Rheinhessen Prädikatswein Eiswein

• Wil

Nu bij de Lidl in Duitsland: 5,59 euro voor een halflitertje…..

Nu ben ik echt niet iemand die de wijn koopt bij de Lidl doch voor 5,59 euro een echte Rheinhessen Prädikatswein Eiswein 2008 (whatever…) kon ik niet laten lopen.

Hij ligt nu koud te worden.

Alle gekheid op een stokje: Kan dit iets zijn??????

• John Copier

Wil,

Graag namen en rugnummers. Zonder die gegevens is het lastig een oordeel te geven. Gezien de risico's voor de wijnboer, niet elk jaar is er Eiswein, worden de kosten van de mislukte oogsten in de kosten van de gelukte oogst gestopt. Dan zijn er ook bijzondere loonkosten. Onmogelijke oogsturen en soms ook in het weekend. Ik heb genoeg wijnboeren gesproken om te weten dat rekening houdende met bovenstaande onder de 15 euri er geen Eiswein kan zijn. De vraag of het dan wat is zal jij moeten beantwoorden. Ik denk overigens niet dat het een half litertje is maar 37,5 cl.

John

• John Copier

Kheb em gevonden bij Lidl.

Die Trauben für den Eiswein dürfen erst ab -7 °C Frost geerntet werden. So ist ein erheblicher Anteil des Wassers in ihnen gefroren und es bleibt konzentrierter Saft mit intensivem Aroma. Genießen Sie ihn als Aperitif oder Digestif, zum Dessert oder zu ausgewählten Käsesorten.

Herkunftsland: Deutschland

Anbaugebiet: Rheinhessen

Jahrgang: 2008

Geschmacksrichtung: Süß

Alkoholgehalt: 8 Vol.-%

Gebindegröße: 0,5-l-Flasche

5.59 € (1 l = 11.18 €)

Eiswein is handarbeid en zoiets is duur. Dan is de druif bij de oogst ook verschrompeld zodat er zeer weinig opbrengst is. Om dan op € 5,59 verkoop te komen is ronduit knap. In het geval van deze eiswein is het herkomstgebied Rheinhessen maar dat zegt niets. Het bottelbedrijf kan daar staan. Er is geen info over de druivensoort(en). Er kunnen dus verschillende druivensoorten in de fles zitten. Ook obscure soorten met een opbrengst van 180 Hl/Ha worden gebruikt. Gelukkig zien we wel dat het uit Duitsland komt. Zeer waarschijnlijk wordt dit zoete sap van overal uit Duitsland in Rheinhessen verzameld en gaat aldaar in nietszeggende flessen. Inderdaad in halve liters. Zoals al eerder aangegeven begint aardige eiswein bij zo'n 15 á 20 euri en gaat dan gelang de kwaliteit omhoog. Echte toppers vind je in de prijsklasse rond de 80 tot 100 euro. Maar dan speelt er ook een heel engelenorkest privé op je tong.

John

• john

normaal ga ik altijd voor het zingen de kerk uit…..maar bij dit soort orkesten blijf ik het hele nummer uitzitten….:D

Hasta Luego

John

• Wil

John,

Bedankt voor je reactie en je research. De wijn is ondertussen al gesneuveld……. Heerlijk zachte zoete wijn. In mijn ogen absoluut niets mis mee……..doch ik heb geen referentiemateriaal vwb Eiswein.

Wellicht dat er nog prikkers uit de grensstreek zijn die deze wijn geprobeerd hebben??

Wellicht nog een paar flessies halen morgen.

• Ger

Gezien het risico van mislukking door bv het uitblijven van vorst of zoals vorig jaar in de Ahr gebeurde, het opeten van de druiven door wilde zwijnen en daarnaast de arbeid die nodig is om eiswein te maken denk ik dat 15 euro wel echt de onderkant van de markt is.

Bij zo'n WEIN verwacht ik ook geen omschrijving van “een zachte zoete wijn” maar meer een wijn een omschrijving met daarin een expressie van tropisch fruit en een spanning tussen zoet maar vooral ook zuren.

Kortom, alhoewel niet gedronken, goed voor de opleiding maar voor deze prijs kun je zeker geen goed voorbeeld van een eiswein verwachten.

Ger

• Robèrt Koopman

Volgens mij hebben ze deze wijn wel vaker in het assortiment.

Ik heb er een paar gehad in het verleden en die gingen gewoon “op”.

Niet moeilijk over doen, daar is het niet voor… :-)

Ik heb ze gedronken toen ik vrienden over de vloer had, bij een nagerechtje was het goed te drinken.

M.v.g,

Robèrt

• PaulB

Heb deze wijn toevallig geprobeerd, de wijn heeft voor een Eiswein veel onzuivere onrijpe tonen, een goede Eiswein is een concentraat van zoet en zuur met een enorme elegante zuiverheid en lengte…………

gr. Paul