Help eens effekes

• Eelco van Wieringen

Peter Klosse schreef naar aanleiding van zijn promotieonderzoek een boek over smaakstijlen en ik meen dat dat een vervolg kreeg in een (beter en uitgebreider?) vervolg. Klopt dat en zo ja, hoe heet dat boek? Heeft iemand een ISBN-nummer? In de reguliere handel is het overigens kennelijk niet meer te krijgen. Als het bedoelde boek bestaat, moet ik dan naar de plaatselijke ramsj?

Merci et Salut,

Eelco

• Eelco van Wieringen

Allejezus, het is echt nergens te krijgen! Ik moet het hebben.

Salut,

Eelco (de sufferd die het niet meteen kocht toen het nog gewoon op de schaapen lag)

• Marcel

Beste Eelco,

Bedoel je “Het Proefboek”?

Ik heb op de grootste online boekenverstrekker van Nederland gekeken en kwam op onderstaande omschrijving uit:

Na het verschijnen van ‘Smaak’* en ‘Smaakstijlen’** kreeg Klosse van de Universiteit van Maastricht de gelegenheid om in de vorm van een promotieonderzoek het denken over smaakstijlen te verfijnen en uit te werken. Die extra informatie en nieuwe inzichten werden voor een deel opgenomen in dit Proefboek dat is opgezet als een praktisch hulpmiddel voor het leren classificeren en benoemen van smaken en het combineren van gerechten en wijnen. Klosse bespreekt kritisch de Franse wijnclassificaties. Wijnetiketten zijn niet echt meer informatief: de smaakprofielen van wijnen zijn in de loop der jaren veranderd, mede door een gewijzigde consumentensmaak en ook door nieuwe ontwikkelingen in vinificatie. Dat betekent proeven en vergelijken om goede combinaties te vinden. Klosse pleit ook voor een herwaardering van de burgerkeuken en behandelt diverse aspecten van o.m. bereidingstechnieken die smaak beinvloeden, mede aan de hand van recepten. Tot slot een begrippenlijst, literatuuropgave en een alfabetisch register. Voor culinaire opleidingen en gastronomen een belangwekkend boek.

ISBN: 10 9043905054

ISBN: 13 9789043905053

Succes!

Marcel.

• Eelco van Wieringen

Hoi Marcel,

Het proefboek heb in de handel zien liggen, maar er zat een strak cellofaantje omheen met de kennelijke boodschap dat ik het niet in mocht zien. Weet jij toevallig of dit Proefboek ook zijn volledige theorie van smaakstijlen behandelt, daarmee een herhaling en een voortzetting is van de vorige twee boeken (zoals ik in de samenvatting lees) en de aanschaf van de voorgaande uitgaven daarmee overbodig maakt? Kortom, ik kan blij naar de boekhandel, het proefboek kopen en over ALLE informatie die zijn onderzoeken opleverden beschikken?

Salut,

Eelco

• Marcel

Beste Eelco,

Ik ben (helaas) niet op de hoogte van de inhoud van deze boeken, ik zag hem alleen staan bij die online boekenverstrekker met die bolle mannetjes.

Misschien dat een collega-prikker de boeken wel kent.

Marcel.

PS. Lijkt me wel een interessant boek.

• Eelco van Wieringen

Ja, en zou eens moeten weten wat IK er mee van plan ben *D.

Ok, wie weet er meer? (En Marcel dank voor de info).

Salut,

Eelco

• Peter Klosse

Je hoeft niet naar de ramsj, want het boek is nog gewoon te koop - inmiddels in de vierde druk. Kijk, vraag, zoek naar 'Het Proefboek, de essentie van smaak.

Kijk ook eens op de site van de Academie voor Gastronomie www.academievoorgastronomie.nl.

Succes.

Peter Klosse

• Eelco van Wieringen

Dank je wel Peter, morgen zijn de winkels weer open. Toch nog een kort antwoord op deze vraag: maakt “Het Proefboek” de aanschaf van de andere twee boeken overbodig? Staat er dus ook alles in over jouw smaakstijlenclassificatie?

Salut,

Eelco

• Peter Klosse

Inderdaad. Het Proefboek is eigenlijk een combinatie van twee andere boeken: Smaak en Smaakstijlen. De smaaktijlen worden in Het Proefboek uitgewerkt.

Veel leesplezier.

• Eelco van Wieringen

Mooi, ik weet wat me te doen staat.

De volgende vraag die ik heb stel ik aan Harry Mulisch. Als het zo makkelijk gaat.

Salut,

Eelco