Avondje Bordeaux

• Klaas Vaak

Goedemiddag,

Net wakker na een verrukkulluk avondje eten, drinken en proeven met gelijkgezinden… We kwamen bij elkaar om wat zaken door te spreken voor een proeverijtje binnenkort. En daar moet bij gedronken worden…

Ik hou het bij wat korte impressies.

Aperitief bij wat noten en gedroogd fruit:

2004 Willi Schaefer - Wehlener Sonnenuhr Kabinett;

Het kakelverse is er vanaf en er is nu een toefje ontwikkeling waar te nemen. Breed en complex, fris fruit, licht verteerbaar, mildzoet. Heerlijk.

Er volgden 2 voorgerechtjes (verschillende bereidingen van coquilles, gevolgd door een witvisje, gebakken in boter met amandel, courgette en shii-take) en een tussengerecht met verschillende kaasjes (halfzachte en harde geit, taleggio en Schlossberger).

Daarbij dronken we (niet blind):

2000 Ch. Carbonnieux (Blanc) - Pessac-Leognan; Alombekend glas dat telkens weer een tevreden gebrom opwekt. Op het toppunt van zijn ontwikkeling en keurig in balans. Een steady performer die gedurende de hele avond overeind bleef.

1999 Ch. Smith Haut Lafitte (Blanc) - Pessac-Leognan; Opvallende neus van vers tropisch fruit (ananas, servrucht, meloen) en het kokos-/vanillebouquet van het houtgebruik. Deze wijn presenteerde zich erg ‘springering’: elke keer dat je bijschonk een totaal andere ervaring. Rijp en intrigerend, maar duidelijk op zoek naar richting/focus.

1994 Dom. du Chevalier (Blanc) - Pessac-Leognan; Bleekgele kleur en in eerste instantie een nog wat gesloten, reductieve neus. Later prachtig ontvouwen. Een complex glas vol klasse, ongelooflijk jong nog. Mijn favoriet, maar dat is oud nieuws.

En ook nog (blind):

2003 Clos Floridene (Blanc) - Graves; Ongelooflijke kwaliteit voor deze prijs. OK, hij mist wat in de zuurgraad, maar dit is heerlijk rijp en gul. Absolute aanrader.

2001 Clos des Papes (Blanc) - Chateauneuf-du-Pape; Wederom discussie over deze wijn, zoals gebruikelijk. De een vond hem alcoholisch en te ver ontwikkeld, mist frisheid en puur plezier. De andere loofde juist zijn typiciteit, ingehouden kracht, complexiteit en concentratie. Een liefhebberswijn, laten we het daar maar op houden.

2006 Markus Molitor Alte Reben - Saar; Werkelijk fantastische neus vol met bloemen, geel fruit. Een puurheid en focus die ik nog niet vaak heb geroken. “Dit MOET Condrieu zijn!” werd er geroepen en, ter ondersteuning, belandde een vuist op de tafel… :D (Sorry, Deef…). Maar als je een slok neemt kan er geen misverstand zijn: dit is een prachtig glas halfdroge Duitse Riesling van een topproducent uit een topgebied. Punt uit.

Bij het hoofdgerecht (stoofpot, gnocchi met kaas en pecannoten, tomaten-/bonensalade):

1990 Ch. Latour-a-Pomerol - Pomerol; Een rechteroever wijn in de ruige stijl. Niks geen pluche, pruimen en soepelheid, maar een boers, mooi ontwikkeld glas waarin met name Cabernet Franc een belangrijke rol lijkt te spelen (maar ik weet niet eens of dat er wel in zit…). Op dronk, met reserve.

1999 Ch. Ducru Beaucaillou - St. Julien; Archetypische St. Julien uit een ‘drinkersjaar’. Elegante, haast vrouwelijke stevigheid. Prachtig, puur plezier.

2003 Ch. Latour-Martillac - Pessac-Leognan; Atypisch, kersenfruit in de neus, yoghurt, zoethout en carameltonen. Prettig, maar lijkt in niets op een Bordeaux. Zou een mooie piraat zijn :)

1999 Ch. l'Eglise Clinet - Pomerol; KURK. Grrrr…

1994 Ch. Pichon Comtesse de Lalande - Pauillac; Een dag op het platteland! Heel veel stalluchten en boersigheid, maar ook koffie, chocolade, zwart fruit en medicinale tonen. Veel van alles, en nog 10 jaar leven in het verschiet. Superwijn uit een ondergewaardeerd jaar.

1990 Ch. Lagrange - St. Julien; O, o, o, wat mooi. Dit heeft alles wat Bordeaux zo fijn maakt. Hoe kun je dit NIET lekker vinden. Vonden wij ook niet. Wij hebben er stilletjes van genoten en waren blij dat we dit in ons glas mochten hebben. R.E.S.P.E.C.T.!

Van een toetje is het niet meer gekomen, we hebben moe en tevreden ons mandje opgezocht.

Cheers,

Klaas :Z

• Peter vdB

Mooie notities, en altijd leuk om te lezen dat er vuisten op tafel komen, schoenen worden opgegeten, etc. “als dit niet XXX is”. Ik durf die boude uitspraken tegenwoordig nooit meer te maken.

• john

Mooie wijnen Klaas!

Ik weet het nog goed: 2 jaar geleden was ik bij Molitor samen met Kenny en Willem ***……uiteraard kregen we het hele arsenaal weer te proeven EN vertelde Holger…we maken ook nog een wijn uit een ander gebied…..de Saar….Alte Reben 2006……nieuw gebied voor Molitor en niet zo duur…..enfin: wij proeven….Wowwwwwwwwwwwwwwww! Heerlijke wijn! meteen 36 flessen gekocht. In het afgelopen jaar 9 flessen gedronken……altijd prachtig en hij wordt mooier en mooier…….

Hasta Luego

John

• David

Het was een zeer memorabele voorproef-avond! Prachtige wijnen geproefd, heerlijk gegeten, fijn de hele avond over wijn zitten keuvelen…

That's what it's all about!

De witte Pessacs presenteerden zich heel verschillend van elkaar, en blonken allen uit door hun eigen karakter.

Net de Carbonnieux 2000 en de Clos des Papes 2001 nog eens teruggeproefd, oef…wat een schoonheden!

Wat betreft de rode wijnen: Latour a Pomerol 1990, Ducru Beaucaillou 1999. Pichon Comtesse 1994 en Lagrange 1990 maakten grooote indruk.

Op naar de 31e!

D.

• Peter V

Mooie proeverij heren ! Chapeau !

Zijn dit de voorproefjes voor de 31e deze maand,m.a.w gaan we deze wijnen dan nog eens degusteren ;);):)

Ook zeer goede herinneringen aan de Clos des Papes blanc 2001 (volgens mij nog jonggggg) en de Carbonnieux blanc 2000.

A bientôt !

Saluut,Peter

• Cor Balfoort

Goed om te lezen dat ik mijn laatste paar flessen Lagrange 1990 niet voor niets heb bewaard. Ik was benieuwd wat ze op hoge leeftijd zouden doen en dat is dus wel de moeite waard, lees ik :)

Cor

• thijs

Inderdaad een prachtige avond! Maar wat wil je bij de dokter? De wijn van Willi Schäfer toonde zijn prachtige elegantie, zelfs in de categorie kabinett. De witte Pessacs waren allen fraai, elk in hun eigen stijl, en toonden zich op hun fraaist na beluchting en het gezelschap van een hapje.

De domain de Chevalier was voor mij het meest verfijnd, met een gelaagde complexiteit die je van een sauvignon blanc misschien niet verwacht. De SHL ontmoette ik nu voor de 4e maal dit jaar, en elke fles smaakte anders. Een wijn met meerdere gezichten: variërend van enigszins vlak met romige chardonnay indrukken - tegen het vermoeide aan, tot springlevend met ragfijne zuren die bijna een rieslingachtige structuur verraden. Het goede nieuws is dat 3 van de 4 flessen veel plezier verschaften.

Ik verheug me op verdere contacten met witte Pessac, want wat deze streek te bieden heeft, is voor mij toch van een heel fraaier caliber dan wat geldt als grootse witte Bourgogne (Puligny, Batard, Le Montrachet etc.). Ik schop misschien tegen wat heilige huisjes, maar ieder zijn smaak hè!

De afdeling rood was ook niet mis. De Latour a Pomerol 90 was fantastisch boers, en knapte nadrukkelijk op na veel lucht, en het gebruik van GROTE glazen! Ongelooflijke kracht! De PiCoLa 94 sprong eruit omdat deze wijn op het moment zo boers is, met heel veel stal en mest, dat deze schandalig aangename Pauillac bijna Pomerol achtige trekjes vertoont. Meest opmerkelijke aan deze wijn is echter de imposante concentratie, en dat voor een wijn van 15 jaar oud. Deze PiCoLa is echter nog voor zijn top, en zal m.i. nog minstens 20 jaar te genieten zijn, en misschien wel langer, voor wie geduld heeft. Premier cru kwaliteit!

Wat is werkvoorbereiding toch een mooi iets. Ik weet zeker dat het een mooie proeverij gaat worden de 31ste.

Thijs