Pintia 2002

• john

Door de posting van Hendrik kreeg ik weer zin in Pintia (al is er niet veel voor nodig om daar zin in te krijgen…..)

Nu in het glas: Pintia 2002

Heerlijke complexe neus van kersen, bramen, zoethout en jodium. In de mond komt dit allemaal terug en je proeft gewoon de zon in deze wijn. Echt zo'n wijn waarvan je plezier krijgt in het leven. Heerlijk geconcentreerd sap dat nog wel een aantal jaren voor de boeg heeft. Pintia is volgens mij een allemansvriend onder wijnliefhebbers…..en als je dan de kwaliteit afzet tegen de prijs dan moeten er toch een paar flesjes in iedere kelder liggen…..94/100

Pintia sla ik geen jaar van over! (Aalto en Clio ook niet)

Aalto PS 2001 staat vol ongeduld te trappelen in de karaf……..hij moet nog een uurtje geduld hebben……..er zijn slechtere vooruitzichten…..:D

Hasta Luego

John

• ChrisW

John,

Wat is er nog gekomen van de Aalto PS? Ik neem aan dat je hem niet in de karaf hebt laten staan voor vanavond :)

Ik zou de veel van de Spaanse “topwijnen” en zeker die van de categorie Pintia niet “allemansvrienden” willen noemen, net zo min als dat ik dat zou durven doen met veel Australische toppers.

Op Cellartracker zie je ook dat de waarderingen (25 in totaal) erg sterk uiteen lopen, van 85 punten tot 93 punten. Degene die lage scores geven hebben het vaak over een te grote dosis hout, iets waar je wel een beetje tegen moet kunnen om van veel Spaanse of Australische toppers te houden (en dan hout in combinatie met veel alcohol en veel extractie).

Charvin 2001 daarentegen zou ik juist wel als allemansvriend bestempelen :)

Hoewel, tot voor kort. Tot jij hem enkele weken geleden als een wijn met te weinig poeha bestempelde (terwijl het als wijn uit Zuid-Rhone toch echt geen watje is met een alcoholpercentage wat ze in de Bordeaux en Bourgogne niet snel bereiken) en vorige week een wijnvriend uit de Bordeaux, waarvan de wijnvoorkeur ook redelijk beperkt is tot wijn uit deze regio, hem bestempelde als “vrij heavy”.

Allemansvrienden bestaan denk ik dan ook niet qua wijn (tenzij je een fles Petrus gratis leegschenkt - niet blind! - tijdens een bekende jaarlijkse proeverij in Voorschoten want dan vinden alle Hollanders hem ineens wel errug goed) :)

gegroet,

ChrisW