te oud?

• Peter vdB

Iedereen met een wijnopslagje of kelder kent het: je ontdekt flessen die je eigenlijk vergeten was. Nu in het glas: Rosso di Montalcino 2000 Donatella Cinelli Colombini. Ik schrok eigenlijk toen ik die uit de kelder haalde: Rosso !! Dat moet je - in tegenstelling tot grote broer Brunello - toch wel binnen een jaar of vijf drinken… Nou, de proef op de tong. De wijn is springlevend: mooie tuile kleur. Een neus met laurier, bakjes morellenkersen, vuursteen. Fluwelige aandronk, rondeur op de tong en héérlijk sappig. Zalige Toscaanse wijn met een van de lelijkste eitketten die ik in de kelder heb liggen. Hoezo met een jaar of vijf drinken? Ik moet me gewoon niks gelegen laten liggen aan alle voorschriften. In de combinatie van wijn en gerechten leerde ik dat al eerder. De wijn gaat doorgedronken worden bij een wortelstamppot met indische hachee (tamelijk zoet). Ja, gek gerecht op zo'n warme dag. Maar ja, hier hadden we alles voor in huis. Santé !

• Eelco van Wieringen

Kersen in de neus en de wijn kan niet kapot zijn. Hoe maak jij je wortelstamp?

Salut,

Eelco (liefhebber)

• D

Ik sluit me hier aan bij Eelco, Peter.

Heb je het recept? Ben daar benieuwd naar.

En hoe combineerde het met de Rosso?

Groet,

D.

(controlegetal: dzdik)

• Peter vdB

Mannen, ik ben niet van de wortelstamp, die doet mijn lieftallige. De indische hachee, die maak ik al járen met veel plezier. Die Rosso bood plezier bij de wortelstampot en hachee én vandaag combineerde het resterend glas bij een ander veelgemaakt gerecht, biefstuk met mango op zijn kantonees.

500 gram, in stukken gesneden rundvlees (magere lappen of riblappen)

peper, zout, teentjes knoflook

2 kruidnagelen

1 kilo uien

een scheut rode wijn

4 eetlepels zoete ketjap (benteng)

1 theelepel sambal badjak

1-2 eetlepels tomatenpuree

een scheutje wijnazijn

1 theelepel bruine suiker

Hoe maak je het klaar?

1. Pel en snij de uien in dunne ringen. Pel knoflooktenen.

2. Strooi peper en zout over de blokjes vlees.

3. Zet een braadpan met dikke bodem op het vuur. Doe de boter in de pan en laat deze heet worden. Braad eerst de blokjes vlees aan totdat ze lichtbruin zijn. Dan doe je uien en knoflook in de pan en fruit je uien glazig.

4. Nu doe je alle overige ingrediënten in de pan. Je zet het vuur even hoog en schep alles even goed om.

5. Draai het vuur laag en laat het vlees met het deksel op de pan 2,5 à 3 uur stoven. Als het te hard gaat, plaats je een vlamverdeler onder de pan. Af en toe even roeren. Als het vocht te snel verdampt, doe er een scheutje water erbij. De uiensaus moet dik en stroperig zijn. De tweede dag is deze hachee altijd lekkerder.

• Cor Balfoort

Houdt het fruit van zo'n belegen wijn het dan tegenover al die sterke smaken, Peter? Mijn inschatting zou zijn dat je wijn het begeeft tegen sambal, ketjap en azijn, dus ik ben zeer benieuwd! :)

Cor

• Peter vdB

Cor, dat idee zou ik ook krijgen als ik alleen naar de ingredienten kijk. Maar dat versmelt juist allemaal heel mooi. Probeer maar! Je haalt lekkerste gerechten hier van dit prikbord. Dit is een simpele. Ik maak dit al zeker decennia.

• Cor Balfoort

Gaan we proberen dus! Ik heb nog wel wat vergelijkbaar belegens aan Toscaans liggen.

Cor