KURK doet Sociando Mallet en

• john

Gisteren stond Sociando Mallet centraal bij de KURK proeverij in Pijnacker.

Geen notities gemaakt, want ik had al mijn concentratie nodig voor de wedstrijd :D

Proeverij was uiteraard blind. Rood dronken we uit Riedel Vinum Bordeaux glas. Zoet dronken we uit het Riedel Sommellier Sauternes glas

Hieronder de line-up met tussen haakjes mijn punten:

Lilian Ladouys 2004 (82/100)

Sociando Mallet 2004 (85/100) SM 2004 is kwalitatief niet best!

Sociando Mallet 1995 (89/100)

Sociando Mallet 1993 (88/100)

Les Ormes de Pez 1990 (92/100)

Sociando Mallet 1990 (92/100) Gezien zijn reputatie viel hij wat tegen

Sociando Mallet 1992 (92/100) Verrassend!

Sociando Mallet 1986 niet gescoord, zeer slecht

Sociando Mallet 2000 (95/100)

Dauzac 2000 (89/100)

Sociando Mallet 2001 (93/100)

Gruaud Larose 2001 (90/100)

Zoet:

Vin Santo Castello di Ama 1997 (90/100)

Huet Le Haut Lieu Moelleux 1997 kurk

Filhot 1997 (90/100)

Gross Alsace Gewürztraminer SGN 1997 (84/100) wederom een eendimensionale teleurstellende elzasser

Rieussec 1997 (96/100) zoooooo herkenbaar!

Suduiraut 2001 (97/100)

Yquem 2004 (94/100)

Mooie proeverij! Blindproeven is helemaal niet moeilijk……:D:D:D

Mannen, bedankt!

Volgend thema is Tour de France blanc en Syrah RaRa?

Daarna topbordeaux 2000…..

Kijk er al naar uit!

Hasta Luego

John

• Olaf

Mooie avond John. Heb vorig jaar zelf ook een verticale van SM meegemaakt. Daar was de '88 de grote winnaar van de avond.

Hier het verslag:

vinama.skynetblogs.be/post/6379661/chateau-sociandomallet-hautmedoc–verticale-p

In tegenstelling tot jou SHN ervaring heb ik eergisteren nog een Selection Grains Nobles gewürztraminer 1989 van Paul Blanck open getrokken en die stond er na 20 jaar nog mooi bij.

• Eelco van Wieringen

Jaren geleden bij een lamsbout de '81-er gedronken. Ik viel er als een blok voor.

Salut,

Eelco

• Pedro

't was wederom een mooie middag en avond, zelf vond ik de Sociando 2000 ook de mooiste. Gruard Larose 2001 tegenvallend. Bij zoet sprong de Suduiraut 2001 inderdaad eruit…de Yquem 2004 veeulss te jong…mannen dank voor de competitie enne volgende keer John echt pepermunt geven voor ieder glas:+

Willem dank voor de organisatie en het lekkere eten, kijk al uit naar het volgende kurk samenkomst.

Sante

Pedro

• john

mannen……de volgende keer zal ik met 1 oog dicht proeven…….:D

• Peter Z.

Hey KURKers,

Het was weer een prettig avondje samenzijn! Mooie wijnen, lekker eten en goed gezelschap! Weer flink gelachen, en dat is ook niet onbelangrijk!

Dat Sociando een mooie wijn kan zijn bleek gisteren voornamelijk uit de 2000 en 2001, tenminste wat mij betreft. Maar wat een bocht is SM04… Was volgens mij echt geen slechte fles, maar gewoon een slechte wijn. Goed uitzoeken dus welke jaren je koopt, geen wijn om blind op te varen.

En wat betreft de zoete zooi … thema was zoet van ergens uit de wereld van het jaar 1997 of 2001. Dan is het leuk om te zien dat er zulke mooie Sauternes tussen staan, wat een mooie jaren zijn 97 en 01 toch! En als je dan een piraat inbrengt, dan maar meteen een Yquem 2004. Een prachtige wijn, maar (vooralsnog) minder sprekend dan zijn kleinere broertjes uit een topjaar.

Zojuist trouwens de restjes Rieussec 1997 en Suduiraut 2001 genuttigd bij wat eendenlever met mango-confijt en vijgen-porto gelei. Beide wijnen stonden nog als een huis! Wat een genot….

Al met al weer een prachtige KURK sessie. Met dank aan de KURKers en zeker aan Willem G voor de gastvrijheid en organisatie!

PS: Nu ik de wijnen voor de volgende KURK binnen heb, meteen maar even de Tour uitgestippeld voor de witte wijnen volgende keer. Met uitzondering van Muscadet (oeps … verklapt … goed onthouden! ;) ) gaan we toch bijna heel Frankrijk door crossen: we gaan 11 verschillende AOC's als eindpunt tegenkomen!

Cheers

Peter Z.

• john

kan je niet alvast het kaartje rondsturen? Dan ga ik de komende maand alle witte wijnen uit de buurt van de 11 plaatsen drinken :D:D:D

Kijk enorm uit naar deze “uitdaging”!

Hasta Luego

John

• Peter Z.

Olaf,

Bij een eerdere KURK proeverij dronken we ook de SGN 1989 van Blanck die toen ook zeer mooi overkwam, al was de Weinbach - Theo toch wel de mooiste Gewurztraminer die avond: http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=310&i=84477&t=84477

Ook leuk jouw SM vertikaal te lezen. Toch vreemd dat de 2000 en met name de 1992 zich zo anders presenteerde.

Cheers

Peter Z.

• john

hey Olaf,

Leuk om jullie proefavond te lezen. Paar opmerkelijke dingen: jullie dronken ze van jong naar oud……eigen initiatief of dat van het chateau? persoonlijk drink ik liever van oud naar jong…….

En heel erg opmerkelijk: jouw uitspraak dat de 96er passé is kan ik me niet voorstellen!!! Zal toch een foute fles zijn geweest lijkt me. Heb de laatste jaren heel veel bordeaux 96 gedronken (1 van mijn lievelingsjaren namelijk) en heb nog niet 1 chateau meegemaakt die passé is…..

Mooie foto's trouwens!

Hasta Luego

John

• Willem G

Jongens,

Bedankt voor de gezelligheid. Ik vond het weer een feestje! Een beetje jammer dat Sociando toch wat minder was dan gehoopt. Ik vermoed dat we door zoveel superproeverijen een beetje verwende nesten zijn geworden.

In het zoete gedeelte stonden een paar toppers die geweldig presteerden. d´Yquem jong, ok, maar wel complex en een belofte. Jammer dat de Huet kurk had.

Tussen 23.00 en 01.00 het rode gedeelte nog even over gedaan met Raimondo. Eén flight minder, maar verder identiek. Hij scoorde (procentueel) net boven de mannen die op de 2e plaats waren geeindigd.

Opmerkingen over een paar wijnen:

De 2004 presenteerde zich een paar uur later toch iets beter.

1992; was weer best verleidelijk en verrassend voor een 92-er. Vanavond echter was de wijn verroest en zo goed als overleden.

1986; Nog steeds stinky, maar ik vind hem niet overleden. Nu in het glas. Wel tertiair, maar toch nog een bek met wijn met stevige tannines. Het ontbreekt wel aan verfijning.

De 1990-er; ook net het laatste restje gedronken; de tannines zijn veel milder dan die van de 86-er en eigenlijk komt de 90-er nu ouder (maar wel eleganter) over dan de 1986-er.

Groeten,

Willem.