Wijnwinkel van het jaar ??

• Willem Booij

We zitten in Harze Tom…

ergens in de buurt :D

• Willem G

Ach Dick,

Ik heb me niet in de materie verdiept.

Maar de eerste vraag die bij me opkomt is: “Wat is de definitie van de beste wijnwinkel?”

Is dat de hoogste winst per vierkante meter? Of heeft dat ook nog iets te maken met een combinatie van prijs/kwaliteit/assortiment/mate en kwaliteit van advies?

Ik ga al iets langer mee en heb meegemaakt wat er gebeurd is in retailland. Vroeger had je G&G, Impodra, Aquilair, Party Shop, Alberto e.d. Volgens mij is dit nu allemaal G&G. Een verarming van het assortiment in Nederland. Ik zie het voordeel van een grotere inkoopkracht ook wel; scherpere prijzen o.a. Maar wel vooral wijnen voor het grote publiek en weinig echt spannends om te ontdekken.

Gelukkig zijn er nog wel een aantal andere stenen wijnhandels blijven bestaan. Ik noem geen namen, want ik vergeet er beslist te veel en ik wil niemand tekort doen. En ik heb bewondering voor de mensen die in die markt durven stappen!

Daarnaast denk ik dat je bij zo’n verkiezing ook moet definiëren voor welke consument je zo’n verkiezing doet.

Er zijn grofweg 4 typen consumenten te onderscheden denk ik:

1. Nauwelijks geïnteresseerd; zo goedkoop mogelijke dagelijkse slobber.

2. Iets meer geld over voor een wijn en een verder beperkte belangstelling.

3. Vindt wijn interessant, is bereid er over te lezen en er ook iets meer geld voor uit te geven.

4. Actief prikkers niveau; mensen die (denken) veel (te) weten over wijn. Zich suf lezen. Veel proeven. Alles proberen. Het web afstropen voor koopjes.

Voor 95% - 98% van de wijnhandels (steen of niet) zijn de 1e drie categorieën het belangrijkst. Prikkers zijn de luis in de pels. Ze weten meestal net iets te veel. Ze worden niet voor niets “onderwereld” genoemd. Prikkers zijn gewoon te lastig en te kritisch en zorgen nauwelijks voor omzet, want de groep is een volstrekt onbelangrijke marktpartij met op het web volgens de bovenwereld veel te veel publicatiekracht.

Het grappige is dat de bovenwereld zich veel te veel zorgen maakt over het prikbord. 99% van de wijndrinkers zal nooit op het prikbord terecht komen. Dat is voorbehouden aan wijndebielen. Gelukkig is er wel steeds vers bloed, maar hoeveel zijn er dat nu eigenlijk op jaarbasis? Slechts enkelen!

Nog een constatering:

Ik hoor regelmatig, van ook iets meer dan slobberdrinkers, dat ze heel tevreden zijn over hun super en G&G. Bijna nooit een miskoop en bijna altijd, in hun beleving, een goede prijs/kwaliteit verhouding. En toegegeven. Die Brunello, Lalande de Pomerol of Vacqueras mogen dan misschien een schande zijn voor hun afkomst (en dit soms ook niet eens), maar de prijs/kwaliteit is vaak meer dan ok.

Sorry voor deze wat hap snap bijdrage.

Gewoon wat constateringen/gedachten op een rijtje.

Maar ik weet ook niet wat ik me verder bij zo’n verkiezing moet voorstellen.

Waarschijnlijk had ik dit niet eens moeten schrijven omdat ik niet precies weet waar het nu eigenlijk om gaat.

Aan de andere kant; de min of meer toevallige voorbijganger op het prikbord zit waarschijnlijk met dezelfde vragen als ik.

Groeten,

Willem.

• Jeroen

We zijn het eens WillemmB ;-)

Wat is nou de beste wijnwinkel….die met het grootste assortiment of diegene met een klein maar fjin assortiment ?Er spelen zoveel factoren mee en tja het zal je wat extra naamsbekendheid geven.

Ke ziet het wel meer.. winkel uitgeroepen tot beste keten, beste winkel, slijter van het jaar…ach zolang je klanten maar vnden dat je goed bent en je genoeg klanten hebt om je verder nergens druk om te maken

Zelfde verhaal als wijnkoper van het jaar… tja dit soort wedstrijden hoeven nou niet echt van mij.

• tom

tja, een uurtje rijden :-)

• sjaak Kaptein

Kom niet zo heel veel in wijnwinkels.

Kan in mijn eigen (niet stenen winkel) nu eenmaal kiezen uit vele honderden soorten wijn.

Als ik een wijnwinkel binnenstap moet er wat gebeuren.

In een wijnwinkel wil ik passie voelen.

Passie voor het product wijn.

Passie voor originaliteit, wijnen uit minder voor de hand liggende wijngebieden .

Passie voor wijnmakers, je merkt dat bij de eigen importen die een wijnwinkel doet.

De eigenaar van een wijnwinkel moet een echte gesprekspartner zijn.

De zaak moet er sfeervol uitzien.

De prijzen moeten redelijk zijn

Wijnkopen is voor veel wijnliefhebbers gepassioneerde entertainment op hoog niveau.

Bovenstaande elementen vind ik allemaal bij Bramasole in Rijswijk.

Ik zou voor Bramasole kiezen.

Wat Jeroen in korte tijd met zijn enthousiasme, en vitaliteit allemaal klaargespeeld heeft dwingt bewondering af.

En dan doe ik vele zaken tekort.

Sjaak Kaptein

• André

Alleen stenen winkels, de reden is simpel : De webwinkels krijgen hun kans nog.

We hebben onze handen vol aan deze wedstrijd en zijn blij dat we het niet samen hebben gedaan.

De criteria mag ieder voor zich bedenken. Die van de jury staan op de site,

Het nomineren mag nog tot zaterdag. Daarna komt het stemmen pas.

André

Die zich rotgeschrikken is van de bijna 300 stenen winkels, die zich aangemeld hebben en van de scheldkanonades van de webwinkels.

www.wijnwinkelvanhetjaar.nl