Zuid Afrika reis mei 2009

• Ger

Zoals belooft, start ik vandaag met het verslag van mijn 12 daagse wijnreis naar Zuid Afrika.

Wat kunnen jullie van dit verslag verwachten? Nou, allereerst een verslag van alle activiteiten, rijkelijk voorzien van foto’s, zodat het verhaal hopelijk ook nog wat gaat leven. Dat de meeste activiteiten bezoekjes waren aan diverse wijnhuizen zal jullie natuurlijk niet verbazen.

Van alle geproefde en/of gedronken wijnen zal ik een korte omschrijving geven. Omdat het aantal wijnen nogal oploopt :D zal ik er in eerste instantie niet ver op ingaan. Natuurlijk kunnen jullie gerichte vragen stellen, die ik, een van de prikkende reisgenoten, of hopelijk een van de nu nog meelezende reisgenoten, zo goed mogelijk zal proberen te beantwoorden en wie weet, ontstaat er wel een mooie discussie.

Per dag zal ik verslag doen van 1 dag, zodat jullie de komende 12 dagen in elk geval iets te doen hebben….

Ik weet zeker dat als ik de fout in ga, of ergens iets vergeet, er ergens wel een prikker is die mij zal corrigeren of aanvullen.

Aangezien er tijdens de reis enkele duizenden foto’s zijn gemaakt, zullen er ook van mijn reisgenoten wel foto’s opduiken. Mochten er prikkers of meelezers zijn die zich zelf op een foto herkennen en denken “hé, ik ben dit jaar toch niet in Zuid Afrika geweest”, als het zo uitkomt, leen ik misschien wel een foto van vorig jaar :-) .

Verder zal ik gebruik maken van de Platter’s gids. Voor wie het niet weet, in de Platter’s gids staan alle Zuid Afrikaanse wijnen omschreven, en zijn alle wijnen ook nog beoordeeld. Tijdens de reis is het me al snel duidelijk geworden dat ik me wel wat op de hals gehaald heb, je mist namelijk nogal snel een stuk van het verhaal omdat je snel alle gegevens moet opschrijven.

Ok, dan is het nu tijd om te starten.

Dag 1, een reisdag…..

Tja, vliegen. 11 uur in een vliegtuig rondhangen is niet mijn hobby.

Hoewel ik van plan was de “wine count” tijdens de vlucht te laten ingaan, ben ik hier toch maar op terug gekomen. De KLM had wel gekozen voor Zuid Afrikaans, maar helaas waren de Nederburg wijnen op het zelfde niveau als het vliegtuig eten. Maar snel vergeten dus.

Op de vlucht wel kennis gemaakt met de rest van de groep.

De groep bestond in totaal uit 9 personen waarvan Udo (wie kent hem niet) al in Zuid Afrika was. Ruud ken ik al een tijdje en verder voor mij 6 onbekende mensen maar dat het wel goed zou komen was al snel duidelijk.

Na 11 lange uren werden we in Kaapstad keurig opgewacht door Udo en Donald, onze buschauffeur voor de komende dagen.

Op naar Leeuwenvoet guesthouse, ons verblijf voor de eerste 3 nachten. Leeuwenvoet guesthouse ligt in het centrum van Kaapstad, aan de voet van de Tafelberg.

Leeuwenvoet guest house.

Ontvangst met bubbels! De vakantie en “wine count” kan beginnen :D

Wijn 1: Kaapse Vonkel, Simonsig 2006

Simonsig Kaapse Vonkel is (een van de) eerste vonkels, gemaakt op de champagne manier.

Op Simonsig kom ik later nog terug (bezoek).

De wijn is gemaakt van de klassieke champagne druiven, chardonnay, pinot noir en zelfs een beetje pinot meunier. Een mooie frisse vonkel, gewoon erg goed maar dat mag je van een top speler als Simonsig natuurlijk ook wel verwachten.

Wijn 2: Kaapse Vonkel, Simonsig 2007

Eerlijk gezegd heb ik van de verschillen tussen de 2006 en 2007 niets opgeschreven, hoewel ik nog wel weet dat er duidelijke verschillen zijn. Heren, help mij!

Omdat we nog geen zin hadden om te gaan slapen, zijn we nog maar even door gegaan…..

Wijn 3: Sequillo 2007 Swartland 14% alc. 60% chenin Blanc, 20% grenache, 10% roussanne en 10% viognier. Deze wijn heeft maar liefst 5 sterren in Platter’s gekregen (de maximale score). Helaas stond de fles a 3 dagen open en was de wijn toch al ver weg. Naast wat hout had de wijn wat zoete indrukken.

Wijn 4: Spier 2007 Stellenbosch chenin blanc. Hoewel ook deze wijn al 3 dagen open stond, waren er nog duidelijke tonen van vuursteen. Ook het hout was nog waarneembaar.

Tja, en wat doe je dan, je duikt de voorraad kast van het guest house in voor de laatste wijn van de dag..

Wijn 5: Vergenoegd 2003 Stellenbosch 14% alc. Blend van cabernet sauvignon, merlot en cabernet franc. Kortom, een bordeaux blend. 22 maanden hout waarvan 87% nieuw. Vooral rood fruit en redelijke zuren. Wat ik heb opgeschreven: “geen schokkende wijn”.

Oogst van dag 1

Natuurlijk kun je jezelf afvragen wat een oordeel na een lange dag en 11 uur vliegen nog waard is……tijd om te gaan slapen, morgen verder…………….

• John Copier

He, lekker zo voor het voetballen. 12 Dagen? Dan zitten we midden juni. We zitten goed. Mooie start Ger.

John

• john

he jammer…dag 1 is alweer voorbij…..:D

• Ruud Göebel

Ja John en nog pakweg 230 wijnen voor de boeg!:):)

@Ger, goed begin en ik kan me het verschil tussen Simonsig 2006 en 2007 ook niet meer goed herinneren, dat kan te maken hebben met de lange reis, luchtdrukverschillen en teveel jus d'orange op zo'n vlucht;)

Ruud.

• Udo

De Sequillo 2007 was mooi bij openmaken, maar ook wel gemaakt om te imponeren.

Morgen betere wijnen?

Udo

• Ger

Even mijn boekje raadplegen…….Ja :D

• Peter Z.

Leuk altijd die reisverslagen! Keep 'm coming…

Peter Z.

• Dick Schinkel

Lekker verslag Ger !

leuk z'n serie van 12 afleveringen

Mer smakelijke groet Dick

• Bart1974

Prachtige aftrap voor een hopelijk fantastisch verslag.

Keep up the good work.

Klinkende groet Bart

• Ger

Bart……de zoon van………….?