Giribaldi Cento Uve : uitzonderlijke wijn

• Tom

heb hier een fles wijn die naar mijn oordeel een unicum is in de wondere wereld van

Giribaldi, Cento Uve, 2004

Gemaakt van 153 druivenrassen : 50% Nebbiolo en de overige 50% verdeeld over 152 druivenrassen.

Het wijngoed heeft in 1999 van 152 druivenrassen 2 wijnstokken geplant en sedert 2004 makken ze er een wijn van die op zo'n 1.300 à 1.400 flessen wordt geproduceerd. De wijnstokken zijn als een haag rondom het wijndomein geplaatst.

Heb de wijn nog niet geproefd maar ongeacht wat de kwaliteit mag blijken vind ik het een bijzonder prachtig initiatief van de wijnmaker !!!

Kennen prikkers gelijkaardige wijnen of is dit echt een unicum ?

• Peter vdB

Tom, ben heel benieuwd of dit alleen een goed idee is of echt lekker. Ik heb wel een restje malt whisky staan Chivas Centuries of Malt, gemaakt van 100 malt whisky's, waarvan ik zeker weet dat het heel lekker is!

• Tom

ik kan me onmogelijk voorstellen dat dit top wordt want tal van druivenrassen zullen gepland zijn op een verkeerde grond, ligging, klimaat, … en bovendien kan je onmogelijk aan elke plant de specifieke aandacht geven die de kwaliteit van haar druiven optimaliseert (snoeien, sproeien, vendange verte, …).

maar toch vind ik het een uiterst origineel initiatief die aangeeft welke een diversiteit er bestaat aan druivenrassen.

prikkers, wees gewaarschuwd, als jullie op één of andere blinde degustatie een sapje aangereikt krijgen waar je kop noch staart aan krijgt … :-)

• Ruud Göebel

Hi Tom, ik ken Quinta do Crasto in het Dourogebied in Portugal. Ze grbruiken daar tegen de 30 verschillende druivenrassen voor hun reserva vinha velha, de stokken zijn ruim 70 jaar oud. De wijn uit 2004 behoort tot de 5 beste wijnen van de wereld, volgens mij hebben we het er op dit prikbord ooit wel eens over gehad.

Ruud.

• Dick Schinkel.

Intressant Tom,

Even op het net geken voor wat meer informatie:

Cento Uve, Langhe, Italy

Obtained from the vinification of 152 varieties of Italian indigenous grapes. 50% is Nebbiolo grape (Michet) 50% is a blend of 152 different Italian indigenous grapes. 1565 bottles are produced. These varieties were planted in 1999, and make up the ampelografic belt ( a result of 280 qualities, 2 each) surrounding our rural building. This collection, which is still not yet finished, is thanks to the collaboration of the lecturer Anna Schneider ( director of the Agronomy Faculty Turin University) and the Oenologic school in Coneliano Veneto. Placed in 5 hl casks of prestigious wood (Quercus Petrea) for 11 months, and then refined in the bottle for approx 300 days.

Maar 1365 flesjes

Met smakelijke groet Dick

• Robèrt Koopman

Ik vind het wel een grappige wijn.

Of het zinvol is weet ik niet maar dat is ook niet aan mij om zoiets te beoordelen.

Zou zoiets best eens in mijn glas willen hebben.

• Cor Balfoort

Grappig initiatief, maar het doet mij toch een beetje denken aan hoe er vroeger in mijn studenthuis door sommigen gekookt werd: de standaardhap aan groenten, rijst erbij en vervolgens van alle kruiden in het kastje een beetje.

En in hogere zin was dat niet te vreten natuurlijk :)

Cor

• ralph

Dit initiatief is nogal on-Italiaans. Italianen zijn juist bekend om de eenvoud. Dat komt overal in naar voren: gerechten (3-4 ingredienten), wijnen (veel monocepage en soms een simpele blend), kledingstijl, design, etc

Ik verwacht dit eerder in Frankrijk waar men ongelofelijk complex doet met het maken van wijn en gerechten.

• JoostB

Ralph,

Ik ben het veel vlakken met je eens, maar hier sla je mijns inziens de plank mis. Dat de Italiaanse keuken eenvoud hoog heeft staan kan ik niet betwisten. Evenmin dat de Franse Keuken het soms erg complex kan maken. Italiaanse wijnen kan ik nog volgen, maar daarbuiten vind ik de Italianen niet bepaald bekend staan om eenvoud.

Op het gebied van wijnen durf ik ook absoluut te bestrijden dat de Italianen ‘eenvoudiger’ bezig zijn dan de Fransen. Op CdP na zijn alle Franse wijnen ‘eenvoudige’ blends, zeker zo eenvoudig als Italiaanse blends en in verhouding komen er ook zeker zoveel monocepages uit Frankrijk (denk aan Bourgogne, Alsace, Loire, Jura, Savoie en iets mindere mate Sud-Ouest)…

Dit experiment zou cultuurtechnisch zelfs uiterst onwaarschijnlijk vinden in Frankrijk. De strenge AOC-regels staan dit immers niet toe en de enige wijnboeren die hier doorgaans tegenin gaan zijn bijzonder kwaliteitsgedreven en daar past dit experiment absoluut niet in. In Italie zullen de regels het ook niet toestaan, maar daar hebben de regels al jaren geen status (na zich volledig belachelijk te hebben gemaakt)… Ok, ik had het waarschijnlijker gevonden als dit experiment in de Nieuwe Wereld plaats zou vinden.

Santé,

Joost

• ralph

Beste Joost, heb je wel eens opgelet hoe Italianen (zakelijk) gekleed gaan? Vooral mannen is een lust voor het oog. En dan hou ik van vrouwen :-)

De eenvoud is prachtig. Als je iemand ziet met een Ermenegildo Zegna, Attolini of Brioni pak en het ziet er toch onrustig uit, dan is het vrijwel zeker geen Italiaan.

Heb je wel eens een dashboard gezien van een oude Maserati? Schoolvoorbeeld van eenvoudig auto interieur. In december zijn de grootste en bekendste meubelshows en exposities van Europa in Milaan. Je zou er voor de grap eens rond moeten lopen. Dan zie je wat eenvoud is. Ooit de collectie van Cassina gezien? Of keukens van Arclinea?

Zo kan ik nog wel even doorgaan :-)

Met wijnen ben ik wellicht te stellig in mijn vergelijking met Franse wijnen. Italianen hebben gemeend onder invloed van internationale hype, ook ineens te moeten gaan blenden, maar komen daar wel meer en meer van terug. Zelfs in Bolgheri, waar men ingewikkelde Bordeaux blends/ klonen probeerde te maken, gaat men steeds meer naar monocepage.

groeten

Ralph