Prikkers,
Klopt het dat er slechts een handvol aan zogenaamde top cuvées in Bordeaux voorkomt?
Zoals we allemaalw weten wordt de grand vin in Bdx hoog gehouden d.m.v. het produceren van een tweede wijn (Sarget, Fiefs, Dame, …), en nog steeds in grote volumes geproduceerd. Dit terwijl je in Ch9 een zee aan top cuvées ziet ontstaan (Pure, Centenaire, Deux Freres, Da Capo, …) welke in zeer kleine hoeveelheden t.o.v. de basiswijn geproduceerd worden.
De enige Bordeaux top cuvée die me te binnen schiet is Le Plus de la Fleur de Boüard, daarnaast misschien Magrez Fombrauge. En natuurlijk hebben we in Sauternes nog een (paar?) topcuvée(s) (Extravagant, ..), maar meer kan ik niet bedenken.
Wie helpt mij het lijstje top cuvées in de Bordeaux compleet te maken. Of ben ik compleet .
Een ander punt: zou het wenselijk zijn als we een Lafite Cuvée Ultra zouden hebben? Ik denk persoonlijk van niet. En toch kan ik het voor Ch9 wel waarderen dat er van die toppers te vinden zijn waar ik intens van kan genieten.
PS: Ik voel een proeverij ontstaan met gewone cuvées versus top cuvées … zijn ze werkelijk zo ‘top’ ?! Vrijwilligers om dit op te pakken…??