Giribaldi Cento Uve : uitzonderlijke wijn

• JoostB

Beste Ralph,

Of zakelijk geklede Italiaanse mannen een lust voor het oog zijn of niet, daar gaat deze discussie niet over en heeft verder ook niets met eenvoud te maken. Jij stelt dat ‘Italiaans’ min of meer een equivalent is met ‘eenvoud’ en dat durf ik te bestrijden. Dat je het tegenkomt neem ik graag van je aan, maar ‘eenvoud’ kom je in allerhande verschijningsvormen in veel meer culturen (ook in de Franse!) tegen. In mijn optiek is het zelfs veel meer tijdsgebonden (zie o.a. architectuur-, kunst- en designstromingen) dan dat het landelijk/cultuurgebonden is.

En blends in Italie zijn er altijd geweest. Chianti mag zelfs pas sinds recent een monocepage zijn… ;-)

Santé,

Joost

• ralph

Beste Joost,

Door te stellen dat ‘eenvoud’ tijdsgebonden is, sluit je m.i. niet uit dat het ook cultuurgebonden is. Ben het zeker met je eens dat tijdsgeest een belangrijke rol speelt. Maar leg de ‘tijdsverticales’ maar naast elkaar en vergelijk dan de ‘cultuur horizontales’. Ik ben er van overtuigd dat het dan eveneens zal opvallen.

groeten

Ralph

• JoostB

Beste Ralph,

Natuurlijk zijn stromingen en cultuur met elkaar verbonden en hebben sommige stromingen meer invloed op (of origine in) de ene cultuur. De Masarati's die je noemde hebben misschien een uiterst eenvoudig dashboard, maar dit kom je in Frankrijk met de Eend, Snoek en Peugeots ook tegen net als in de meeste Duitse auto's van die tijd. Dat je wellicht die van Maserati mooier vindt heeft natuurlijk niets met eenvoud te maken.

Anderzijds, als je kijkt naar Architectuur en je kijkt naar de foto's van een draadjes hiervoor, dan zie je dat Rome prachtig is, maar van ‘eenvoud’ is maar heel zelden sprake. Toch echt typisch Italiaans in mijn ogen…

De Franse keuken is van oorsprong net zo min één keuken als de Italiaanse en als je naar de ‘authentieke’ Franse keuken kijkt, dan zijn de gerechten net zo eenvoudig. Echter in Italië is men voornamelijk regionaal blijven koken en in Frankrijk is men regionale stijlen gaan mixen en dat maakt een keuken complex… Maar ook deze eenvoudige authentieke Franse keuken leeft nog steeds, zie de Sud-Ouest en de Provence als wellicht meest sprekende voorbeelden. Dus mijns inziens heeft de eenvoud van de Italiaanse keuken een heel andere oorsprong!

Ik vermoed dat je persoonlijke voorkeur een grote rol speelt in deze discussie en dat je op sommige momenten eenvoud en mooi (mogelijk door een in jouw ogen vorm van eenvoud) door elkaar haalt. Frankrijk en Italië zijn beide even lief, ze hebben beide hun mooie zijde en evenzovele mindere kanten.

Ik vond overigens je opmerking over de Italiaanse zakenman wel heel aardig. Ik vertoef regelmatig voor mijn werk in Internationale kringen en heb inmiddels al aardig wat vakanties doorgemaakt in Italië en ja, ze bestaan de prachtig geklede Italianen en zijn een lust voor het oog. Maar de overgrote meerderheid van de Italianen die ik ben tegengekomen (ook zakelijk) zitten beduidend onder het ‘Nederlands gemiddelde’ ;-)

We discussiëren hier nog wel een keer over met een lekker glas wijn in de hand, want op deze manier gaat dit draadje inmiddels al helemaal niet meer over wijn ;-)

Santé,

Joost

• Robèrt Koopman

JoostB schreef:

>

> Ik vond overigens je opmerking over de Italiaanse zakenman

> wel heel aardig. Ik vertoef regelmatig voor mijn werk in

> Internationale kringen en heb inmiddels al aardig wat

> vakanties doorgemaakt in Italië en ja, ze bestaan de prachtig

> geklede Italianen en zijn een lust voor het oog. Maar de

> overgrote meerderheid van de Italianen die ik ben

> tegengekomen (ook zakelijk) zitten beduidend onder het

> ‘Nederlands gemiddelde’ ;-)

Ik heb jarenlang met Italiaanse bankiers samengewerkt, vond er niets eenvoudigs aan hoor.

Elke dag een ander pak, schoenen, zonnebril, horloge en weet ik wat nog meer.

OK, was wel bij Benetton dus misschien moesten ze wel wat meer op hun kleding letten ook al is kleding bijzaak voor het concern.

M.v.g,

Robèrt