Margaux and Lafite winnen nu wel....

• Dick Schinkel.

Gelezen op decanter.com :

'Surprise' result for Margaux and Lafite against New World :

In what might be seen as a reversal of recent trends, two Bordeaux first growths have triumphed in a top-level blind tasting.

Yesterday in London, premium Chilean producer Errazuriz gathered some of the UK's top palates to recreate its landmark ‘Berlin’ tasting, pitting its own wines against the top names of Bordeaux, Tuscany and California.

In a line-up of a dozen wines, the judges gave the first two places to Chateau Margaux 2005 and Chateau Lafite 2005, followed by a ‘Super Tuscan’. Errazuriz wines took the next four places, while Opus One, the sole Californian wine, was placed last of the 12.

Errazuriz president Eduardo Chadwick first conducted the tasting in 2004 in Berlin, when his wines took the top two places. Describing the event as ‘a milestone in the history of the Chilean wine industry’, Chadwick has since repeated the event in Tokyo, Toronto and Beijing.

The tastings frequently elicit protests from Bordeaux, whose producers complain that taking their wines out of context leads them to underperform.

On this occasion, however, a panel comprising some of the UK's top tasters, including Jancis Robinson MW, Tim Atkin MW and Oz Clarke, were unanimous in favouring the clarets.

Decanter consultant editor Steven Spurrier, who took part in the inaugural tasting, and has attended several since, observed that this was ‘without doubt the most pro-Bordeaux result we’ve seen'.

decanter.com has reported on a handful of tastings - notably the recurring ‘Judgement of Paris’ events - in which top clarets have been scored lower than their New World counterparts.

In recent years, wine lovers on either side of the Atlantic have debated the divergence of taste in the UK and the US, with American critics being more tolerant of the high alcohol, high oaked wines seen in the New World, while UK critics favoured the more restrained approach of the classic European regions.

This year's event was originally scheduled for the US, but was moved to London after Errazuriz's US agent advised Chadwick that the economic climate might not be conducive to such a high-end event. Chadwick hopes to schedule a US tasting for 2010.

The results in full:

1 Château Margaux 2005

2 Château Lafite-Rothschild 2005

3 Solaia 2005

4 Don Maximiano 2006

5= Viñedo Chadwick 2006

5= Seña 2005

7 Seña 2006

8 Château Latour 2005

9 Sassicaia 2005

10 Don Maximiano 2005

11 Viñedo Chadwick 2005

12 Opus One 2005

• Robèrt Koopman

Geinig…. :-)

Normaal gesproken wint toch altijd de wijn van Chadwick?

Dat is toch de bedoeling van deze proeverijen?

Dus nu de vraag, hoe kan dit gebeuren?

Overigens zou ik met elk via die 12 wijnen wel tevreden zijn denk ik… :+

M.v.g,

Robèrt

• Ruud Göebel

Robèrt, dit is een werkelijk schitterende strategie van die handige Chadwick, nu eventjes niet de beste, want dat zou ongeloofwaardig zijn, want een ieder zou wederom kunnen denken “gekocht”. Maar dan wel na de echte top, 4 plaatsen innemen bi de top 12!. Je kunt dan met goed fatsoen je prijzen ietwat verlagen en dan vervolgens verkooptechnisch behoorlijk scoren. De prikbordkenners van “pricing” zullen hier wel een mening over hebben. :)

Ruud.

• ChrisW

Net als Ruud denk ik dat het niet zoveel uitmaakt of ze nu nr 1 zijn of nr 4. Ze worden nog steeds in één artikel genoemd tezamen met Margaux, Lafite en Latour, waarbij enkele Chileense wijnen nog steeds hoger scoren dan de Latour.

Het gaat er denk ik niet om dat het publiek echt gaat denken dat ze beter zijn dan de premier crus van de Medoc, want dat zal gezien de aangeboren status van die wijnen toch niet lukken. Het gaat er Chadwick om dat ze als héél goede wijnen worden gezien die zich qua kwaliteit zelfs kunnen meten met “het beste van deze aardbodem”.

Ik denk verder nog steeds dat de vergelijkende test weinig waarde heeft. Als je wijnen van Bordeaux in een blindproeverij wil zetten dan moet je rijpe goede wijnen als de Latour 1982/90 of Margaux 90 nemen (tenzij je alleen maar 2005 Bordeaux proeft).

ChrisW

• Jeroen

Hoeveel wijnen deden er eigenlijk mee. Als er maar 12 meededen is het niet zo verwonderlijk dat Chadwick er 6 bij de eerste 12 heeft. Das makkelijk zat…als Chenet mee zou doen met 6 wijnen en de andere 6 zijn topbordeaux zou chenet er ook 6 bij de eerste 12 hebben ;-)

Overigens die Chadwick nu al een aantal keer in het glas gehad, en ja het is mooi, maar top van de werld…niet bepaald

• Cor Balfoort

Mmmm, wel wat kort door de bocht mannen!

Ik ben ooit zelf bij zo'n Chadwick-event in Zwitserland geweest (ik ken Eduardo via de MW). Dat middagje proeven werd voorgezeten door René Gabriel en er werden een stuk of 25 topwijnen uit de hele wereld dubbelblind geproefd, hoewel je uiteraard wel zeker wist dat de Chadwick-stal er tussen stond.

Iedereen kreeg toen als verzoek om ze te scoren en van elke wijn aan te geven of ie zijn afkomst duidelijk verraadde. Ik was erbij en kan je verzekeren dat de zaken er daar volstrekt eerlijk en ongemanipuleerd aan toe gingen.

Ik denk dat er een heel andere verklaring aan deze uitkomst ten grondslag ligt. In geen enkel land kunnen ze namelijk zo goed proeven als in Engeland. En als je echt kunt proeven haal je natuurlijk de kwaliteits- en typiciteitsverschillen tussen Viñedo Chadwick en Château Margaux er wel uit. En zo hoort het ook.

Eduardo Chadwick organiseert dit soort events - en hij is de enige die er bij herhaling het lef voor heeft - natuurlijk niet omdat hij de wereld zo lief vindt. Hij wil er publiciteit mee scoren en dat is z'n goed recht.

Maar hij verdraait resultaten niet en vindt oprecht dat periodieke benchmarking de enige manier voor zijn wijnen is om dichterbij te komen. Hij weet ook echt wel dat ie zelf geen Ch. Pétrus loopt te maken. Maar hij vindt wel dat Ch. Pétrus nooit beter kan worden dan ie nu is, terwijl elke Nieuwe Wereld wijn die kans nog wel heeft. En daar heeft hij natuurlijk volstrekt gelijk in.

Wanneer je je eigen topkwaliteitspretenties serieus neemt, moet je aan serieuze wedstrijdjes meedoen. Voor zover mij bekend is Chadwick de enige die dat aandurft, en daarvoor past wat meer waardering dat het wel erg gemakkelijke commentaar dat hem hier ten deel viel.

Cor

• ChrisW

Beste Cor,

Ik vind het nog steeds absoluut geen “lef” maar gewoon simpele marketing, gericht op de grote massa van minder geïnformeerde wijnconsumenten.

Het is geen grote prestatie om in een blinde proeverij van jonge wijnen boven de premier crus uit de Medoc te eindigen. Minimaal één keer per jaar organiseert GJE bijvoorbeeld een heel grote blinde proeverij van uitsluitend Bordeaux en bij de jonge jaren komen de premier crus vaak niet verder dan het middenveld en moeten ze soms wel 50 tot 100 wijnen voor laten gaan. Wijnen die op jonge leeftijd heel aromatisch zijn als d'Aiguilhe, Fombrauge, Grands Chenes, La Tour Carnet en la Fleur de Bouard komen in zo'n line-up er vaak veel beter uit. Van de grote namen komen wijnen als Pavie, Pape Clement en Angelus wel vaak bovenin de lijstjes omdat ook die op jonge leeftijd al heel aromatisch zijn.

Bij de grote blinde proeverijen van jaren als 1990 is dat echter totaal anders. Daar komen de Chateau Margaux's van deze wereld wel regelmatig bovendrijven.

Dit weet Chadwick natuurlijk ook. De kans is heel groot dat zijn wijnen die op jonge leeftijd redelijk aromatisch zijn het bij elke blindproeverij die hij organiseert heel goed zullen doen t.o.v. de geselecteerde premier crus die net een paar jaar in de fles zitten.

Dit zegt denk ik echter totaal niets over de kwaliteit van zijn wijnen omdat hetzelfde “trucje” met duizenden andere wijnen van deze aardbodem ook kan worden uitgevoerd.

Het zou al van meer “lef” getuigen als hij zijn wijnen zet tegenover de d'Aiguilhe, Angelus, Pavie en La Tour Carnet van 2005 maar dat levert natuurlijk geen enkele publiciteit op.

ChrisW

• Cor Balfoort

Die snap ik niet, Chris. Als je van jezelf vindt dat je goeie sportwagens bouwt, moet je rondjes rijden tegen Ferrari, Porsche, Aston Martin en Lamborghini. En niet tegen Mazda's die vinden dat ze ook leuk meedoen. Toch?

• ChrisW

Cor,

Om in dezelfde beeldspraak te blijven: als je een premier cru uit de Medoc van een 2-4 jaar oud in een blindproeverij neerzet heb je een grote kans te maken te hebben met een ferrari, porsche, auston martin of lamborghini waar nog niet alle wielen onder zijn gemonteerd en de aandrijfas nog niet is gemonteerd. Om daar tegen te racen vergt niet veel moed en zou je ook niet op je CV moeten zetten als een topprestatie.

Zoals ik al eerder schreef, zijn er elk jaar diverse blindproeferijen waar een heel leger jonge wijnen uit de Bordeaux beter scoren dan de premier crus van dezelfde leeftijd. Petrus scoort in dit soort proeverijen vaak zelfs helemaal in de onderste regionen. Toch betekent dit niet dat de premiers crus feitelijk maar op zijn best middelmatige wijnen zijn en dat het grote aantal wijnen dat nog geen EUR 20,- kost en hoger scoort veel betere wijnen zijn.

ChrisW

• john

Vinedos Chadwick en Sena zijn voor mij absolute topwijnen! Je moet ze ook zeker niet al te jong drinken……..

1,5 jaar geleden had ik de vinedos chadwick 99 meegenomen naar Willem ***. Daarbij waren aanwezig Geeeee, De dokter en Mathieu. Bij elkaar enorm wat proefervaring………uiteraard blind in het glas en unaniem waren ze in ieder geval overtuigd een Bordeaux van een groot jaar in het glas te hebben……uiteindelijk werd het een Haut Brion of Chateau Margaux………Chili dus…..

Hetzelfde vorig jaar met Sena 1997. We dronken deze Sena naast Petrus 1997 en Chateaux Margaux 1997. Single Blind. Dus we wisten de line up, maar niet wat er in welk glas zat. Totaal met 6 personen met serieus proefervaring. Niemand heeft de Sena eruit gehaald! Alle 3 waren ze overigens top!

Hasta Luego

John