Een paar maanden geleden heb ik op het prikbord gevraagd of iemand wist hoe te komen aan wijnen van Auther (Elzas). Uiteindelijk kwam ik bij de eigenaar , die een wijngoed heeft in Z.Frankrijk en alleen bij het oogstgebeuren aanwezig is in de Elzas. Hij mailde dat zijn bedrijf werd vertegenwoordigd door het huis “ Ostertag-Hurlimann” te Epfig. Daar hadden zij inderdaad de wijnen van Auther te koop ,ook met name de droge Pinot-Gris die ik zocht. Wij werden erg vriendelijk ontvangen en kregen ook de wijnen van hun eigen huis te proeven. Daar was ook iets speciaals bij : “Quintessence de Sylvaner 2007” . Dit is een zoete wijn a la vendange tardive of SGN. Uitermate lekker. Op het achteretiket staat : Nee d'une recolte tardive de raisin de Sylvaner: ce vin concentre en arome et moulleux vous surprendra et vous fera redecouvrir le cepage Sylvaner.
Accords Mets/vins : Foie Gras, aperitifs,deserts. Temperature de degustation : 8 a 10 C.
Al vaker hoorde ik van lokale (Elzas) boeren dat zij persoonlijk de Sylvaner er lekker vonden,en ik vind dat ook ,maar deze wijn sloeg echt alles.Drie flesjes (37,5) van gekocht a 19,50€ en vanmiddag de eerste , met wat foie gras, geopend.
Het huis staat aan de Rue St.Marguerite,44 Epfig.
De moeite waard!
Jan