Weine aus Sachsen, eine Rarität…

• Ingrid Larmoyeur

Weine aus Sachsen, eine Rarität…

Net paar dagen in Sachsen geweest en natuurlijk de wijnen aldaar geproefd…

Sachsen, het een-na-kleinste Duitse wijngebied (0,2% van de totale Duitse wijnproductie).

Leuke wijnen. Vooral van het crispy druifje Kerner, dat alleen in Sachsen voorkomt.

Ook gehad: traminer (lichte versie van gerwurztraminer), müller-thurgau, goldriesling, riesling, weißburgunder, grauburgunder, blauer zweigelt!, dornfelder, spätburgunder. En de wit-rood-blend Schieler (een bleekzalmkleurige rosé à la Badisch Rotgold waar je wit en rood mag mixen).

Leukste huizen (er zijn er in de streek ca. 20 geloof ik): Schloß Proschwitz, Jan Ulrich, Schloß Wachkerbarth, Vincenz Richter, Drei Herren.

Vooral de druif Kerner beviel me goed, b.v. van Jan Ulrich, Wackerbarth en Vincenz Richter. Redelijk vol van smaak, lekker crispy en fris als je (zoals ik) van dat type wit houdt. Ook wat kruidigheid, licht bloemig en met zuren die aan riesling doen denken. Niet zo gek, want het druifje werd 1929 door August Herold ontwikkeld, kruising tussen de rode trollinger x de witte riesling. Vernoemd naar de Duitse dichter Justinus Kerner.

De goldriesling is een beetje muskaatachtig en bloemig. Typisch ras voor Sachsen. Ook een kruising, van Christian Oberlin in 1880 door kruising van riesling x courtillier musqué précoce. Het druifje is zelf weer kruisingspartner voor b.v. Léon Millot en Maréchal Foch. Is wintervast.

Grappig dat er zweigelt wordt verbouwd, maar heel rijp was het exemplaar datr ik proefde (2006 van Joachim Lehmann) niet. Beetje dun, vegetaal en streng.

Rood vind ik hier sowieso een probleem, de rode van Jan Ulrich zijn schraal en hard, de Cuvee Sachsen van Wackerbarth (met spätburgunder en dornfelder) is soepel, licht en ruw.

Verder maken veel huizen voor allerlei gelegenheden speciale cuvées van diverse druivenrassen (voor steden: b.v. de Edition Frauenkirche voor Dresden; of Vin de Sax met druifjes kerner / bacchus / gutedel van Richter voor een bepaalde restaurantketen of de Cuvee Taschebergpalais met 46% traminer / 38% riesling / 16% weißburgunder van Proschwitz).

Bruisssende groet,

Ingrid

• Gert Maas

Ingrid,

Leuk verslag van een streek waar ik ook nog niet ben geweest. Moet er toch eens heen, al is het maar omdat ik zelf Duitse wijn importeer.

Een correctie moet ik echter wel maken: de Kerner komt niet alleen in Sachsen voor. Er is ook aanplant in andere Duitse streken, maar ook in bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland en Italie (Alto Adige).

Gert.

• Peter vdB

Nou Ingrid, als je hier flesjes van inzet in blindproeverijen kun je dikke weddenschappen winnen. Wie herkent dit? H. gr. P.

• Ingrid Larmoyeur

grappig, wist ik niet

is dan een staaltje ouderwetse DDR-propaganda, want dit kom ik in veel berichten over Sachsen-Wein tegen

maar nu morgenvroeg op naar Ashgabat,

we gaan een tripje maken naar Verweggistan (in ons geval: Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgyzstan en Kazachstan; deel van de oude Zijderoute),

en ik heb gelezen dat er in alle landen wijn geproduceerd wordt!

nooit geweten,

ben heel benieuwd…

• Ruud Göebel

Ingrid, goede reis naar Verwegistan, ze maken daar wel wijn, maar die zullen niet aan jouw normen voldoen;) Ik zie je wellicht op Schiphol, want ik ga op weg naar Zumagistan, het vroegere Zuid-Afrika:D Prikker Ger gaat o.a. ook mee en zal een mooi dagboek gaan bijhouden en ik heb daar hoge verwachtingen van! Tot ziens op de G.P.S.H.

Ruud.

• Ruud Göebel

Oh ja, ik vergat nog te melden en daar ging het eigenlijk om dat die Kerner ook in Zuid-Afrika staat aangeplant!

Ruud.

• Robèrt Koopman

Beste Ingrid,

Ben benieuwd naar je ervaringen in Kyrgyzstan, mijn zoon gaat daar binnenkort voor 3 weken naar toe. Een soort van ontwikkelingsproject met gehandicapte kinderen opzetten.

M.v.g,

Robèrt

• Mark

Hoi Ingrid,

Ik heb nog een aantal doosjes droge Kerner (2007) van Silvaner-tovenaar Rainer Sauer (Franken, Duitsland) hier in Amsterdam. Super-wijn (even wat ‘vriendelijker’ dan een Riesling)!

Proost en groet! Markvandewijn