ik heb nog een paar flesjes van die clos de la dioterie van Joquet uit 2005. Wat is het drinking window volgens jullie? en de mensen die mijn smaak kennen en op deze proeverij aanwezig waren…is het “mijn” wijn? Willem, Peter, Chris?
Hasta Luego
John
Hi John,
Om eerlijk te zijn denk ik dat Savennieres niet direkt jouw wijn is.
De Eric Morgat l'Enlos 2005 (topjaar) scoorde ik zelf met 16/20. Naast de mineralteit viel hier de aanwezige tannine op in combinatie met het houtgebruik. De twee Bergeries die er voor zaten in de flight vond ik zelf net iets mooier.
Wat betreft de rode wijnen, die kregen van mij niet meer de aandacht die ze verdienden. Wel kan ik zeggen dat ik met name onder de indruk was van Clos Rougeard Le Bourg 1996, wat een prachtige wijn! Maar volgens mij kan je niet echt miskopen met 2005 Loire, dus ik heb alle vertrouwen in jouw 2005 Joquet.
Cheers
Peter Z.
John,
De Morgat L'Enclos 2005 vond ik zelf één van de betere wijnen, in ieder geval als het op drinkgenot in de nabije toekomst aankomt, natuurlijk gemeten vlgs mijn smaakvoorkeuren. De Loire-puristen zullen me wel een barbaar vinden omdat het een wat meer ‘internationaal/universeel’ gemaakte wijn is. Ik vond het beetje hout totaal niet storend; in tegendeel zelfs. De wijn had een mooie expressieve neus en een redelijk krachtige en geconcentreerde afdronk. Kan zeker nog wel een paar jaar liggen.
De rode Joquet 2005 zou ik nog een tweetal jaar laten liggen en dan binnen 8-10 jaar opdrinken. De 2005's die we zondag dronken waren nog heel krachtig (voor een wijn uit de Loire dan). Je kunt ze denk ik ook best nu wel drinken, maar dan moet je ze even kort decanteren van te voren.
Net als Peter, denk ik dat de gemiddelde Savennieres niet echt jouw wijn is, met uitzondering van wijnen als die we hebben gedronken van Baumard en enkele andere wijnen. Ik denk dat jij de ronde met de 1992, 1991, 1989 en 1982 van Baumard ook wel erg goed zou hebben gevonden.
Aan de andere kant, misschien ben jij wel één van de personen die uit zijn dak kan gaan van die bijzondere en op hun eigen speciale wijze complexe krachtpatsers van Joly? (van de clos de la coulee de serrant)
ChrisW
Het einde van de restjes is in zicht. Afgelopen week heb ik me door de restjes heen gedronken en dit was niet altijd even makkelijk. Maar daar staat tegenover dat sommige wijnen wel erg mooi (soms mooier dan op de proeverij) voor de dag komen.
Enkele bevindingen:
- De 2005 serie presteerde naar behoren en was de eerste 3 dagen nog meer dan smakelijk.
- Baumard houdt het ook prima, de Trie Specials en Papillon 2002 en 1997 werden gaande weg de week zelfs nog mooier, vooral veel uitgebalanseerder…
- Joly heeft inderdaad geen enkele moeite met een paar daagjes open in de karaf, vandaag (5 dagen later) de laatste restjes gedronken en allen stonden nog fier overeind! De coulee 88'er was er op vooruit gegaan, de coulee 99'er is echt bijzonder mooi geworden. 2003 en 2005 blijven dat rare houden en worden maar mondjesmaat opener…
- Chamboureau 88 staat na 5 dagen nog fier overeind en is er zelfs iets op vooruit gegaan! Domaine aux Moines Moelleux 97 is veel voller en rijker geworden met de tijd open, de gewone 2001 stond na 5 dagen ook nog fier overeind… Chamboureau RaM 02 en 03 waren na 4 dagen nog lekker drinkbaar net als Varennes.
- Alle zoetjes hadden niets geleden onder een paar dagen!!!
Savennieres kan absoluut tegen een stootje en een paar dagen koelkast maakt deze wijnen eerder open dan kapot…
Santé,
Joost
Ha John, ik zie je vraag nu pas.
Wij hadden de 2003 Clos de la dioterie van Joquet in het glas. Een heel prettige wijn met veel primair fruit. Persoonlijk drink ik de betere rode Loire wijnen liefst tussen de 8 en 10-12 jaar oud omdat ik vind dat ze toch wel in complexiteit winnen. Dat wat het drinking window betreft. Deze wijn kan dat zeker aan.
Overigens denk ik dat deze wijn ongeveer net zo jouw ding is als de Cru's uit de Beaujolais.
Groeten,
Willem.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?