Nicole,
Mag ik me er nog even mee bemoeien?
Ben zowel wijnliefhebber als makelaar (geen wijnmakelaar overigens en wordt dus al snel getriggerd als het gaat om een aanbod dat tegen een faire prijs de juiste vragers moet bereiken, en zeker als de verkopende partij aangeeft niet thuis te zijn in de materie.
Mijn adviezen:
Probeer eerst vast te stellen of er sprake is van een verzameling met een ‘bijzondere waarde’. Dat kan op een aantal manieren.
1) De ‘grotere wijnen’ zal je ongetwijfeld terugvinden op een website als http://www.vinopedia.com/. Daar wordt ook de prijs aangegeven waarvoor wijnen op dit moment te koop worden aangeboden. Waarbij vraagprijs overigens niet noodzakelijkerwijs gelijk is aan ‘prijs’, laat staan ‘waarde’. Maar je hebt in elk geval een indicatie.
2) De namen die je bekend of beroemd voorkomen, zou je hier met vermelding van oogstjaar kunnen vermelden. Dan zijn er ongetwijfeld mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over de waarde.
——————————————————-
Echter: Stel je verwachtingen niet te hoog. Ik ken veel wijnverzamelaars, maar ken maar weinig mensen die nauwgezet bijhouden wat er in hun kelder nog aanwezig is en hoe het zit met drinkbaarheid. Met enige regelmaat bestaat een kelder voor een fors gedeelte uit ooit-duurbetaalde-rioolvulling en niets meer dan dat. Maar goed, het komt ook voor dat mensen voor een klein vermogen aan schatten in de kelder hebben liggen.
——————————————————-
Goed. Twee opties resteren.
1) Als je denkt dat het gaat om een verzameling met een bijzondere waarde, kan je contact zoeken met een veilinghuis. Die kunnen een inschatting maken van de waarde van de verzameling. En doen dat min of meer objectief, omdat ook zij uiteindelijk gebaat zijn bij een hoge verkoopopbrengst. Ik ken in elk geval één veilinghuis dat desgewenst de verzameling thuis komt bekijken, maar wellicht doen ze dat allemaal.
2) Als je denkt dat het niet gaat om een verzameling met een bijzondere waarde, dan heeft een veilinghuis er vermoedelijk ook geen belangstelling voor. En kan je de flessen onderhands verkopen.
Succes ermee,
Wim de Leeuw