perswijn het internet als de enige mogelijkheid om te nomineren en te kiezen. Dus de online-techniek is wel handig voor de stenen winkeliers om elkaar te bekronen, maar de wijn zelf mag niet via moderne media tot ons komen. Als er iemand is die dit kan uitleggen hoor ik het graag. De wijnlobby is kennelijk echt een ‘old boys’ netwerk?

• Jeroen

De beste man moet gewoon in een normale stad gan wonen waar wel wijnwinkels zijn die de moeite waard zijn. SOms heb ik het idee dat deze mensen zich ubermenschen vinden die altijd alles beter weten.

Er zijn een heleboel wijnwinkels in Nederland die wel goed advies geven, wel een goed assortiment zijn. Ik kan er een heleboel noemen die niet hopenloos ouderwets zijn. Gewoon flauwekul…Beste Karel dat wordt verhuizen.

Over kennis trouwens…. 80% van de webwnkels weet totaal niet waar men het over heeft, vaak geen enkele kennis en vaak leunend op bestaande winkel/groothandels. Maar gelukkig zijn er ook op het web best goede zaken die erg veel verstand hebben van wijn. Kijk naar Udo, Ralph om er maar 2 te noemen. En zo zijn er ook zat goede winkels

Voorbeelden….. Gouden Tons…Thiessen…Okhuysen…Dielen,…a la Votre inTiel…diverse in Amsterdam…En ja bijdehand als ik ben ik ken er ook een in Rijswijk. Zo kan ik trouwens nog een heleboel anderen verzinnen.

ps…. stemmen op die winkel in Rijswijk mag best hahahaha

• Jeroen

wijn uit Sicilië heb ik er al in geen jaren meer gezien.

sorry nog even….deze man woont echt ergens op een onbewoond eiland. Ik ken geen enkele winkel die geen sicilianen verkoopt. Wat een gelul

Meneer Karel…ga eens verder kijken dan de Aldi ( oh wacht ook die hebben sicilianen )

Dick… ik lach dus om deze stelling

• Willem Booij

Jeroen,

deze keer kan ik een eind met je meegaan, maar met de verkiezing op zich weer niet.

Ik krijg er een groot Idols gevoel bij..

Recent kreeg ik een mail van een vriend welke voor een uitzendburo werkt, of ik maar op zijn uitzendburo wilde stemmen in de verkiezing uitzendburo 2009..

Ik kon zo vaak stemmenals ik wil en hoefde geen klant te zijn..

Ik ken ook een aantal goede wijnwinkels, maar wat is mening waard?

Ik ben al 20 jaar fan van de winkel van Ger en Lia Platenburg in Rotterdam, mooi assortiment, zeer aardige mensen maar bovenal altijd een eerlijk advies gekregen. En nog steeds als ik er kom wordt ik gewoon op dezelfde integere wijze behandeld ondaks dat ik nu een dikke band heb met een collega van Ger en Lia nabij hun winkel.

Zo een ondernemer heeft allang een prijs gewonnen en heeft dit dus helemaal niet nodig..

Ook al zullen ze een dergelijke prijs altijd gebruiken indien hij wordt toegekend..

gr,

Willem

• Willem Booij

zorry voor de schrijfouten :D

• Tom

hé b wat een schreifouten tog alemaal, zitje ook aan de babaresco mockogata 2001 van de produtore zoals ik.

• Willem Booij

Hee zuiderbuur Tommie!

ik ga maandag 1 week naar Belgie zoon 40 km onder Luik, is dit een beetje bij u in den buurt?

En nee ik drink geen wijn zoals die van u zoals u ondertussen weet, ik heb ze wel een daar ben ik blij over!

gr

W

• Tom

nee dus :-)

hier een lekker flesje Barberesco, Moccagatta, Riserva 2001 van de Produttori del Barbaresco. Ooit eens gekocht in één of ander obscuur internethandeltje op aanraden van een zaakvoerder die amper het verschil tussen rood en wit kent.

fles is gisteren ontkurkt. is ondertussen al m'n zoveelste fles van dit cooperatief barbarescaans gezelschapje en het is steeds hetzelfde ritueelje : eerste indruk is altijd een ontgoocheling van het zuur, streng en karakterloos spul, maar na een uurtje of zo stuift de kracht van nebbiolo er zo uit. z'n status van keizer onder de druiven waard ! een waar genot in m'n kelder.

btw, als je met “onder” ten zuiden bedoelt dan is het een eindje bij mij vandaan. is het ten noorden dan roep je eens heel hard m'n naam want verder dan 10km kan dit niet zijn. laat maar weten. we kunnen steeds eens een vorkje prikken.

• Willem Booij

aah!

die kent ons ook, die Maffioso uit Papklokkendam :D weet weinig van wijn..

Ons belt wel komende week Tom.

gr

W

• Tom

:-) prima, als het past dan hoor ik graag. ik zou je hier uitnodigen maar we hebben amper nog stoelen staan. stof en afdekzeilen alom. temidden grondige renovatiewerken …

geniet van de belgische gastvrijheid, ons zomerweer en de bieren. als je je echt zou vervelen ga dan eens langs voor een toeristisch rondje op Genoelselderen (Belgisch wijndomein gelegen op zo'n 20 km van Luik : vlaamse kant). prachtig domein met behoorlijk verrassende wijnen en een uiterst boeiende rondleiding.