Met GPSH in het vooruitzicht werden we door team NICOTIEN uitgedaagd voor een GPSH simulatie……….
Peter V had wat monocepages geregeld en de wedstrijd kon beginnen:
Team NICOTIEN vs. Team Champion du Gilze (WillemB, Jeff (kennis en plaatsgenoot van PeterV) en ondergetekende)
Opzet was identiek aan de GP. Wat is het toch een leuke wedstrijd om te doen. Met z'n 3en proeven en daarna levendig discussiëren wat het wel of toch echt wel niet kan zijn……enfin, we waren zo scherp als een mes en haalden 6 van de 10 druiven en afkomstgebieden eruit!!! Deze waren voor ons herkenbaar:
Cabernet Franc , Chinon, Frankrijk Midden
Malbec, Mendoza, Argentinië
Gamay, Crus de Beaujolais, Frankrijk Oost
Zinfandel, Napa, Beringer
Barbera, Barbera D'asti, Italië Midden
Carmenere, Maipo Valley, Chili
Daarbij hadden we 7 jaargangen goed en 1 producent goed (Beringer)
Totaal 86 punten en daarmee heb je volgens mij wel een podiumplaats………..Ook NICOTIEN scoorde meer dan behoorlijk. Ben de score even kwijt, maar volgens mij ergens in de buurt van de 70.
Peter bedankt voor de organisatie!!
Uiteraard dronken we daarna nog een paar “echte” wijnen………..en pffffff wat voor een wijnen!!! Iedereen had zijn best gedaan mooie dingen uit zijn kelder te ruk.ken….en uiteraard blind uit Riedel glazen…..
Wit:
Schnell Mann Gumpold 2006 Chardonnay (austria) 91/100
Rood:
Flor de Pingus 2000 95/100 wat een topwijnmaker is die Sisseck!
Planeta Syrah 2003 92/100 verrassend “elegant” en goed voor zijn geld
Heitz Napa 1989 96/100 alive and kicking!!! hoezo kunnen USA wijnen niet ouderen?
Montrose 1990 98/100 deze 100 punter flirtte wederom met perfectie!
Chadwick 2000 91/100 lijkt erop dat hij aan het uitdrogen is…drinken dus!
Lafon-Rochet 1995 93/100 Mooie typische bordeaux!
Laurel Glen 1996 94/100 Deze “goedkopere” NAPA flikt het hem weer!
Torbreck Run Rig 1999 98+/100 yihaaaaa! zo MOET australian shiraz zijn!!! Wat een diepgang, wat een prachtige bedwelmende neus, “dikke” elegantie! nog piepjong…………een eer om dit te drinken……….WOTN voor mij.
Gaja Barbaresco 2001 95/100 zoooo herkenbaar die neus! Nog veel te jong. Minimaal 5 jaar laten liggen
Angelus 1995 96/100 wat een klassiek topchateau is dit….altijd geweldig! (sinds 89 in ieder geval)
Clos Rougeard 2000 90/100 Zeer verleidelijke neus, maar in de mond viel deze (normaal gesproken zeer mooie wijn) volledig weg. Was duidelijk niet opgewassen tegen het geweld waar zij tussen stond…….
Lynch Bages 1982 97/100 wooooooooooooow! Ik heb (helaas) nog niet zo veel 82ers gedronken, maar wat is dit verschrikkelijk mooi zeg! Alles zit zo geweldig op zijn plaats…..bedwelmende intrigerende vitale topbordeaux met nog heel wat jaren voor zich! Dit is nu zo'n wijn waarom je regelmatig weer verlangd naar een glas Bordeaux. Hier word ik hebberig van!
Kongsgaard Syrah 2006 95/100…..neus in het glas….BOEMMMMMMMMMM! dikke vette Amerikaan waar je van moet houden……en dat doe ik!
Tua Rita Syrah 2006 96/100 Voor mij erg herkenbaar Syrah maar van een werkelijk fantastisch niveau. Bestaat er in Italië een betere Syrah? Ik denk van niet!
Erg benieuwd waar dit met wat jaren rust toe gaat leiden……
Kongsgaard The Judge Chardonnay 2006 95+/100 even iets fris wit voor de pappillen…ghehehehehe zo fris was dit niet!!! Hout lag nog boven op het fruit, maar wat een klasse druipt hier van af!…….laat het maar in elkaar versmelten en dan heb je “mijn” witte wijn….Top!
Ducru Beaucaillou 1982 kurk…………grrrrrrrrrrr het ging zo goed de hele avond!!
Latour 1994 92/100…prachtige neus maar in de mond valt hij tegen. Onbalans….Is hij aan het uitdrogen? Dronk deze 94er zo'n 10 keer de laatste 3 jaar en nooit was hij zo “teleurstellend”…..nog steeds een meer dan mooi glas uiteraard, maar ik moet mijn resterende 8 flessen snel drinken vrees ik……
Terra Di Lavoro 2003 97/100 Deze wijn scoort bij mij altijd hoog. Pamela Anderson wijn met een “oude wereld” verfijning. Pure klasse!
Amon Ra 2004 91/100…….pfffffff dit is heftig! zelfs voor mij net wat te veel van alles…..en dat wil wat zeggen! tijd om te stoppen!!!
Mannen, klasse! Bedankt voor wederom een onvergetelijke avond………….
Hasta Luego
John