Zondag 26 april zijn er door een aantal prikkers 57 wijnen geproefd die gemaakt zijn aan de oevers van Frankrijks langste rivier. Deze 57 wijnen werden gemaakt aan slechts 10% van de lengte van deze rivier verspreidt over 2 wijnregio's Tourraine (Vouvray en Chinon) en meer dan 50 wijnen uit de Anjou. Het uiteindelijke thema was natuurlijk Savennieres, zo'n 140 hectare groot. Om en nabij de grote van een groot Bordeaux chateau.
Mijn conclusies van de Savennieresproeverij in 10 punten:
1. Nieuwe lichting wijnmakers (uit de flight 2005) is bijzonder interessant en zal waarschijnlijk ook een groter publiek gaan aanspreken. Iets meer houtgebruik, minder ‘gesloten’ dan gebruikelijk bij Chenin. Wel veel frisheid en als ze als verwacht zullen ouderen kunnen hier nog wel mooie dingen van worden verwacht!
2. Algemeen ouderingspotentieel hebben toch eigenlijk wel alle Savennieres. De zuren zorgen doorgaans toch voor een ruggegraat die makkelijk 10-15 jaar overleefd. Gezien de verwachte aankoopprijs van de meeste wijnen (Joly en Baumard even uitgezonderd) van (vertaald naar huidige maatstaven) 10-15 euro is dit bewaarpotentieel best opmerkelijk.
3. Baumard en Joly ontpoppen zich als de verwachte toppers.
- Waarbij de constantheid van Baumard heel opvallend is, zijn strakke wijnen spreken mij zeker aan en de jeugdige frisheid van de ‘gewone’ Domaine des Baumards 1982 was opmerkelijk. De 1989 was combineerde deze frisheid met iets meer rijkdom en nog een enorm potentieel. Trie Speciale (1997 en in iets mindere mate 1995) vind ik persoonlijk waanzinnig lekker, maar een fles met 2 personen zul je over 2 dagen moeten spreiden…
- De oude Joly wijnen zijn waanzinnig lekker, vooral de Coulee 1990 en Coulee 1986. Het zijn voor rijke weelderige wijnen. 2001 mag je eigenlijk geen wijn noemen, alhoewel ie me voor een glaasje best bevalt. De overige nieuwe wijnen zijn duidelijk anders (1999, 2003, 2005)… Ik weet nog niet wat ik daar mee aan moet, geef ze voorlopig nog wel het voordeel van de twijfel, maar ga er niet mijn kelder mee volleggen. Lijkt me wel een beleving om deze wijnen over 10 jaar nog eens te proberen…
4. Buiten 2005, Baumard en Joly (tesamen overigens meer dan de helft van de proeverij!) viel me nog op dat 2003 eigenlijk al best wel lekker wegdrinkt. Vooral de relatief eenvoudige Varennes viel me hier op! Ook de 2002 Soulez was een duidelijk mooie wijn. En de 2001 van Domaine aux Moines…
5. Grootste tegenvaller: Epire (alle 3, waarvan de helft kurk ;-) )…
6. Na 43 witte wijnen, met behoorlijk veel zuren, heb je best wel zin in een rode wijn, echter de gewenning aan de zuren van het wit maakt het proeven van rood er niet makkelijk op!
7. Jammer van de overleden Moulin Touchais. Maar de rest van de zoetjes waren het toefje slagroom op taart!
8. De planning liep een beetje in het water, maar misschien wel juist daardoor hebben mijns inziens wel alle wijnen de aandacht gekregen die ze verdiende…
9. David: Enorm bedankt voor de prachtige keukenprestatie… Ook samen met Felix voor de overige facilitaire diensten (zoals het prachtige Zalto-glaswerk).
10. Uiteindelijk maken de deelnemers de proeverij. Dus allen enorm bedankt…
Hieronder nog even de volledige lijst met wijnen:
FLIGHT 1: 1999 – A modest vintage
1999 Pierre Soulez, Château de la Bizolière
1999 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - “Roche aux moines” Cuvée d'Avant
FLIGHT 2: 2002 – A great potential vintage
2002 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - “Roche aux moines” Cuvée d'Avant
2002 Luc Bizard, Château d'Epire - “Le Hu Boyau”
2002 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”
FLIGHT 3: 2005 – A great potential vintage
2005 Domaine Robin-Diot - “Roche aux Moines” Clos des Petites Coulees
2005 Claude Papin, Château Pierre Bise - “Clos du Grand Beaupreau”
2005 Yves Guégniard, Domaine de la Bergerie - “Clos du Grand Beaupreau”
2005 Yves Guégniard, Domaine de la Bergerie - “La Croix Picot”
2005 Eric Morgat, Clos Ferrand - “L'Enclos”
FLIGHT 4: 2001 – A controversial vintage
2001 Madame Laroche, Domaine Aux Moines - “Roche aux Moines”
2001 Luc Birzard, Château d'Epire
2001 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
FLIGHT 5: Mixed flight – Younger Savennières
2000 Claude Papin, Château Pierre-Bise - “Clos de Coulaine”
1998 Michèle Bazin de Jessey, Domaine du Closel - “Caillardières”
1996 Luc Bizard, Château d'Epire
FLIGHT 6: Mixed flight – Older Savennières
1993 Pierre Soulez, Château de Chamboureau
1992 Pierre-Yves Tijou, Château Soucherie - “Clos des Perrières”
1989 François Roussier - “Clos de Coulaine”
1988 Pierre Soulez, Château de Chamboureau
FLIGHT 7: Baumard – Older Savennières
1992 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”
1991 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”
1989 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”
1982 Domaine Baumard
FLIGHT 8: Baumard - Younger Savennières
1995 Domaine Baumard
1995 Domaine Baumard - Trie Spéciale
1997 Domaine Baumard - “Clos du Papillon”
1997 Domaine Baumard - Trie Spéciale
FLIGHT 9: 2003 – The year of the canicule
2003 Pierre Soulez, Château de Chamboureau - Cuvée d'Avant
2003 Vignobles Bernard Germain, Château de Varennes
2003 Domaine Baumard - Trie Spéciale
2003 Michèle Bazin de Jessey, Domaine du Closel - “Clos du Papillon”
2003 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
FLIGHT 10: Domaine aux Moines
1997 Madame Laroche, Domaine aux Moines - “Roche aux Moines”
1997 Madame Laroche, Domaine aux Moines - “Roche aux Moines” moelleux, cuvée des Nonnes
FLIGHT 11: Nicolas Joly – Older Savennières
1982 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Roche aux Moines” Clos de la Bergerie
1986 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
1988 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
1990 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
FLIGHT 12: Nicolas Joly – Younger Savennières
1995 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant” moelleux
1999 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - Clos Sacré
1999 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
2005 Nicolas Joly, Château de la Roche aux Moines - “Clos de la Coulée de Serrant”
FLIGHT RED:
1996 Saumur-Champigny - Thierry Germain, Domaine des Roches Neuves - La Marginale
1996 Saumur-Champigny - Clos Rougeard - Le Bourg
2002 Saumur-Champigny - Thierry Germain, Domaine des Roches Neuves - La Marginale
2003 Chinon - Charles Joquet - Clos de la Dioterie
2005 Chinon - Bernard Baudry - Les Grezeaux
2005 Chinon - Couly-Dutheil - Clos de l'Olive
FLIGHT SWEET: Vouvray
1990 Vouvray Moelleux Grande Reserve - Brisebarre
1989 Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet
1996 Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet
FLIGHT SWEET: Coteaux du Layon
1990 Coteaux du Layon Chaume Cuvée Privilege - Banchereau
1997 Coteaux du Layon Chaume - Chateau de Roulerie
1997 Coteaux du Layon Cuvée Quintessence - Duloquet
2005 Bonnezeaux - Chateau de Fesles