avondje Barendrecht

• john

omdat er geen R in de maand zit besloot ik spontaan langs Willem *** te gaan om samen een paar flesjes te openen……en aangezien deze kerel kan koken reed ik op de heenweg even langs de boer voor 3 kilo AA boterverse asperges en wat punten chocoladetaart van de Belgische bakker…….

Nu te laat voor notities, maar ons dronk tijdens deze heerlijke avond buiten in de tuin:

Fürst Löwenstein Sylvaner Spätlese trocken 2003 Asphodil 94/100

Grands Bois Cotes du rhones villages cuvee Philippine 2007 92/100

Domaine Le Garrigue cuvee Romaine 2007 94/100

Granges des Peres 2004 94/100

Haut Brion 1995 92/100

Lynch Bages 1993 93/100

Rauzan Segla 1995 94/100

Dönnhoff Spätlese Schlossböckelheimer Felsenberg 2006 93/100

La Collas Rivesaltes 1945 96/100

Als iemand een notitie wil van een bepaalde wijn dan hoor ik het graag…..

Willem……..motten we vaker doen!

Hasta Luego

John

• jann2

Sylvaner lijkt mij leuk ook vanwege 03

• ralph

Hoi John,

Was er iets mis met die Haut Brion? Ik herinner me deze wijn nog van de proeverij bij Savelberg. Haut Brion 1995 was voor mij toen weergaloos. 98/100. Dan moet er bij mij heel wat gebeuren wil ik dat geven.

In de neus:

Mest, glycerine, stal, humus, geroosterd vlees, caramel, cacao, groen pepertje, wat venkel

In de mond:

Zijdezachte aanzet, leer, groen pepertje, klassiek, elegant en lieflijk mondgevoel, wellicht ietwat te straffe zuren.

Zijn de wijnen ook in deze volgorde gedegusteerd? Dan had je wellicht last van die straffe zuren na het zoetige Rhone geweld.

groeten, Ralph

• Wim dL

Wat een wereldgosert toch, die Willem.

Eigenlijk zou hij blond moeten zijn en in het bezit moeten zijn van een setje prettige ‘harries’. Dan zou het volmaakt zijn ;-)

• Willem Booij

Het was mooi John..

Ik kan nu niet te veel opschrijven want mijn toetsenbord gaat steeds heen en weer..

• Jeroen

He Jan3.. die Asphodil is niet zomaar een Sylvaner. Ooit heb ik iemand hem de Honivogl van Sylaners horen noemen. Blind is dit absoluut niet te herkennen als een sylvaner. Echt topspul

• Jan Sterken

Beste John,

Graag jouw bevindingen van de Granges des Peres 2004.

Hartelijke groet,

Jan

• john

De Haut Brion had het gewoon niet gisteravond……..zo af en toe gaf hij een glimp van zijn klasse….iedere keer dachten we….YES hij komt los…….maar het bleef dan toch bij die glimp…..uiteraard spraken we gisteren over deze wijn tijdens de Napa-Bordeaux avond. Hij was toen inderdaad geweldig en samen met Latour 1994 de enige 2 niet Napa wijnen in mijn top 8…….

De Grange des Peres was een vreemde wijn…….Willem wist niet dat deze in de line-up stond en na wat walsen, ruiken en proeven was hij er wel uit……Spätburgunder uit Duitsland……en eerlijk gezegd was ik het helemaal met hem eens….althans daar leek hij enorm op! Aardbeien, Chocolade, Mint. Geweldige verleidelijke neus met een zeer breed geurpallet. Afdronk was enorm lang. Topwijn!

De Fürst Löwenstein is helemaal mijn ding……blind haast onmogelijk te raden……Willem gaf terecht aan dat het geen Riesling en geen Grüner Veltliner kon zijn…..Kortom; hij zat in de goede hoek maar dan moet je het maar net kennen. Geweldige gastronomische expressieve wijn met een weelderige neus, dik tranend in het glas. Zit nu in zijn secundaire fruitfase met nog wel wat (zoete) appels en peren. Goede afdronk. Benieuwd was dit nog voor toekomst heeft….ik denk dat 10 jaar geen probleem is….

Hasta Luego

John

• jan2

Sylvaner lijkst soms heel sterk op Grüner Veltliner.

Dat zou helemaal niet zo gek zijn die associatie.

2003 lijkt toch wel heel goed te rijpen!

Bedankt John