Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet 1997

  • Udo

    Als afsluiter na een mooie proeverij met enkele ZA chenin blanc (blends) proefde ik gisteravond de Vouvray Moelleux 1e tri Le Mont - Huet 1997. Wat een wijn!

    Ik geloof dat 1997 ook een topjaar is geweest voor dit soort wijnen?

    kleur: oranjegoud en nog steeds flonkerend

    geur: bedwelmend, honing, abrikoos, sultana-rozijntjes, zoethout

    smaak: kruidig, mooi zoet-zuur gevecht in je mond, verrassend jong (blind dacht men met een 2004 te maken te hebben), complex, en eindeloos boeiend.

    Wat is nu de truc om de frisheid te bewaren? Plukt men een gedeelte vroeg en een gedeelte rijp? Hoe is de wijn verder gemaakt?

    Joost, ik heb alle vertrouwen dat jij meer weet ;-)

    Udo

  • romke van dijk

    Bij Moulin Touchais behouden ze die eeuwige frisheid door:

    In fact the real secret of the Moulin Touchais longevity and charming complexity results from this harvesting strategy: 20% of the grapes are picked around 80 days after flowering while the fruit is still underripe and loaded with acidity, the other 80% is harvested late (as of one hundred & twenty days after flowering) generally yielding fruit with very high sugar levels and concentrated flavours. High acidity and high sugar levels ultimately determine Moulin Touchais' opulent style: smooth and elegant. Only the healthiest grapes are chosen; the pips are removed and the must is clarified by decanting before beginning the slow fermentation process which is spread over several weeks.

    Maar hoe ze het exact doen bij Huet gaat Joost je zeker vertellen.

    Groet,

    romke

  • JoostB

    Udo, Romke,

    Zover ik er van op de hoogte ben, gebruikt Huet geen onrijpe pluk zoals Moulin Touchais.

    Huet maakt op rijpheid selecties van de druiven voor de verschillende cuvée's (Sec, DS, Moelleux en M 1e tri), met sommige delen van de wijngaarden ‘mikt’ men op bepaalde cuvée's, waardoor de oogst altijd in Tri's is. Bij deze cuvées zijn nooit 100% nobele rot dus er zitten ook altijd ‘gezonde’ druiven in deze wijnen. En de zoetheid is nooit absurd hoog. Ik ken de grenzen niet precies, maar volgens mij is het ongeveer:

    - tot 15 g/l voor Sec;

    - 20 tot 30 g/l voor Demi-Sec

    - 40 tot 55 g/l voor Moelleux

    - 60 tot 90 g/l voor Moelleux 1er tri

    1er tri heeft meestal eerder rond de 60g/l dan rond de 90g/l, maar in een warm jaar als 1997 (net als 1989, 1990 en 2003!) zal dit wel rond de 85g/l hebben gelegen.

    Een deel van het behoud van de frisheid zit hem natuurlijk in de magische kwaliteiten van de Chenin Blanc ;-). Maar het doseren van het (nobele) zoet in combinatie met de ‘altijd aanwezige zuren’ in de Chenin maken deze wijn een feestje…

    Santé,

    Joost

    p.s.: Maar er zijn wellicht ook nog wel prikkers die het nog veel beter weten dan ik… ;-)

  • Peter vdB

    Le Mont komt van kiezelgronden, vermengd met groene klei en kiezelaarde. Dit terroir geeft een elegante en vrouwelijke wijn. Le Haut Lieu geeft wijnen met souplesse en Le Clos du Bourg krachtige wijnen met goede structuur.

    De gemiddelde opbrengst is ca. 35 hl./ha. maar in sommige zonnige jaren kan dat het dubbele zijn, tegen 4 hl./ha. in het beruchte vorstjaar 1991.

    De druiven worden doorgaans tussen 5 oktober en 10 november geplukt, bij de plukgangen (tries) worden de druiven geselecteerd op rijpheid. Er is ongeveer 17 gram suiker nodig om 1 procent alcohol te produceren; de wijnen van Huet hebben een potentieel alcoholgehalte van 9,5 tot 25 procent. In een als excceptioneel bekend staand jaar zoals 1997 (en daarvoor 1947, 1959, 1989, 1990) is het suikerconcentraat 215 tot 400 gram per liter. Dit geeft vooral moeulleux wijnen.

    Ik denk ook dat chenin blanc het geheim achter de frisheid is. In '93 bezocht ik Huet, die mij liet raden naar een jaar. Het glas was zó goudkleurig dat ik moest denken aan 1959 die ik de week ervoor in Anjou dronk. Het bleek toen een 1990 te zijn. Was een lesje nederigheid. Gr. P.

  • Cor Balfoort

    Udo,

    1997 was inderdaad een zeer rijk jaar voor edelzoete Loire. Misschien dat de zuurgraad ietsje te laag is om echt lang leven te garanderen, maar voorlopig liggen ze nog aardig op schema.

    Ik denk dat de Moulin Touchais truc door geen enkele echte topproducent wordt toegepast: dit soort werkwijzen levert heel vaak groenige zuren en smaaktonen in een wijn op. Bij hoog- en overrijp druivenmateriaal neemt de verhouding zuren / vloeistofeenheid flink toe (zoals ook voor het zoet geldt), en dat is voldoende om bij hoogzurige druivensoorten als riesling en chenin blanc op een natuurlijke manier tot een goed balancerende zuurgraad te komen.

    Ik heb ooit een aantal hele oude (1949, 1947, 1921) Huets mogen proeven en het is inderdaad fascinerend hoe lang deze wijnen puur op die zuurgraad en hun balans door blijven rijpen. In dat opzicht vergelijkbaar met grote rieslings.

    Cor