P E R S B E R I C H T
Den Haag, 26 mei 2009
Wijnverkoopboek voor de Horeca groot succes
Vandaag is de 3e druk uitgekomen van het Horeca verkoopboek “Ik verkoop wijn in de Horeca”. Met deze 3e druk binnen een jaar, is de totale oplage gestegen tot 15.000 exemplaren. Hiermee wordt duidelijk dat het boek in een grote behoefte voorziet, binnen het horeca onderwijs. Een conclusie die ook door staatssecretaris Marja van Bijsterveldt ondersteund werd tijdens het SVH Jaardiner op 18 mei j.l. in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk met haar oproep “Verbeter de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming in de horeca.” Daarnaast is deze 3e druk nu ook voorzien van een ISDN nummer en is verkrijgbaar via de boekhandel.
Handvat voor de wijnconsument
De laagdrempelige invalshoek blijkt bij de wijnliefhebber aan te slaan. Meer dan de helft van het boek behandelt het ingewikkelde product wijn op een leesbare, praktische en zeer structurele wijze. Hierin is het boek uniek en geeft de nieuwsgierige restaurantbezoeker ook nog inzicht in het bedieningsvak. Het blijkt niet gemakkelijk om na een “speed-kennismaking” de voorkeuren van de gast te weten te komen. Het uitzoeken van de geschikte wijn bij de gerechten is een vak apart, waar in dit boek een belangrijke eerste stap wordt gezet. Ook dit aspect bleek de consument aan te spreken.
Frisse schrijfstijl, gericht op jonge beroepsgroep
Om jonge vakmensen enthousiast te maken voor wijn en voor een dienstverlenend beroep in de horeca , is het praktijkhandboek bewust laagdrempelig gehouden. Door de frisse schrijfstijl en vormgeving, maakt het boek op eigentijdse wijze de lezer vertrouwd met begrippen als gastgerichtheid, communicatie en het verkopen van wijn in de horeca. Ook wordt inzicht gegeven in de veelomvattende bedieningstaak gecombineerd met de opbouw van kennis van wijn en van wijn-spijs-combinaties. Daarvoor zit het boek vol krachtige beeldende teksten en ezelsbruggetjes, die op de werkvloer goed van pas komen. Het schrijversduo Ruit & Rijst (Noële Ruitenberg en Magda van der Rijst) heeft reeds een groot aantal informatieve (wijn)boeken op haar naam staan. Dit keer richten zij zich voor het eerst op de startende wijnprofessional in de horeca.
Positief effect op de wijnomzet
Aanleiding voor de totstandkoming van het boek, is een Trendbox onderzoek van vorig jaar, dat duidelijk aangeeft dat meer dan de helft van de consumenten graag advies wil over wijn die bij het eten past. “Voorzien van een goed advies, kiest de consument vaak voor een duurdere wijn van de kaart, dan slechts de huiswijn” aldus Rudolf Bijleveld, algemeen directeur van wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen. “Hiermee wordt duidelijk, dat wijneducatie voor het personeel, kan helpen de omzet van een restaurant te stimuleren”.
Meer informatie:
Titel : Ik verkoop wijn in de Horeca
Auteurs: Noële Ruitenberg en Magda van der Rijst
Prijs : € 8,95 inclusief BTW
Verkrijgbaar via: de boekhandel en via www.weetvanwijn.nl/boek
Uitgever: Het Wijninstituut, André Sauerbier
ISDN nummer: ISBN 978-949015401-1