Off-topic; Nieuwe haring 2009

• John Copier

Ik dacht gehoord/gelezen te hebben dat die op 6 juni a.s. worden verkocht. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom daar een datum aanhangt. Er is er altijd wel één die zijn zelfbeheersing niet kan bedwingen. Dus zo lag er gisterenavond pontificaal de eerste “maatjes” op het bord. Zo vroeg voor de geplande datum heb ik ze eigenlijk nog nooit gegeten. Ze zijn trouwens net zo lekker als vorig jaar en dat jaar daarvoor en… Tenminste, de eerste paar maanden in elk nieuw jaar van de “nieuwe maatjes”. Daarna stop ik weer tot volgend jaar en de eerste zijn dan weer om te zuigen.

Ons dronk daarbij een biertje. Een Hertog Jan Weizenbier. Vorige week voor het eerst gedronken en donders lekker.

Zowel de Maatjes als de Weizen staat komende week op het dagmenu van,

John

• Wim dL

Ha John,

Zie:

http://www.xs4all.nl/~jgsmits/delfshaven/haring.html

(…)

Koninginneharing

In mei en juni heeft de haring het juiste vetgehalte om te kunnen voldoen aan de kwalificaties van maatjesharing. Rond half juni verschijnt meestal de zogenaamde Koninginneharing. De ze bevat het optimale vetgehalte en is van een uitzonderlijke kwaliteit. Koninginneharing wordt altijd officieel aangeboden aan de koningin, vandaar de naam.

Kortom, de periode heeft met kwaliteit te maken.

De datum wordt bepaald door het Nederlands Visbureau en heeft volgens mij meer met ‘promotie’ te maken dan met kwaliteit. Wellicht wil men voorkomen dat het (zoals bij Beaujolais Primeur) een wedstrijd gaat worden. Hoe dan ook zijn er jaarlijks haringwinkels die lak hebben aan de regels en toch voor die datum hun ‘Hollandse Nieuwe’ aanbieden.

http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/5334/boete-te-vroege-hollandse-nieuwe-.html

Boete te vroege Hollandse Nieuwe

RIJSWIJK - Vishandelaren die de Hollandse Nieuwe eerder dan 3 juni verkopen, riskeren dit jaar voor het eerst een fikse boete.

De vorig jaar reeds aangekondigde boete van maximaal ruim 11.000 euro zal dit seizoen voor het eerst worden ingezet. De nieuwe haring kan dit jaar waarschijnlijk vanaf 3 juni worden gekocht, nadat in Scheveningen het eerste vaatje is geveild.

'Het gaat erom dat we met de gelijktijdige verkoop de kwaliteit van de verkochte haring garanderen. De haring moet vet genoeg zijn en (bijna) volgroeid', meldt het Productschap Vis.

Overigens verwacht het productschap niet dat er vaak zal moeten worden bekeurd. ‘Toen we dit vorig jaar aankondigden, kregen we maar een paar signalen over handelaren die te vroeg nieuwe haring verkochten; slechts een enkeling respecteert de afspraak niet’, aldus de woordvoerster.

• Dick Schinkel.

John,

Kan er een jaar naast zitten, maar twee of drie jaar geleden is de vangst van de “nieuwe” een paar weken uitgesteld i.v.m. met het te lage vet gehalte.

Dit kwam omdat de “golfstroom” richting IJsland ( waar bijna alle haring wordt gevangen ) nog te koud, met als gevolg te weinig voedsel voor de haring.

Er is wel een streef datum, maar die kan wel eens veranderen zoals hierboven is beschreven.

Met smakelijke groet Dick.

Liefhebber van rauwe vis :D

• Dick Schinkel.

John,

Trouwens een “nieuwe” met korenwijn van van Rutte is ook ………..:D :+ :D

Met smakelijk groet Dick

• Jeroen

Rutte …Rutte….daar heb ik nog gewekt en maakt inderdaad verdomd mieterse Korenwijn. Trouwens de 5 jaar oude korenwijn van Hooghoudt is ook echt de moeite waard.

En als we toch over vreemde dranken hebben. Die Leffe 9 …mjammie

• Theo

Als het ff kan (nw haring is moeilijk te krijgen hier) drink ik het met Beerenburger. Vorige week op Schiphol weer een paar flessen meegenomen :-)

TG

• Aad

Sinds een maand of acht koop ik regelmatig een emmertje met 8 - 10 stuks, niet schoongemaakte (vuile) haringen. Natuurlijk gaat er niets boven de “nieuwe haring” en snap ik dat de kwaliteit van de haring in de loop van het jaar minder wordt. Maar klopt mijn ervaring? Ik heb namelijk de indruk dat de kwaliteit, in de loop van de tijd, zelfs behoorlijk terugloopt.

Echt verse vis ruikt (bijna) niet, en als je zo'n haring schoonmaakt ziet hij er ook gewoon vers en fris uit en is de binnenkant mooi rood.

Gaande weg merk ik dat bij het openen van zo'n emmertje de haring steeds meer ruikt (stinkt) en dat ze er na het schoonmaken ook lang niet zo vers en mooi rood van binnen uit zien. Ik heb het laatst zelfs een keer gehad dat ze na een dag in de koelkast gelegen te hebben, zo stonken en er zo onsmakelijk uitzagen dat ik het niet aandurfde om ze op te eten en heb weggegooid.

Volgens de visboer zal er dan waarschijnlijk een “foute” haring tussen hebben gezeten en kreeg keurig een nieuw emmertje gratis.

Ik kan mij wel iets voorstellen bij zijn uitleg over een “foute” haring, maar heb je in deze periode van het haringseizoen, ook meer kans op zo'n “foute” haring of is het gewoon de teruglopende kwaliteit?

Natuurlijk kan je een haring het beste zo snel mogelijk schoonmaken/opeten, maar hoelang kan je een emmertje met haring in pekelvocht maximaal bewaren in de koelkast? Want hoewel ik die nooit zal kopen, maar in de supermarkt liggen ze zelfs schoongemaakt dagen in de koeling

• John Copier

Aad,

Mijn haring ligt ook in de pekel en het advies was om ze in de koelkast 2x24 uur te bewaren. Daarna schoonmaken en opeten. Langer dan 2x24 uur kan wel maar maakt het er niet beter op. Ik heb mij laten vertellen dat momenteel de nieuwe haring over Nederland wordt uitgerold. Daarnaast heb ik vernomen dat de eerste haring vanaf 6 juni beschikbaar is. Ik ben echt benieuwd want heden morgen ontving ik de eerste uitnodiging voor een haringparty en die is toch echt ruim voor 6 juni. Van jouw opmerking dat haring in de supers schoongemaakt en wel op kopers liggen te wachten, en te wachten, en te wachten, gruw ik. De visboer en niets anders. Zo van het mes en anders hoef ik ze niet. Geen uitjes of zoals in Amsterdam augurkjes, brrrr. Aan de graad en dan zuigen en dat er dan een graadje meegaat maakt ome John niets uit.

Wat een heerlijke tijd;

asperges,

aardbeien,

zuiglam,

haring,

krieltjes,

en over een paar weken de tuinboontjes.

John (met deze producten word ik zeker 125)

• John Copier

Bedankt voor de site Wim.

John

• Theo

John,

Je vergeet nog 1 ding….. Het is ook de tijd dat de nw Rosé gebottled wordt :-)

TG