Van DRC-deceptie naar DRC-Donderslag bij heldere hemel

• Wim dL

I know, I know.

Ik ga natuurlijk een paar opmerkingen voor mijn kiezen krijgen.

1) Een wijn smaakt in het herkomstgebied altijd beter dan elders;

2) Een wijn uit je eigen geboortejaar wordt per definitie overgewaardeerd;

3) Elke posting na middernacht behoort te worden gewantrouwd;

Kan allemaal wel zijn.

Maar in Restaurant Les Platanes de Chénas stond een 1962'er DRC Grand-Echezeaux op de kaart. En hoewel het wijnjaar me enerzijds aanstond, weet ik dat dit jaar niet wordt beschouwd als een groot wijnjaar. Maar bovendien heb ik hééééél veel redenen om niet optimistisch ten opzichte van DRC-wijnen te staan. Mijn ‘duurste wijn ooit’ was namelijk één van mijn grootste decepties.

En toch wilde ik dit avontuur aangaan.

Wow.

Dit werd werkelijk mijn allermooiste wijnbeleving ooit.

U kunt mij collectief voor mafklep verklaren. Maar deze wijn ga ik niet meer vergeten. En overigens ook Bastiaan Möllers niet, mijn tafelgenoot van vanavond en de komende avonden.

1962 Domaine de la Romanée-Conti Grands-Echezeaux (Frankrijk, Bourgogne, Côte de Nuits, Grands-Echezeaux Grand Cru) Kleur: Opvallend vitaal rood, iets amberkleurig Aroma / bouquet: Verbazingwekkend levendig en expressief. Vanaf het eerste voorzichtige snufje een duidelijk Pinot Noir karakter waarin zelfs het primaire (bosaardbeitjes-) fruit goed waarneembaar is. Tertiaire tonen als cederhout, truffel, bospaddestoeltjes en vooral de overrijpe bosaardbei. Bedwelmend!!!

Na 30 minuten ook: rozenbottel.

Na 45 minuten: mokka, bittere chocola.

Na 1,5 uur: Nog steeds een indrukwekkende complexiteit met inmiddels ook leer en teer-tonen.

Na 2,5 uur. Wat resteert, is prut. Maar zelfs deze prut laat in al zijn details zien hoe onvoorstelbaar mooi een rode Bourgogne kan zijn.

Smaak / Afdronk: Rond en vol, deze wijn staat nog helemaal overeind. Prachtige ontwikkelde boterzachte zuren en heerlijk ronde tannines. Super-zacht maar nog steeds zorgend voor ruggengraat en structuur. Algemeen / potentieel: Een wijn uit een prachtig mensenjaar ;-) maar uit een niet meer dan matig wijnjaar. Boerse finesse. De karaktertrekken van deze wijn ontwikkelen zich in de twee uren dat we ervan genoten, maar op geen enkel moment maakte de wijn een vermoeide laat staan ‘stervende’ indruk.

De meest indrukwekkende wijn die ik ooit in mijn glas heb gehad. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 14 + Smaak / Afdronk: 20 + Algemeen / potentieel: 10 = 99/100

• Wim dL

Enne… voor de prijs hoefden we het niet te laten…

Voor de prijs van mijn DRC RC 1992 had ik anderhalve kist van deze volstrekte godendrank kunnen aanschaffen…

;-)))

• Robèrt Koopman

Beste Wim,

Het is ook mijn jaar, dus moet het wel goed zijn…. :-)

Leuk toch, de ene keer is het “niks” en de andere keer is het “hemels”.

Dat maakt wijn zo leuk, het blijft je verbazen en verrassen!

• Peter V

Howdee Wim,

In Julienas schijnt men vreselijk lekker bier te schenken ! :)

Hoe was de pre-party ?

Saluut,

Peter

• Wim dL

Dat was een van-de-sokken-blazende 2005 Château de Beauregard Pouilly-Fuissé Les Menetrieres (France, Burgundy, Mâconnais, Pouilly-Fuissé).

Helaas had de 2000 kurk.

Zeer indrukwekkend glas… Proefnotitie gaat volgen.

Maar die DRC……

Kanonnuh!

• Ronald Heijden

Beste Wim ,

Mooie wijnervaring om lang te koesteren ! Was het misschien gisteren een ‘vruchtdag’ ? dat verklaart natuurlijk een hoop in dat geval :)

Groeten,

Ronald

• Cor Balfoort

1962 was helemaal geen slecht jaar voor DRC hoor. Blij om te horen dat zo'n emotiemoment mooi uitgepakt is. Ik ben helaas uit 1958, dus tenzij er ooit iemand met een toppertje uit Burnello of Barolo bij mij langs komt ga ik 't nooit beleven.

Cor

• Robèrt Koopman

Cor Balfoort schreef:

>

> 1962 was helemaal geen slecht jaar voor DRC hoor. Blij om te

> horen dat zo'n emotiemoment mooi uitgepakt is. Ik ben helaas

> uit 1958, dus tenzij er ooit iemand met een toppertje uit

> Burnello of Barolo bij mij langs komt ga ik 't nooit beleven.

Is zelf kopen geen optie om deze droom te verwezelijken?

Of kosten deze flessen een klein vermogen?

M.v.g,

Robèrt

• Paul B

Heb even gekeken, maar helaas geen 1958 Barolo of Brunello tussen mijn oude italianen…

wat niet is kan nog komen…hoeft helemaal niet zo duur te zijn hoor. 1958 is echter niet echt een topjaar, maar met name met Barolo's ben ik vaker verrast door mindere jaargangen van 50 jaar of ouder…

ciao!

• Ruud Göebel

Prachtige wijnervaring Wim! Door de opmerking van Ronald heb ik even op de zaaikalender van Maria Thun gekeken…en ja hoor, het was gisteren een vruchtdag!:):)

Ruud.