Savennieresproeverij

• JoostB

Zondag 26 april zijn er door een aantal prikkers 57 wijnen geproefd die gemaakt zijn aan de oevers van Frankrijks langste rivier. Deze 57 wijnen werden gemaakt aan slechts 10% van de lengte van deze rivier verspreidt over 2 wijnregio's Tourraine (Vouvray en Chinon) en meer dan 50 wijnen uit de Anjou. Het uiteindelijke thema was natuurlijk Savennieres, zo'n 140 hectare groot. Om en nabij de grote van een groot Bordeaux chateau.

Mijn conclusies van de Savennieresproeverij in 10 punten:

1. Nieuwe lichting wijnmakers (uit de flight 2005) is bijzonder interessant en zal waarschijnlijk ook een groter publiek gaan aanspreken. Iets meer houtgebruik, minder ‘gesloten’ dan gebruikelijk bij Chenin. Wel veel frisheid en als ze als verwacht zullen ouderen kunnen hier nog wel mooie dingen van worden verwacht!

2. Algemeen ouderingspotentieel hebben toch eigenlijk wel alle Savennieres. De zuren zorgen doorgaans toch voor een ruggegraat die makkelijk 10-15 jaar overleefd. Gezien de verwachte aankoopprijs van de meeste wijnen (Joly en Baumard even uitgezonderd) van (vertaald naar huidige maatstaven) 10-15 euro is dit bewaarpotentieel best opmerkelijk.

3. Baumard en Joly ontpoppen zich als de verwachte toppers.

- Waarbij de constantheid van Baumard heel opvallend is, zijn strakke wijnen spreken mij zeker aan en de jeugdige frisheid van de ‘gewone’ Domaine des Baumards 1982 was opmerkelijk. De 1989 was combineerde deze frisheid met iets meer rijkdom en nog een enorm potentieel. Trie Speciale (1997 en in iets mindere mate 1995) vind ik persoonlijk waanzinnig lekker, maar een fles met 2 personen zul je over 2 dagen moeten spreiden…

- De oude Joly wijnen zijn waanzinnig lekker, vooral de Coulee 1990 en Coulee 1986. Het zijn voor rijke weelderige wijnen. 2001 mag je eigenlijk geen wijn noemen, alhoewel ie me voor een glaasje best bevalt. De overige nieuwe wijnen zijn duidelijk anders (1999, 2003, 2005)… Ik weet nog niet wat ik daar mee aan moet, geef ze voorlopig nog wel het voordeel van de twijfel, maar ga er niet mijn kelder mee volleggen. Lijkt me wel een beleving om deze wijnen over 10 jaar nog eens te proberen…

4. Buiten 2005, Baumard en Joly (tesamen overigens meer dan de helft van de proeverij!) viel me nog op dat 2003 eigenlijk al best wel lekker wegdrinkt. Vooral de relatief eenvoudige Varennes viel me hier op! Ook de 2002 Soulez was een duidelijk mooie wijn. En de 2001 van Domaine aux Moines…

5. Grootste tegenvaller: Epire (alle 3, waarvan de helft kurk ;-) )…

6. Na 43 witte wijnen, met behoorlijk veel zuren, heb je best wel zin in een rode wijn, echter de gewenning aan de zuren van het wit maakt het proeven van rood er niet makkelijk op!

7. Jammer van de overleden Moulin Touchais. Maar de rest van de zoetjes waren het toefje slagroom op taart!

8. De planning liep een beetje in het water, maar misschien wel juist daardoor hebben mijns inziens wel alle wijnen de aandacht gekregen die ze verdiende…

9. David: Enorm bedankt voor de prachtige keukenprestatie… Ook samen met Felix voor de overige facilitaire diensten (zoals het prachtige Zalto-glaswerk).

10. Uiteindelijk maken de deelnemers de proeverij. Dus allen enorm bedankt…

Hieronder nog even de volledige lijst met wijnen:

FLIGHT 1: 1999 – A modest vintage

1999 Pierre Soulez, Château de la Bizolière

1999 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - “Roche aux moines” Cuvée d'Avant

FLIGHT 2: 2002 – A great potential vintage

2002 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - “Roche aux moines” Cuvée d'Avant

2002 Luc Bizard, Château d'Epire - “Le Hu Boyau”

2002 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”

FLIGHT 3: 2005 – A great potential vintage

2005 Domaine Robin-Diot - “Roche aux Moines” Clos des Petites Coulees

2005 Claude Papin, Château Pierre Bise - “Clos du Grand Beaupreau”

2005 Yves Guégniard, Domaine de la Bergerie - “Clos du Grand Beaupreau”

2005 Yves Guégniard, Domaine de la Bergerie - “La Croix Picot”

2005 Eric Morgat, Clos Ferrand - “L'Enclos”

FLIGHT 4: 2001 – A controversial vintage

2001 Madame Laroche, Domaine Aux Moines - “Roche aux Moines”

2001 Luc Birzard, Château d'Epire

2001 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

FLIGHT 5: Mixed flight – Younger Savennières

2000 Claude Papin, Château Pierre-Bise - “Clos de Coulaine”

1998 Michèle Bazin de Jessey, Domaine du Closel - “Caillardières”

1996 Luc Bizard, Château d'Epire

FLIGHT 6: Mixed flight – Older Savennières

1993 Pierre Soulez, Château de Chamboureau

1992 Pierre-Yves Tijou, Château Soucherie - “Clos des Perrières”

1989 François Roussier - “Clos de Coulaine”

1988 Pierre Soulez, Château de Chamboureau

FLIGHT 7: Baumard – Older Savennières

1992 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”

1991 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”

1989 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”

1982 Domaine Baumard

FLIGHT 8: Baumard - Younger Savennières

1995 Domaine Baumard

1995 Domaine Baumard - Trie Spéciale

1997 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”

1997 Domaine Baumard - Trie Spéciale

FLIGHT 9: 2003 – The year of the canicule

2003 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - Cuvée d'Avant

2003 Vignobles Bernard Germain, Château de Varennes

2003 Domaine Baumard - Trie Spéciale

2003 Michèle Bazin de Jessey, Domaine du Closel - “Clos du Papillon”

2003 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

FLIGHT 10: Domaine aux Moines

1997 Madame Laroche, Domaine aux Moines - “Roche aux Moines”

1997 Madame Laroche, Domaine aux Moines - “Roche aux Moines” moelleux, cuvée des Nonnes

FLIGHT 11: Nicolas Joly – Older Savennières

1982 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Roche aux Moines” Clos de la Bergerie

1986 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

1988 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

1990 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

FLIGHT 12: Nicolas Joly – Younger Savennières

1995 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant” moelleux

1999 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - Clos Sacré

1999 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

2005 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”

FLIGHT RED:

1996 Saumur-Champigny - Thierry Germain, Domaine des Roches Neuves - La Marginale

1996 Saumur-Champigny - Clos Rougeard - Le Bourg

2002 Saumur-Champigny - Thierry Germain, Domaine des Roches Neuves - La Marginale

2003 Chinon - Charles Joquet - Clos de la Dioterie

2005 Chinon - Bernard Baudry - Les Grezeaux

2005 Chinon - Couly-Dutheil - Clos de l'Olive

FLIGHT SWEET: Vouvray

1990 Vouvray Moelleux Grande Reserve - Brisebarre

1989 Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet

1996 Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet

FLIGHT SWEET: Coteaux du Layon

1990 Coteaux du Layon Chaume Cuvée Privilege - Banchereau

1997 Coteaux du Layon Chaume - Chateau de Roulerie

1997 Coteaux du Layon Cuvée Quintessence - Duloquet

2005 Bonnezeaux - Chateau de Fesles

1970 Coteaux du Layon - Moulin Touchais

• Willem G

Joost,

Bedankt! Je hebt een topprestatie geleverd! David, ook bedankt! Jouw prestatie was ook enorm! Jouw hulp en keukenprestaties hebben van de dag een nog groter feest gemaakt.

Wat een prachtige overzichtsproeverij was dit! Completer is bijna niet voor te stellen. Persoonlijk ga ik mijn notities nog eens rustig nalezen, met de namen en foto’s er bij, om het allemaal echt te verwerken. In grote lijnen deel ik Joost zijn conclusies. Uit mijn hoofd kan ik zeggen dat de flights 2, 3, 7 en 8 het meest indruk op me hebben gemaakt. De flights 11 en 12 vond ik bovengemiddeld goed, maar brachten niet de climax waarop ik had gehoopt.

Een aantal wijnen vond ik toch wel aan de oude kant, maar nauwelijks uit de flights die ik hierboven heb genoemd. Het ene of het andere jaar maakt toch wel een groot verschil. De wijnmaker ook. Ik kan niet beoordelen of er enorme flesverschillen zijn, dat zou me ook niet echt verbazen. Savennieres is best een lastig gebied als je je er niet echt in verdiept.

Wat een goed bestede zondagmiddag en avond was het weer! Het is gewoon heerlijk en enorm gezellig om met een groep gelijkgestemden zo’n dag te hebben. Iedereen bedankt voor de aanwezigheid en inbreng.

Ik ben nu de foto’s aan het uitzoeken. Die mail ik straks. Ik zal ook een paar foto’s naar Robèrt mailen zodat hij ze op het prikbord kan plaatsen.

Groeten,

Willem.

• Robèrt Koopman

WillemG was zo vriendelijk mij een aantal foto's toe te sturen… :-)

Altijd leuk om foto's van dit soor wijnevenementen te zien!

Al doen die gevulde karaffen mij erg aan mijn ziekenhuis-opname van een aantal weken geleden denken…. :-)

Sta je ongewenst op de foto?

Laat het mij weten en ik haal de foto eraf.

Dit kan altijd gebeuren, geen probleem want de foto is zo weer weg.

M.v.g,

Robèrt

• Freek

Joost,

Dank voor je mooie verslag. Zo te zien was alles, zoals vele van ons inmiddels gewend zijn, weer tot in de puntjes geregeld!

Freek

• ChrisW

Joost,

Nogmaals veel dank voor de organisatie van deze unieke proeverij.

Ook veel dank voor chefkok David voor het verzorgen/coördineren van de hapjes en het avondeten.

De oudere Baumard's en de jongere wijnen (uit 2005) vond ik in zijn algemeenheid de meest aantrekkelijke wijnen. De oudere wijnen van Baumard waren mooie zuivere wijnen die perfect geouderd waren en die niets hadden van de oxidatieve tonen en een vervelend bittertje dat m.i. bij enkele andere oudere wijnen wel duidelijk naar voren kwam. Opmerkelijk hoe jong de 1982 nog uit de fles kwam.

Net als veel andere aanwezigen, vond ik het helaas moeilijk om de wijnen van Joly goed te plaatsen. Zoals de wijnmaker kennelijk graag wil horen, geef ik hierbij dan ook maar toe dat ik deze complexe wijnen waarschijnlijk gewoon nog niet goed genoeg begrijp om ze op correct hun meritus te kunnen beoordelen :)

Ik vond de rode wijnen en de zoete wijnen met mijn kennelijk beperkte smaakbeoordelingsvermogen wel heel erg gemakkelijk te waarderen: deze waren in veel gevallen gewoon heel erg goed!

In de goede jaren (zoals 03/05) maken de goede producenten rode wijnen die m.i. door veel mensen hoog gewaardeerd zullen worden, maar die wel heel weinig aandacht krijgen in de wijnwereld. Misschien is dat ook maar beter ook, want het voordeel is dat de prijzen zo ook in de goede jaren nog best redelijk blijven.

Al-met-al een lange en zeer interessante proeverij!

ChrisW

• Jan

Joost,

Waanzinning bedankt voor de organisatie van deze top proeverij. Wat een geweldige ervaring om zoveel wijnen uit dezelfde (minuscule) appelatie te kunnen proeven.

Wat het extra leuk maakte, was de aanwezigheid van Richard Kelley. Een heuse MW die fantastisch over de wijnen kon vertellen zonder zich te profileren als de enige echte kenner van die middag.

Mijn highlights waren de oudere Baumards (uit de beperkte jaren 91/92) en ook de 82'ers (van zowel Joly als Baumard) vond ik steengoed (maar hierover verschilden de meningen nogal).

David ook bedankt voor gastronomische omlijsting. Was helemaal goed.

Groeten,

Jan

• Peter Z.

Het was weer een fantastische prikbordproeverij! Uitstekende voorbereidingen … reserve flessen … goed eten … goed gezelschap … top!

Maar de Savennieres, met name die van Joly, zijn lastig! De kwaliteit is duidelijk aanwezig, maar er van genieten is (nog) niet aan mij besteed. Baumard was veel toegankelijker, en net als Joost was ik ook aangenaam onder de indruk van de Trie Speciale.

Ook vond ik het in dit geval goed om de flessen ‘open’ te proeven i.p.v. blind. Jaargangen waren niet in te schatten en dit had met name te maken met de stijl die de wijnmaker voor ogen heeft.

Veel is er al gezegd, en ik denk dat we het gisteren ook allemaal wel eens waren in grote lijnen: waanzinnige proeverij, heerlijke hapjes, lastige wijnen, al met al weer een genot dit te mogen meemaken. :)

PS:1990 en 1997 zoete Loire blijft TOP!

Thanks!!

Peter Z.

• Peter vdB

Joost, ziet er legendarisch uit. Kunnen we wijn beschrijvingen krijgen van - laten we zeggen - de top 10?

• Chris

Zeer goed en leesbaar verslag Joost van een echte liefhebber!, jammer dat ik er niet bij kon zijn, ben zoals je weet nogal gek van de Loire wijnen:D

Heb al 2x eerder tegenvallend wijnen gedronken van Ch.Epire .

Hoe waren de wijnen van Huet? (heb ze zelf ook in mijn keldertje) maar dan uit 2001 en 2003.

Gr.Chris,

• john

kan iemand mij wat meer vertellen over de wijn van Eric Morgat L'enclos?