Proefnotitie

• Wolf

Na een moederdagontbijt gemaakt te hebben en verorberd, val ik nu even in een vacuum. Dus stort ik me nu dan toch op de gisteren al voorgenomen PN. De vrouw had (gokkend op een uitbundige moederdag van mijn kant) besloten mij eens een lekker maal voor te zetten. Toost met makreelmousse, aangemaakt met geperst sinaasappelsap. Forel met hazelnoot en gruyere. Kaas. Wat te drinken bij de eerste 2? Maar even in de wijnkast gerommeld. Beoogde fles hadden we niet meer. Dus …… deze maar. Open en huppeke in het glas.

Kleur: helder, zuiver goudgeel. Maar dan met zo'n glanzende schittering alsof de glazen extra goed gepoetst waren. Bladgoud leek het wel! De wikkel van Sjakie uit een reep van Willy Wonka! Een hele mooie kleur.

Neus: eine firne (petrol durf ik na de Moezel vorig jaar niet meer te zeggen. En terecht. Dit klinkt veeeeel interessanter en minder storend). Ananas, overrijpe zure appels. In die kisten die gistend bij oma vroeger stonden uit den eigen gaard, klaar om in de appelmoes te verdwijnen. Honing, zelfs wat boenwas. Op de achtergrond nuances van geouderde dessertwijnen, maar ook van geouderde savenieres. Maar niet van die belegen! Nee, heel mooi. Allemaal precies passend in dit glas.

Smaak: vol, mooi fris(se zuren), sap, weer die rijpe apples. Calvados. Nuances van geconfijt fruit. Tot aan rozijnen toe (maar niet zwaar). Zuiver, mineralig, elegant, niks bombastisch. Wel alcohol, maar zeker niet storend. Er moet immers bij gegeten worden. Lange afdronk. Misschien ietwat drogend na.

Wat mij betreft een licht (eer)herstel van ………… Elzasser Riesling. Het was namelijk:

Dirler Grand Cru Saering 2000

Een glas dat ik graag destijds bij de Rieslingproeverij had willen zien. Niks ouwe, belegen muik, waar het zoeken is naar ‘het foutje’. Niks 1-dimensionaal, veel te zoet, etc. Nu begrijp ik weer waarom ik destijds zei dat ik het nog maar eens moest zien of die Duitsers de Elzassers ‘mit zwei Finger in die Nase’ zouden verslaan. Ze kunnen het echt wel, die Fransen. Of is dit de uitzondering die de regel moet bevestigen? Ik ga het toch weer eens proberen met dit zo verfoeide Riesling gebied.

Een fijne moederdag toegewenst ……

Wolf

• Chris

Ben het met je eens Wolf, was vorig weekend in de Elzas bij E.Burn en Dom Berhard, allebei jonge talentvolle wijnmakers met groot respect voor de druif en grond

wil ze wel naast een moezel zetten van F.Haag of M.Molitor.zo.

Gr.Chris,

• Cor Balfoort

Ik drink nog steeds met heel veel plezier Elzassers, en de goeie producenten maken spullen die het best tegen Duitsland kunnen opnemen. En rijpen doet het ook wel. Een paar jaar geleden vestigde ik er mijn totnutoe onovertroffen record “aantal jaren ernaast zitten bij een witte wijn”. ‘s Middags bij Jean Trimbach werd mij gevraagd het jaar van een Riesling Frederic Emile te geven. Ik zei 1979 en het was 1959. ’s Avonds aan tafel met Olivier Humbrecht kreeg ik dezelfde vraag bij een fles oude Muscat. Goldert was snel gededuceerd en het wijnjaar ook: 1990. Alleen was het een Goldert uit 1970. Twee witte wijntjes en in totaal 40 jaar ernaast :)