Fotoverslag Rome reis

• Willem G

Beste Prikkers,

Niet geheel on topic wat wijn betreft, maar een aantal draadjes geleden vroeg ik om wat tips voor een bezoekje aan Rome.

Er kwamen wat tips die ik ter harte genomen heb.

Merijn/Merino stelde een route voor en die hebben we gevolgd. Verschrikkelijk aardig Merijn, dat je de moeite genomen hebt anderhalf kantje vol te schrijven.

Als dank, en ook omdat ik denk dat een ieder die Rome nog eens wil bezoeken er misschien wat aan heeft, volgt hieronder een fotoverslag van vooral de dag die Merijn voorstelde. Aangevuld met nog wat foto’s.

Robèrt heeft het mogelijk gemaakt dat ik het zo kan plaatsen, waarvoor dank! (Ik hoop dat hij, als het ergens toch nog fout gaat, de aanpassingen kan maken.)

Robèrt vroeg me om een nieuw draadje te starten en dat doe ik hierbij.

Voor ik met het fotoverslag begin zal ik een paar bijdragen die van belang zijn uit het andere draadje knippen en plakken.

Groeten,

Willem.

• Willem G

De bijdrage van Merijn die we in de praktijk bijna geheel ten uitvoer hebben gebracht.

Auteur: merijntje mortirolo (—.adsl2.static.versatel.nl)

Datum: 23-04-2009 16:43

Beste Willem,

Met een flinke bestelling oudere jaargangen Mogador maak je dat weer helemaal goed, hoor.

Oh oh, twee dochters??? En nog blond ook, zeker? Dat brengt extra zorgen… Die zou ik nog dichter bij me houden dan mijn portemonnee.

Dit is wel een mooie stadswandeling:

Vanaf het Colosseo is het prachtig banjeren langs/door/over de Fori Romani naar het Vittorio Emmanuele-Monument (hallucinant groot). Dan loop je rechtdoor naar het Piazza Venezia en eigenlijk moet je daar vlak voor links afbuigen naar de Chiesa del Gesù: (god)verdomd mooie kerk! (Voor ik het straks vergeet: mijn lievelingskerk (klinkt mooi uit de mond van de anti-christ, niet? ) is de Santa Maria del Popolo, maar daar komen we straks, als het goed is.)

Na de Gesù loop je (onderweg drink je ergens een heerlijk kopje espresso (de dames waarschijnlijk cappuccino)) bijvoorbeeld naar het Pantheon: magistraal bouwwerk… Vanaf het Pantheon loop je naar het Piazza Navona om je aldaar te vergapen aan de kunstenaars en (andere) drugsdealers. De kerk aan het Piazza Navona is trouwens nooit open geweest al die keren dat ik daar was, maar ziet er heel mooi uit. Er is daar ook een groot paleis (Pamphili) en prachtige fonteinen: eigenlijk is dat hele plein prachtig, jammer van al dat arbeidsschuwe gespuis op straat.

Daar het ongeveer tijd is voor de lunch, gaan we Da Francesco zoeken: Piazza del Fico. Je neemt de middelste straat/steeg op het plein naar het Westen naar de Santa Maria della Pace: de Via di Tor Milina. Die straat volg je even en je neemt de vierde straat rechts: daar is het ergens. (Op google maps “Da Francesco” Roma intikken doet de truuk). Da Francesco is een heerlijk chaotisch tentje met eerlijk voedsel. Zou proberen er in ieder geval iets voor 13.00 aan te komen, want later kan het er nogal druk zijn.

Na de lunch is het tijd voor een stukkie lopen langs de rivier: vanaf Da Francesco naar het Noorden (of Westen) die rivier kom je vanzelf tegen. Als je bij de rivier naar links kijkt zie je het castello Sant'Angelo. Nu kun je dus die kant op en vervolgens het Sint Pietersplein bezoeken (je ziet de koepel van de Sint-Pieter al), maar je kunt ook rechtsaf de rivier naar het Noorden volgen. Aangezien je wellicht toch ruim een halve dag moet uittrekken voor de Vaticaanse musea, zou ik die dag combineren met het Sint Pietersplein en eventueel dat kasteel. Al is de brug met de engeltjes mooier dan het kasteel.

Kortom: we gaan rechtsaf en zwaaien de engel gedag (“tot morgen!”). Je loopt langs de rivier en als je de tweede brug tegenkomt (Ponte Cavour) ga je rechtsaf de Via Tomacelli in: tijd om te shoppen! Als je min of meer rechtdoor loopt kom je vanzelf de Spaanse trappen tegen. In die buurt vind je geweldige winkels (van superdeluxe à la Bulgari, Dolce en Gabbana, Versace (en hoe heten al die figuren) tot gezellige ‘frutselwinkeltjes.’)

Daar er niets erger is dan de tijd door te brengen met shoppende vrouwen, raad ik jou aan om voor de Spaanse trappen linksaf te buigen (vergeet niet eerst je credit card terug te vragen van je vrouw en dochters, geef ze maar wat cash… ) en koers te zetten naar de Piazza del Popolo (mijn lievelingsplein). (Zie: images.google.com/images?hl=nl&sa=1&q=piazza+del+popolo&a… ) Hier vind je ook de Santa Maria del Popolo, met ondermeer twee magistrale schilderijen van Caravaggio. Ik vind religie eigenlijk meer iets voor Middeleeuwers en andere ongeschoolden, maar die kerk heeft voor mij toch iets magisch…

Als de dames uitgeshopt zijn, kun je de Spaanse trappen oplopen en langs de Villa dei Medici Villa Borghese inlopen, of je spreekt af op dat prachtige Piazza del Popolo en je doet met de dames het rondje nog even over. De Villa Borghese is een prachtig groen en merkwaardig stil plantsoen waar je heerlijk rustig kunt wandelen. Er is ook een Moderne Kunst-museum met werken van o.a. De Chirico, Van Gogh, Cézanne, Giacometti, Balla, Boccioni etc etc

En als je nu denkt: “ja hee, een rustig groen park vind ik in Nederland ook nog wel, ik wil gebouwen en chaos.” Dan zeg ik: “Groot gelijk!”

Vanaf de Spaanse trappen kun je prima ‘terug’lopen naar de Trevi-fontein (denk zo een 600-700 meter) door de Via dei Due Macelli. (Als het goed is staan er overal bordjes). Daar hang je even rond: het mooiste is niet die fontein zelf, maar de herinnering aan Anita Ekberg en Marcello… (maar goed.) Het gegons van de stemmen van al die toeristen vult het hele plein, das ook wel bijzonder.

(Volgens mij heb je nu een km of zes-zeven gewandeld. onderweg zul je meermaals stil staan en je vergapen aan prachtige gebouwen, straatjes en uitzichten, dus je bent wel een ruime halve dag zoet.)

Enkele andere dingen:

-het lekkerste ijs in Rome haal je bij Giolitti (Via degli Uffici del Vicario) 200 meter ten Noorden van het Pantheon.

-mooi uitzicht over Rome heb je o.a. vanuit de Giardino degli Aranci, vlakbij het Circo Massimo, maar ook vanaf het Piazzale Napoleone vlak ‘boven’ het Piazza del Popolo tegen Villa Borghese aan.

-ook leuk is de weg oversteken in Rome: de chauffeur recht in zijn gezicht kijken en gáán! Romeinen lijken ongeduldige, nerveuze mensen, maar zijn niet te beroerd je voor te laten, als je maar duidelijk aangeeft dat je ook daadwerkelijk doorstapt.

(Zoohoo, dat was het wel weer even: hier ben je in ieder geval een dag mee zoet… De andere dag bezoek je bijvoorbeeld de Vaticaanse musea en de buurt eromheen. De andere dag bijvoorbeeld in de ochtend de gezellige wijk Trastevere en na de lunch ga je nog wat musea langs.)

Saluti,

Merino

• Willem G

Mijn eerdere berichtje over de Vaticaanstad dag. (Staat mogelijk toch nog wat nuttige info in.)

Zo'n bericht over Ed zet je aan het denken. Ik ben blij dat ik met mijn gezin naar Rome ben gegaan. Fantastische momenten samen. Die kan niemand je meer afnemen.

Vandaag het Vaticaan bezocht. Ik had niet begrepen dat je de Sixtijnse kapel uitsluitend via het Museum kunt bezoeken. Zodoende op het St. Pietersplein begonnen. De rij was lang, maar ging wel razendsnel. We zijn met de koepel begonnen….en dan sta je ineens op grote hoogte vanaf de centrale koepel het inwendige van de St. Pieter te bekijken. En na nog ruim 300 treden in die koepel omhoog een waanzinnig uitzicht over Rome…..

Daarna naar het museum en de Sixtijnse kapel. Toch anders dan ik me had voorgesteld. Te weelderig eigenlijk. Maar wel indrukwekkend.

Het deurtje rechts achter in de kapel stond gewoon open en ieder kon er door. Omdat ik mijn rugzak had moeten inleveren, moest ik echter de gebruikelijke route terug om die weer op te kunnen halen.

Vanavond voortreffelijk gegeten in een trattoria aan het einde van Via Napoli. Prachtige Montepulciano d'Abruzzo erbij. Weer een mooie dag.

De mensen die dit draadje te veel off topic vinden moeten het maar gewoon overslaan.

Ik zal na thuiskomst nog wel een kleine selectie van de foto's plaatsen.

Groeten en…..stel niet te lang uit wat je graag wilt doen…..

Willem.

• Willem G

En dan nu het beloofde fotoverslag van Rome van m.n. de Merinodag.

Nog een tip van mij voor degene die Rome binnenkort wil gaan bezoeken: We hadden de Roma pass aangeschaft. Te koop bij station Termini op het plein, of in het station bij een soort toeristenbureau in de hal achter perron 24 (aan de zijkant van het station). Kost 23 euro pp en biedt 3 dagen gratis openbaar vervoer plus de eerste twee attracties gratis en de rest met korting. Het Colosseum kost al 12 euro p.p. en dan heb je het snel terugverdiend. Groot voordeel is ook dat je niet in de rij hoeft te gaan staan, omdat je al een kaartje hebt. De pass is helaas niet geldig in Vaticaanstad.

Nog een tip (en eigenlijk een beginnersfout); de kinderen wilden een ijsje en wij hadden wel zin in een kopje thee en espresso. We vonden een tentje….ijsje 2 euro. Maar we gingen zitten voor de koffie en thee. Rekening….27 euro; 7 voor de koffie en thee en 10 euro per ijsje…..die Italianen toch!

Foto 01

1e dag Omgeving verkennen. Druilerig weer. Deze Kerk zat direct om de hoek van ons hotel.

Foto 02 en 03

2e dag; Merinodag. Licht bewolkt en droog. Prettige wandeltemperatuur. Op weg naar het startpunt kom ik een winkel tegen waar flessen wijn staan met bizarre etiketten. Voor 23,50 per fles steun ik de marketing”grap” van deze wijnmaker niet.

Foto 04 en 05

Aangekomen op het startpunt; het Colosseum. Vanuit het Colosseum heb je ook een mooi uitzicht op de triomfboog van Constantini.

Foto 06

Vanwege de wandeling die ons nog te wachten staat, lopen we langs het Forum Romanum. (Op dag 4 hebben we het Forum en het Palatijn uitgebreid bekeken.)

Foto 07

Vervolgens naar het Vittorio Emanuele II monument.

Foto 08

En door naar de Chiesa de Gesù. De deur was helaas dicht.

Foto 09 en 10

Op weg naar het Pantheon komen we nog langs een andere kerk die wel open is. Op het pleintje ervoor torst een olifant een obelisk.

Foto 11 en 12

20 meter verder de hoek om en daar is het Pantheon. Bizar met die open oculus.

Foto 13 en 14

Klein eindje wandelen naar het Piazza Navona; het Montmartre van Rome.

Foto’s 15 t/m 18

Om Merino te plagen hadden ze de deur van de kerk aan het Piazza Navona voor ons open gezet.

Foto 19

Middelste straatje vanaf het plein genomen en na nog geen 100 meter links Da Francesco. We waren helaas te laat om daar de lunch te gebruiken. (En te vroeg voor het diner.)

Foto 20

Doorgelopen naar de Tiber en Castel Sant'Angelo op advies van Merino links laten liggen.

Foto 21

Op weg naar de Spaanse Trappen kwamen mijn dames er achter dat hun kleedgeld niet toereikend is om uitgebreid te shoppen bij Prada, Chanel e.d.

Foto 22 en 23

Daarom door naar Piazza del Popolo. Helaas stond dit plein in de steigers, waarschijnlijk vooral vanwege de 1 mei viering. Ik heb hier een kopje espresso longo genoten terwijl de dames nog een verwoede poging ondernamen om betaalbare shops te vinden.

Foto 24 en 25

Van het park van Villa Borghese hebben we deze dag maar afgezien, omdat de Trevi fontein nog op het programma stond. Twee dagen later, op 1 mei, was het park alles behalve rustig.

Dat was onze Merinodag in beeld. Een aanrader!

En Merino heeft gelijk; oversteken in Rome is bijna een feest. Wel even opletten of de auto’s niet te hard rijden, maar gewoon GAAN! De Romeinen stoppen allemaal met een vriendelijke lach.

De dag erna naar het Vaticaan. Hoe die dag verliep heb ik eerder al beschreven. Maar om het verslag te completeren toch ook nog maar een paar foto’s daarvan.

En omdat het me niet gelukt is een leuke foto te maken van mijn blondines op Piazza del Popolo, afsluitend een foto van hen bij de Italiaanse trappen (daar zijn er veeeel van) van de Santa Maria Maggiore.

Mede dank zij het prikbord was het een zeer geslaagde korte vakantie!

Groeten,

Willem (en de dames).

P.S. Twee restaurants in het betaalbare segment:

Est est est! Aan de Via Genova voor de beste pizza’s. Populair bij de Italianen en wat verdwaalde toeristen.

Trattoria Antica Boheme aan de Via Napoli. Wel wat toeristischer, maar goede kwaliteit, aardige bediening en ook betaalbaar. Als je een goede wijn bestelt, worden de waardeloze tulpjes weggehaald en krijg je een echt wijnglas ;)

• Eelco van Wieringen

Mijn complimenten Willem, ik heb genoten!

Salut,

Eelco

• Robèrt Koopman

Een heerlijk verslag Willem!

Een Merino-dag in Rome is echt heerlijk lijkt mij zo!

Wat een ontzettend mooie gebouwen daar zeg, ik wist niet dat elk gebouw in Rome zo de moeite waard was.

Nu moet het kleedgeld van jouw dames dus flink omhoog nu ze gezien hebben wat “mode” kost?…. :-)

Je hebt ze jarenlang te weinig gegeven vinden ze nu…. :+

Ze zijn elke cent waard!

M.v.g,

Robèrt

• Ruud Göebel

Pracht verslag Willem. Dank je wel. Jouw fotoverslag, maar ook de leidraad van Merijn, hebben mij heden doen besluiten een Rome reisplan voor te leggen aan mevrouw de kapitein van het schip. Dit plan viel in goede aarde! Rome!! Ons komt eraan! :)

Ruud.

• Willem Booij

Hee Gee!

Mooi verslag man, wel een beetje weinig gedronken zo te lezen :D

Enne, je hebt biet alle fotoos zelf genomen ziet ik, ik herkende je rugzak :D

Gr

****** 1/2

• Willem G

Tot nu toe geen enkele reactie van Merijn…..zou hij naar Rome vertrokken zijn?

@Eelco: Orders van de meester: Ga er eens heen man! Is echt de moeite waard! Ik denk de mooiste hoofdstad van Europa als je van ouwe zooi houdt.

@ Robert: Als ik het kleedgeld ga verhogen tot Prada niveau, zitten dit soort reisjes er niet meer in en moet ik aan de J.P. Chenet. Gaat dus niet gebeuren. Maar hopelijk geeft het hen een goede motivatie hard te studeren, goede baan te vinden, vermogen te verdienen en mij aan te stellen als wijnadviseur. :)

@ Ruud: Strak plan! Krijg je geen spijt van. Wij, ook de kinderen met een stuk betere conditie, waren gesloopt na 4 dagen Rome en we hebben lang nog niet alles gezien. Zoek een goedkoop moment en trek er een week voor uit. Uitstapje naar Pompei er bij misschien?

@ ******½: Ik heb gezopen als een beest Beee; zwaar aan het water en de espresso. Maar wel iedere avond een lekker flesje bij het eten natuurlijk. Laatste avond 1 rood + halfje wit.

Beee, ik sta zelfs op 2 foto’s! En waarschijnlijk heb ik slechts 2 foto’s zelf gemaakt. Je weet toch dat ik alleen maar wijnflessen fotografeer. :+

Proost,

Geee.

• MaartenZzzzzz

Wow…wist niet dat Milaan zo mooi was.