I know, I know.
Ik ga natuurlijk een paar opmerkingen voor mijn kiezen krijgen.
1) Een wijn smaakt in het herkomstgebied altijd beter dan elders;
2) Een wijn uit je eigen geboortejaar wordt per definitie overgewaardeerd;
3) Elke posting na middernacht behoort te worden gewantrouwd;
Kan allemaal wel zijn.
Maar in Restaurant Les Platanes de Chénas stond een 1962'er DRC Grand-Echezeaux op de kaart. En hoewel het wijnjaar me enerzijds aanstond, weet ik dat dit jaar niet wordt beschouwd als een groot wijnjaar. Maar bovendien heb ik hééééél veel redenen om niet optimistisch ten opzichte van DRC-wijnen te staan. Mijn ‘duurste wijn ooit’ was namelijk één van mijn grootste decepties.
En toch wilde ik dit avontuur aangaan.
Wow.
Dit werd werkelijk mijn allermooiste wijnbeleving ooit.
U kunt mij collectief voor mafklep verklaren. Maar deze wijn ga ik niet meer vergeten. En overigens ook Bastiaan Möllers niet, mijn tafelgenoot van vanavond en de komende avonden.
1962 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Grands-Echezeaux Grand Cru) Kleur: Opvallend vitaal rood, iets amberkleurig Aroma / bouquet: Verbazingwekkend levendig en expressief. Vanaf het eerste voorzichtige snufje een duidelijk Pinot Noir karakter waarin zelfs het primaire (bosaardbeitjes-) fruit goed waarneembaar is. Tertiaire tonen als cederhout, truffel, bospaddestoeltjes en vooral de overrijpe bosaardbei. Bedwelmend!!!
Na 30 minuten ook: rozenbottel.
Na 45 minuten: mokka, bittere chocola.
Na 1,5 uur: Nog steeds een indrukwekkende complexiteit met inmiddels ook leer en teer-tonen.
Na 2,5 uur. Wat resteert, is prut. Maar zelfs deze prut laat in al zijn details zien hoe onvoorstelbaar mooi een rode Bourgogne kan zijn.
Smaak / Afdronk: Rond en vol, deze wijn staat nog helemaal overeind. Prachtige ontwikkelde boterzachte zuren en heerlijk ronde tannines. Super-zacht maar nog steeds zorgend voor ruggengraat en structuur. Algemeen / potentieel: Een wijn uit een prachtig mensenjaar ;-) maar uit een niet meer dan matig wijnjaar. Boerse finesse. De karaktertrekken van deze wijn ontwikkelen zich in de twee uren dat we ervan genoten, maar op geen enkel moment maakte de wijn een vermoeide laat staan ‘stervende’ indruk.
De meest indrukwekkende wijn die ik ooit in mijn glas heb gehad. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 14 + Smaak / Afdronk: 20 + Algemeen / potentieel: 10 = 99/100