Vandaag eerste dag vrij na een drukke week. Reeds geruime tijd geleden een lunch bij ons geplanned, want mijn vader zou langskomen. Door hem ben ik met het wijnvirus besmet geraakt. Inmiddels heb ik hem qua ‘wijngekte’ volledig uit het wiel gereden, dus ik moest en zou vandaag wat moois op tafel zetten. ;-).
Omdat we een gezamelijke wijntrip hebben geplanned naar de Piemonte in de laatste week van Oktober, leek me het leuk iets uit deze streek op tafel te zetten. Ik had hem gevraagd in plaats van een bossie bloemen of fles wijn wat italiaanse vleeswaren mee te nemen van zijn buurtitaliaan.
Op de lunchtafel: prociutto, coppa di parma, spinata romana en venkelworst. Daarbij uit eigen keuken een paddestoelenfrittata, salade caprese, groene salade en een assortie kazen ( fourme d'ambert, comte, rauwmelkse camembert en munster) en wat ciabatta.
In het kader van onze opleiding gekozen voor een oude, waarin ik hoopte nog enig fruit aan te treffen, versus een die waarschijnlijk nog volledig in zijn fruitfase zit! Daarnaast een witte, die ik met name op de munster had afgestemd.
We dronken:
Marcarini Barolo Brunate 1970
Scavino Barolo Bric del Fiasc 2004
Hugel Gewurztraminer ‘Tradition’ 1997
Onlangs 4 flessen aangeschaft in nieuwstaat! De Marcarini even gedecanteerd om hem van het depot te ontdoen, daarna terug in de fles. Prachtig helder en lichtrood van kleur. Mooie gerijpte nebbioloneus, waarin de bekende tonen van paddestoelen, wat teer, rozen en heel fijn rood fruit. Beetje medicinaal. Prachtig glas wijn, met een stevig skelet van milde tannines en zuren. Uitmuntende balans en mijns inziens volledig op dronk. Prachtige combi met de frittata en de vleeswaren. 95/100
De Scavino een uur of 3 in de karaf. Mooie heldere donkerrode kleur. Dikke neus met zwart en rood fruit, kersen, bramen en pruimen. Iets chocolade, mint en cederhout. In de mond een dikke wijn, maar opvallend toegankelijk. Ongelofelijke structuur, ferme tannines, hoewel geheel niet storend, en een prachtige zuurgraad. Mooie balans en een eindeloze afdronk. Duidelijk wat te zwaar voor deze maaltijd, maar o zo mooi. Grote toekomst. 96+/100
Van de Hugel verwachtte ik niet al teveel, maar….tada. Wow, mooie dikke strogele kleur. Prachtige neus met tropisch fruit, honing en ftoch ook frisse tonen. In de mond prachtig, goede balans. Heel assorti aan tropisch fruit, honing en weer die, compleet onverwachte, frisheid!! Jeugdig zelfs. Uitstekende combinatie met de munster en zelfs de blauwe Fourme d'Ambert. Ik denk dat deze wijn nog probleemloos 10 jaar bewaard kan worden. Of die beter wordt,….?? 92/100
Ons had een topmiddag!
Freek