top cuvées in Bordeaux

• Peter Z.

Prikkers,

Klopt het dat er slechts een handvol aan zogenaamde top cuvées in Bordeaux voorkomt?

Zoals we allemaalw weten wordt de grand vin in Bdx hoog gehouden d.m.v. het produceren van een tweede wijn (Sarget, Fiefs, Dame, …), en nog steeds in grote volumes geproduceerd. Dit terwijl je in Ch9 een zee aan top cuvées ziet ontstaan (Pure, Centenaire, Deux Freres, Da Capo, …) welke in zeer kleine hoeveelheden t.o.v. de basiswijn geproduceerd worden.

De enige Bordeaux top cuvée die me te binnen schiet is Le Plus de la Fleur de Boüard, daarnaast misschien Magrez Fombrauge. En natuurlijk hebben we in Sauternes nog een (paar?) topcuvée(s) (Extravagant, ..), maar meer kan ik niet bedenken.

Wie helpt mij het lijstje top cuvées in de Bordeaux compleet te maken. Of ben ik compleet :).

Een ander punt: zou het wenselijk zijn als we een Lafite Cuvée Ultra zouden hebben? Ik denk persoonlijk van niet. En toch kan ik het voor Ch9 wel waarderen dat er van die toppers te vinden zijn waar ik intens van kan genieten.

PS: Ik voel een proeverij ontstaan met gewone cuvées versus top cuvées … zijn ze werkelijk zo ‘top’ ?! Vrijwilligers om dit op te pakken…??

• john

La Fleur de Gay (super cuvee van La Croix de Gay) heb ik nog en verder zou ik het niet weten Peter….overigens is die Le PLus top! kom ze maar eens tegen…..

Hasta Luego

John

ps leuk KURK thema!

• Klaas Vaak

Peby - Faugeres?

• Klaas Vaak

Verder vond ik nog de volgende, wat minder prestigeuze, maar daarom niet minder interessante topcuvees:

Pomerol: Franc-Maillet - Cuvee Jean Baptiste

Fronsac: Haut-Carles de Chateau de Carles

Leuke zoektocht!

• Peter Z.

Zo komen we ergens… bedankt!

Ik ben benieuwd of we aan de tien geraken.

• Jan

Ik heb een tijdje terug de wijn ‘Girolate’2001 gekregen.

Schijnt enorm veel discussie opgeroepen te hebben. Hoge punten van Parker maar andere wijnjournalisten vinden het helemaal niks.

Afijn, ik moet 'm nog proeven.

Grt,

Jan

• Peter Z.

Jan,

Girolate 2001 krijgt 91 parker punten, beste te drinken tot 2015, dus je hebt nog even:

This 20,000 bottle cuvee made by Despagne (who is also responsible for such terrific generic Bordeaux as the Cuvee Passion of Tour de Mirambeau and Rauzan-Despagne) …

Heel ander punt: De grootste discussie wijn blijft volgens mij nog altijd Pavie 2003. Moet die ook nog altijd eens proeven.

Cheers

Peter Z.

• Pierre

Beste Peter,

Gezien het feit dat het een publiek geheim is in Bordeaux dat de ‘tweede wijn’ tegenwoordig kwalitatief gemiddeld veel beter is dan het gemiddeld niveau van de ‘Grand Vin’ van dertig, veertig jaar geleden en dat de kwaliteit van de ‘Grand Vin’ tegenwoordig door strenge selectie extreem hoog is, zou je dus wat betreft de Grand Crus in Bordeaux al over super cuvee's kunnen spreken.

In mijn beleving is het uitbrengen van een supercuvee onder Grand Crus in Bordeaux hoogst uitzonderlijk en dan ook nog eens in zeer bijzondere jaargangen. Vaak fors bekritiseerd omwille van de prijs (te duur), de verkrijgbaarheid (soms nog geen 300 flessen) en vooral het onttrekken van top basis materiaal voor de ‘gewone’ topwijn.

Wat wel een aardige discussie oplevert is of bij extreem goede oogsten een top chateau wel of niet met een super versie moet komen:

1) Ja, want zo'n extreem goede versie bestaat wellicht nog niet, dus een unieke kans ‘once in a life time’ om een in potentie 100 PP uit te brengen!

of:

2) Neen, want in het geval van het uitbrengen van een speciale versie, treedt er verdunning op in de ‘gewone’ versie. Enige verdunning in het B-label (tweede wijn) vindt de gemiddelde consument wel acceptabel, zeker voor een vriendenprijs!

Ik ga voor optie 2) - hoewel ik mij voor kan stellen dat de miljonairs onder ons best wel een kelder vol met ‘limited edition’ Lafitte, Mouton, Latour en Margaux zouden willen hebben.

Een beetje jammer die wijnen waar meer over geluld (excuses voor mijn taalgebruik) dan gedronken worden, er is nauwelijks een fles beschikbaar en het is niet te betalen.

• Eelco van Wieringen

Bordeaux Advisory handelde louter in speciale Topversies van de grote Girondewijnen ;).

Salut,

Eelco

• romke van dijk

De Nederlands Wijnbeurs kwam ook eens een "fake' super cuvée van ik dacht een gemiddelde Medoc.

Dat heeft toen Hubrecht Duijker terecht bestreden. Was toen heel wat heisa over en HD heeft dat toen met vlag en wimpel gewonnen.

Groet,

romke die dol is op tweede wijnen van grote Chateaux. Laatst uit zijn dak van Le petit Cheval 2002, maar ook Les Forts zeer waardeert.