tripje noordelijke bourgogne

• Ivor

Beste prikkers,

Als afstudeercadeautje krijg ik van een goede vriend een tripje naar de een Frans wijngebied. Ik weet iets van wijn, en zijn moeder heeft een cabrio, fair deal dacht ik zo! Mooie (voorlopige) afsluiting ook van mijn (parttime) carrière in de wijn, heb 3 jaar met veel plezier bij een Amsterdamse wijnwinkel gewerkt. Ga nu het echte werkende leven in als inkoper bij een grote supermarktketen. Maar nog even een paar dagen los in het land van Wijn en Eten dus!

Om niet al te ver te hoeven rijden besloten de noordelijke bourgogne te verkennen. Ons plan is om op dag 1 naar Dijon te rijden daar te overnachten en de stad te verkennen. De dag daarna spullen pakken en naar het zuiden af te zakken en wat wijnhuizen bezoeken om de bourgogne echt te ontdekken. Ik zat te denken aan dorpjes zoals Fixin, Gevrey Chambertin, Vougeot. In een van deze dorpjes willen we dan ook een chambre d’hotes pakken, het liefst op loopafstand van een goed restaurant. Dag drie gaat verder zuidelijk richting Beaune om daar uiteindelijk te eindigen en de stad te bekijken.

Heb zelf al wel wat research gedaan mbt wat te doen en waar te eten maar heb toch nog wel een paar vragen en tips zijn altijd errg welkom!

-Ik vertrek 7 juni, redelijk in het laagseizoen dus nog, bonnefooi een goed idee? Hou er niet zo van om dingen van te voren vast te leggen met het risico dat t tegenvalt en er onderweg iets veel leukers opduikt.

-Wat zijn leuke domaines om te bezoeken? Misschien wat tips uit eigen ervaring. Ik heb zelf wel wat namen opgeduikeld maar mijn ervaring uit andere wijngebieden leert dat de ‘ontvangst’ nogal eens wil verschillen per bedrijf.

-Ik heb als bezienswaardigheden chateau de clos de Vougeot en de hospice de beaune opgeschreven, is dit de moeite waard of slechts een toeristenval?

-Iemand aanraders voor dat ene fantastische restaurant? We willen 1 avond los gaan bij een sterrentent.

-Ookal heb ik inmiddels wel wat wijnbedrijven bezocht ik vind het nog steeds lastig om aan te voelen of het nu de bedoeling is dat je wat aanschaft of dat je gewoon vriendelijk kan bedanken en je weg vervolgen? Wat is jullie ervaring (in de bourgogne)?

Alvast dank voor jullie reactie en ik zal uiteraard een verslagje achterlaten van mijn trip!

Groet, Ivor

• John Copier

Praktische tip. Zondag 7 juni is de uitgestelde moederdag van 31 mei. Dit wordt een week verschoven wanneer moederdag op een feestdag valt. Nu dus op Pinksteren. Vaderdag is op 21 juni. Op deze dag is het tevens de “Fête de la Musique”. In heel Frankrijk is dit een stratenfeest. Het is goed om hier wel rekening mee te houden omdat in die weekends de hotels vol kunnen zitten. Ik ga altijd zonder vast doel en zonder afspraak op vakantie. Ik zie wel, maar in die weekends zorg ik dat ik op vrijdag een hotel heb en vertrek pas weer op maandag.

John

• sjaak Kaptein

Ivar,

De Noord Bourgogne is het gebied rond Auxerre.

Ligt zo'n 150 kilometer van Dijon af.

Chablis is het meest bekende deel.

Maar er is veel te ondekken in de Noord Bourgogne:

De Côtes d'Auxerre met witte en rode Bourgognes.

De Côtes Saint Jacques.

De Côtes de Vezelay.

Tonnerre

Epineuil

Chitry

Saint Bris (met de enige Bourgogne van Sauvignon gemaakt.

Allemaal wijngebieden uit de Noord Bourgogne.

Vrijwel allemaal redelijk geprijsd.

Het gebied dat jij beschrijft is de Côtes d'Or met de Côtes de Nuits en de Côtes de Beaune.

Een boeiend, maar wel afgegraasd gebied.

Vele inkopers gingen jou voor.

Hôtel de Dieu en Clos de Vougeot zijn leuk als je in cultuur geïnteresseerd bent.

Op wijngebied word je niet zo veel wijzer.

Om bij een wijnboer uitgebreid te gaan proeven en daarna helemaal niets te kopen ligt tegen het lompe aan en vind ik nogal Nederlands.

Een soort Nederlandsheid waar ik niets mee te maken wil hebben.

Koop bij wijnboeren wat probeerflessen. Bijvoorbeeld: Bourgogne rouge/blanc of Hautes Côtes de Nuits/Hautes Côtes de Beaune. Dat kost geen vermogen

Bij het VVV (syndicat d'initiave) van Beaune is een kaart te krijgen van het hele Bourgognegebied met op de achterkant een lijst van honderden wijnboeren die te bezoeken zijn.

Met aanduiding van de AC's die ze verkopen en prijsaanduiding.

Kost wel een paar €

Lameloise in Chagny is volgens mij het beroemdste sterren restaurant van de Bourgogne. Menus beginnen bij € 165,-

Er is een circuit van de Hautes Côtes.

Schitterend wijnlandschappen en lekkere betaalbare wijnen.

Heb niet de illusie dat je in zo'n korte tijd een Bourgogne Bolleboos wordt.

Daar zijn heel wat bezoeken voor nodig.

En je moet veel proeven omdat in de Bourgogne behalve lekkere kwaliteit ook nog steeds behoorlijk wat middelmaat te koop is.

De Bourgogne en de Champagne behoren bij de meest gecompliceerde wijngebieden van Frankrijk.

Mooie reis toegewenst.

Sjaak Kaptein

Atrium bij het Hôtes de Dieu is de mooiste en meest uitgebreide wijnboeken winkel die ik ken. Een adembenemend assortiment.

Breng geen bezoek aan Patriarche. De slechtste Bourgogne die ik ooit geproefd heb.

• Eelco van Wieringen

Ik heb hier een keer onwaarschijnlijk lekkere gevulde courgettebloemen gegeten: http://www.hotellegourmandin.com/. Beslist neerploffen als je bij het om de hoek gelegen Hopital bent geweest.

Salut,

Eelco

• sjaak Kaptein

Heb in Beaune heel goede verhalen gehoord over Le benaton.

Heb verschillende keren gegeten in Jardin des Remparts, ook in Beaune.

Goed en een ook een heel goede wijnkaart.

Beide restaurants koken volgens de mensen van de streek op sterrenniveau.

Heel goede verhalen heb ik gehoord van iemand die gewend is op hoog niveau te eten over Charlemagne in Pernand Vergelesses.

Sjaak Kaptein

• romke van dijk

Hoi Sjaak,

Heb als jonge jonge als gast (meeeter) een paar keer gegeten bij Lameloise. Enorme indruk op me gemaakt.

Later nog een keer midden jaren 90 of zo en toen viel mij de uitstekende prijs kwaliteit op.

Toen er verder naar gekeken, en toen bleek dat zij voor een *** restaurant zeer lage prijzen hanteerden.

Laatst waren goed vrienden van mij daar voor een diner en overnachting en omdat ze de prijs zo mee vonden vallen lieten ze de rekening zien.

Heel prettig!

Dit komt van hun site: voor *** valt dit best mee dacht ik:

Perles d'escargots de Bourgogne, potagère d'herbes fraîches & navets fane

Filet de lotte glacé au jus d'oignons, pommes boulangère revisitées & beurre rouge

ou

Longe de veau de lait et son rognon cuits au sautoir à la moutarde & citron, bouquet de pommes de terre

Gâteau moelleux tiède coulant au chocolat noir glace au pain d’épices

ou

Déclinaison d’ananas en quatre temps

1 verre de vin blanc, 1 verre de vin rouge, eau et café

Menu retour du marché : 75€

11,25% gratuity included

Groet,

romke

• Mathieu Wechseler

Restaurant Lameloise in Chagny, 3 sterren Michelin, is inderdaad top. Goede herinneringen aan de slakken (ook al is dat 25 jaar geleden).

Verder goede herinneringen aan Restaurant “La Crémaillère” in Auxey-Duresses. Heerlijke, gekookte ham met een saus van “lie” oftwel droesem van bourgognewijn.

Amitiés,

Mathieu

• Cor Balfoort

De laatste keer dat ik in Le Charlemagne was, vond ik het rampzalig: het stel dat deze tent de lucht in kookte is uit elkaar en daarmee is de unieke Frans-Japanse magie er wel uit. Vermijden.

Altijd leuk, zij het wat copieus is Les Tontons aan de Place Madeleine in Beaune. Uitstekende wijnkaart.

Degelijk, wat oubollig maar altijd goed is Le Montrachet in Puligny (1 ster). Zeer fraaie zij het niet goedkope wijnkaart.

Jardin des Remparts (2 sterren nu, geloof ik) vind ik wisselend, maar de laatste keer dat ik er was (eind vorig jaar) was toppie. Inderdaad mooie wijnkaart.

Voor ouderwets driesterrenkoken ga je naar Lamelloise in Chagny. Reken op een uurtje of vier voor een lunch. Klassiek, maar van zeer hoge kwaliteit.

Wat eenvoudiger, maar altijd smakelijk is Le Terroir in Santenay, met veel trouvaille-wijnen uit de directe regio. Aantrekkelijke prijzen.

De Côte d'Or is vooral vanuit wijnperspectief interessant. Je kunt er verder leuk fietsen maar voor de echte toerist is het allemaal een tikje magertjes. Bij de topwijnboeren in de Bourgogne hoef je trouwens niks te kopen want die zijn doorgaans al uitverkocht :)

Wil je bij een serieuze producent gaan proeven, regel dan wat via een importeur, want anders wordt het moeilijk. Bel in elk geval ruim van te voren voor een afspraak.

De verlokkelijk uitziende vrije invitaties zijn doorgaans van de bochtproducenten en die zijn er nog best veel in Bourgogne.

Het Office de Tourisme heeft een website waar je chambres d'hôtes en gîtes kunt uitkiezen: http://beaune.tctourisme.com/Racine/htm/bienvenue_gb.htm (maar ligt momenteel plat)

• Ivor

Zo, mijn scriptie is ingeleverd! Tijd voor ontspanning..

Dank voor alle reacties en tips heren. Heb de restaurants opgeschreven.

Le Benaton heeft volgens mij inmiddels een Michelinster ontvangen. 4 gangen voor 47€ lijkt mij een mooie deal, denk dat dit het avondje ster-eten wordt. http://www.lebenaton.com/ De andere sterren tips lijken me ook fantastisch maar gaan net het budget te boven, meer iets voor volgend jaar als er wél vakantiegeld binnen komt.

Sjaak, Het circuit van de Haute Cotes is neem ik aan een rondrit door de wijngaarden? Heb even gegoogeld maar kon er niks over vinden?

Heb van mn vader de Guide Hachette geleend en hoop zo de baggerboeren een beetje te omzeilen. Vertrek datum iets naar voren gehaald, we vertrekken morgen al. Nu hopen op lekker weer zodat de kap open kan!

Nogmaals dank! Ivor

• sjaak Kaptein

Te koop bij het VVV in Beaune.

Een aanrader.

Mooie reis toegewenst.

Sjaak Kaptein