GPSH in Gilze met als afsluiting wat wijntjes

• john

Met GPSH in het vooruitzicht werden we door team NICOTIEN uitgedaagd voor een GPSH simulatie……….

Peter V had wat monocepages geregeld en de wedstrijd kon beginnen:

Team NICOTIEN vs. Team Champion du Gilze (WillemB, Jeff (kennis en plaatsgenoot van PeterV) en ondergetekende)

Opzet was identiek aan de GP. Wat is het toch een leuke wedstrijd om te doen. Met z'n 3en proeven en daarna levendig discussiëren wat het wel of toch echt wel niet kan zijn……enfin, we waren zo scherp als een mes en haalden 6 van de 10 druiven en afkomstgebieden eruit!!! Deze waren voor ons herkenbaar:

Cabernet Franc , Chinon, Frankrijk Midden

Malbec, Mendoza, Argentinië

Gamay, Crus de Beaujolais, Frankrijk Oost

Zinfandel, Napa, Beringer

Barbera, Barbera D'asti, Italië Midden

Carmenere, Maipo Valley, Chili

Daarbij hadden we 7 jaargangen goed en 1 producent goed (Beringer)

Totaal 86 punten en daarmee heb je volgens mij wel een podiumplaats………..Ook NICOTIEN scoorde meer dan behoorlijk. Ben de score even kwijt, maar volgens mij ergens in de buurt van de 70.

Peter bedankt voor de organisatie!!

Uiteraard dronken we daarna nog een paar “echte” wijnen………..en pffffff wat voor een wijnen!!! Iedereen had zijn best gedaan mooie dingen uit zijn kelder te ruk.ken….en uiteraard blind uit Riedel glazen…..

Wit:

Schnell Mann Gumpold 2006 Chardonnay (austria) 91/100

Rood:

Flor de Pingus 2000 95/100 wat een topwijnmaker is die Sisseck!

Planeta Syrah 2003 92/100 verrassend “elegant” en goed voor zijn geld

Heitz Napa 1989 96/100 alive and kicking!!! hoezo kunnen USA wijnen niet ouderen?

Montrose 1990 98/100 deze 100 punter flirtte wederom met perfectie!

Chadwick 2000 91/100 lijkt erop dat hij aan het uitdrogen is…drinken dus!

Lafon-Rochet 1995 93/100 Mooie typische bordeaux!

Laurel Glen 1996 94/100 Deze “goedkopere” NAPA flikt het hem weer!

Torbreck Run Rig 1999 98+/100 yihaaaaa! zo MOET australian shiraz zijn!!! Wat een diepgang, wat een prachtige bedwelmende neus, “dikke” elegantie! nog piepjong…………een eer om dit te drinken……….WOTN voor mij.

Gaja Barbaresco 2001 95/100 zoooo herkenbaar die neus! Nog veel te jong. Minimaal 5 jaar laten liggen

Angelus 1995 96/100 wat een klassiek topchateau is dit….altijd geweldig! (sinds 89 in ieder geval)

Clos Rougeard 2000 90/100 Zeer verleidelijke neus, maar in de mond viel deze (normaal gesproken zeer mooie wijn) volledig weg. Was duidelijk niet opgewassen tegen het geweld waar zij tussen stond…….

Lynch Bages 1982 97/100 wooooooooooooow! Ik heb (helaas) nog niet zo veel 82ers gedronken, maar wat is dit verschrikkelijk mooi zeg! Alles zit zo geweldig op zijn plaats…..bedwelmende intrigerende vitale topbordeaux met nog heel wat jaren voor zich! Dit is nu zo'n wijn waarom je regelmatig weer verlangd naar een glas Bordeaux. Hier word ik hebberig van!

Kongsgaard Syrah 2006 95/100…..neus in het glas….BOEMMMMMMMMMM! dikke vette Amerikaan waar je van moet houden……en dat doe ik!

Tua Rita Syrah 2006 96/100 Voor mij erg herkenbaar Syrah maar van een werkelijk fantastisch niveau. Bestaat er in Italië een betere Syrah? Ik denk van niet!

Erg benieuwd waar dit met wat jaren rust toe gaat leiden……

Kongsgaard The Judge Chardonnay 2006 95+/100 even iets fris wit voor de pappillen…ghehehehehe zo fris was dit niet!!! Hout lag nog boven op het fruit, maar wat een klasse druipt hier van af!…….laat het maar in elkaar versmelten en dan heb je “mijn” witte wijn….Top!

Ducru Beaucaillou 1982 kurk…………grrrrrrrrrrr het ging zo goed de hele avond!!

Latour 1994 92/100…prachtige neus maar in de mond valt hij tegen. Onbalans….Is hij aan het uitdrogen? Dronk deze 94er zo'n 10 keer de laatste 3 jaar en nooit was hij zo “teleurstellend”…..nog steeds een meer dan mooi glas uiteraard, maar ik moet mijn resterende 8 flessen snel drinken vrees ik……

Terra Di Lavoro 2003 97/100 Deze wijn scoort bij mij altijd hoog. Pamela Anderson wijn met een “oude wereld” verfijning. Pure klasse!

Amon Ra 2004 91/100…….pfffffff dit is heftig! zelfs voor mij net wat te veel van alles…..en dat wil wat zeggen! :D tijd om te stoppen!!!

Mannen, klasse! Bedankt voor wederom een onvergetelijke avond………….

Hasta Luego

John

• ralph

Zojuist heb ik de punten nog even geteld en wij kwamen op 85 punten.

Wat een wijnen zeg. Dan heb ik het niet over die monocepage oefenwijnen, want dat was soms heel vies.

Ben benieuwd of je nog een wijnglas vol met knoflooksaus met daarin wat drijvende stukjes shoarma naar binnen hebt weten te tennissen… :)

Op mijn blog heb ik mijn summiere notities geschreven. Hierbij een copie:

Schnell Mann Lompold Chardonnay Reserve 2006 (Oostenrijk)

Had voor mij de rankheid van een Oostenrijker of Duitser en daarbij het parfum van een Chardonnay. Deed me denken aan Chardonnay Cuvee Bois van Les Cretes

92/100

Flor de Pingus 2000 Ribera del Duero (Spanje)

Leek mij een Bordeaux blend uit de nieuwe wereld. Lekker boers, maar toen ik hoorde dat het een Spanjaard was was ik verbaasd gezien de elegantie van de wijn.

95/100

Planeta Syrah 2003 (Italie)

Neus is prachtig ingetogen daar waar de wijn in de mond wat straf is. Hier moet je bij eten. Ondanks dat me dat laatste opviel was ik verbaasd dat het om een Italiaan ging. Ik had het er niet uitgehaald.

92/100

Chadwick 2000 Cabernet Sauvignon (Chili)

Zwaar alcoholisch, wat geoxydeerd, dik, te veel van te goede voor mij. Loopt volgens mij ook op laatste benen

91/100

Heitz Cellar, Martha’s Vineyard 1989 (USA)

Boers, duidelijke cabernet, dikkig, mooi uitgerijpt, fluweelzacht. Nu volledig op dronk.

96/100

Montrose 1990 Saint Estephe (Frankrijk)

Boerse neus, zalvend in de mond, deed me gelijk even denken aan de Flor de Pingus. De wijn is nog piep-jong. Dit is een sensationele wijn.

98/100

Lafon Rochet 1995 St. Estephe (Frankrijk)

Mooie evenwichtige wijn. Lichtjes en lieflijk na het Montrose geweld. Duidelijk van een andere categorie, maar zeer mooi in balans. Ik weet alleen niet of dit nog mooier gaat worden

92/100

Laurel Glen Cabernet Sauvignon 1996 (USA)

Ik twijfelde hier tussen een moderne krachtige Bordeaux of een wat elegantere Bordeauxblend uit Napa. Prachtige wijn. Alles zit er in.

95/100

Tobreck Run Rig Shiraz 1999 (Australie)

Boers, medicinaal, maar mooi elegant en mineralig in de neus. De neus is ‘to die for’. De mond is zalvend, vanille, maar ook krachtig, maar zonder dat het vermoeiend wordt. Wat een wijn! Mijn wijn van de avond

99/100

Barbaresco 2001 – Angelo Gaja (Italie)

De wijn was erg hard. Had waarschijnlijk ook te maken met het zalvende van de Torbreck Runrig. De wijn is nu ook veel te jong en als je m wil drinken moet je er zeker bij eten en ook minimaal 24 uur van te voren openzetten. Ik kon m moeilijk beoordelen.

91-94

Angelus 1995 Saint Emilion, 1er Grand Cru Classé (Frankrijk)

De neus was echt fantastisch! Typsich Bordeaux. De enige dissonant die ik kon waarnemen is dat het wellicht wat VA had. Dikke, sexy wijn. Boers, animaal en stal. Leek mij op een rechteroever Bordeaux. Het bleek Angelus (70% Merlot)

96/100

Clos Rougeard 2000 “Les Poyeux” Saumur Champigny (Frankrijk)

Boerse neus, in de mond wat dun en rank. Elegant en complex. 100% Cabernet Franc

93/100

Château Lynch-Bages1982 Pauillac 5e Grand Cru Classe (Frankrijk)

Duidelijk oude wereld! Bordeaux! Boers, stal, beetje munt, dikke stijl. Prachtwijn! Nog erg vitaal. Kan nog wel even mee. Ik kreeg de tip toch wat vaker uit te kijken naar Lynch Bages, maar ook Lagrange, Chasse Spleen en Poujeaux.

96/100

Kongsgaard Syrah 2006, Napa Valley (USA)

Enorme dikke stijl. Eucalyptisch in de neus. Bijna port-achtig. Leek ook wat op de stijl van PURE van Domaine la Barroche. Ongelofelijk dikke wijn, zonder dat het storend wordt. Leuk eens gedronken te hebben.

96/100

Syrah 2006 IGT Toscana - Tua Rita (Italie)

Frisser in de neus dan de Kongsgaard. Duidelijk mineraliger. Stevige tanninestructuur. Enorme krachtige wijn die m.i. nog lang door het leven kan. Verleidelijk dik, maar ook die mooie Toscaanse neus.

97/100

Kongsgaard Chardonnay “The Judge” 2006 (USA)

Ongelofelijk hoe deze witte wijn overeind blijft in dit geweld. Behoort wellicht to een van de mooiste Chardonnay’s die er in de wereld gemaakt worden. Een enorme bak met hout. Dit vraagt om een vettige maaltijd. Dan gaat deze wijn helemaal uit de verf komen. Ook nog zeker 3-5 jaar laten liggen

Ducru Beaucaillou 1982 St Julien (Frankrijk)

Helaas…kurk

Latour 1994 1e Grand Cru Classé Pauillac (Frankrijk)

Boerse Bordeauxneus. De neus is fantastisch. Blijf je aan ruiken. Maar dan… De smaak is strak drogend. Een beetje een uitgedroogde wijn. Loopt m.i. op zijn laatste benen. Fruit blijft achter bij de tannines. Ik kan maar geen vrienden worden met Latour. Gelukkig maar :-)

91/100

Terra di Lavoro 2003 – Galardi (Campania, Italie)

Straffe tannines, wat geoxydeerd. Neus is wel wat Aglianico achtig en doet me een beetje denken aan Marziacanale. Desondanks haalde ik er niet uit dat het om Terra di Lavoro ging. Ik was verrast, maar niet heel positief. Normaal vind ik dit helemaal top. Wellicht ligt het aan het jaargang. Ik had het jaargang nog nooit gedronken maar het staat wel bekend als een van de minste die ze ooit gemaakt hebben

92/100

Amon Ra 2004 Shiraz - Glaetzer (Australie)

Proef het even naast de Torbreg en je weet dat dit duidelijk flink wat klassen lager zit. De wijn kon door DSM gemaakt zijn. Een ‘gemaakte’ wijn. Niets natuurlijks meer aan. Van alles te veel. Uiteraard erg mooi om daar zo 1x per jaar een glas van te drinken bij een vette steak

92/100

gr, Ralph

• Willem Booij

Hey Manne..

het was wel errug mooi dit keer..

Ik heb van een aantal wijnen genoten, dit zonder de rest te kort te doen.

Martha's Vineyard 1989.. daar komt dus de roem vandaan! Wat een onwijs mooi glas en simpelweg zo lekker drinken.

Montrose 1990.. pffffffffffffffffft heerlijk

Run Rig 1999.. wederom een wijn met grote klasse..

Lynch Bages, is altijd lekker..

De suprise van de avond vond ik de Syrah van Planeta, wat een P/Q!

Doktert bedankt wederom..

Gr

******1/2

• Olaf

Wat een mooie serie zeg…..

Heb vorig jaar de Montrose 1990 bij een diner gedronken en het was de ster van de avond, de Haut-Brion 1988 die er naast stond kon er niet aan tippen (ook een ander niveau jaar natuurlijk).

Qua leeftijd van de Montrose was ik onder de indruk van de jeugdigheid die hij nog uitstraalde na 18 jaar.

• Klaas Vaak

Wat een onwaarschijnlijke serie weer, heren. Prachtig.

Allemaal wijnen die nog (Montrose 90, Runrig, Kongsgaard Syrah, Lynch Bages 82, Amon Ra) op mijn lijstje staan.

Sommige staan daar opnieuw op (Judge, Heitz Martha), terwijl ik na het lezen van dit verslag de Tua Rita Syrah er toch ook maar bij zet :)

Voor jullie is het wel jammer dat tijdens de GPSH deze kwaliteit niet op tafel staat; dan hadden jullie zeker gewonnen :D

Groet, Klaas :Z