Beste prikkers,
Als afstudeercadeautje krijg ik van een goede vriend een tripje naar de een Frans wijngebied. Ik weet iets van wijn, en zijn moeder heeft een cabrio, fair deal dacht ik zo! Mooie (voorlopige) afsluiting ook van mijn (parttime) carrière in de wijn, heb 3 jaar met veel plezier bij een Amsterdamse wijnwinkel gewerkt. Ga nu het echte werkende leven in als inkoper bij een grote supermarktketen. Maar nog even een paar dagen los in het land van Wijn en Eten dus!
Om niet al te ver te hoeven rijden besloten de noordelijke bourgogne te verkennen. Ons plan is om op dag 1 naar Dijon te rijden daar te overnachten en de stad te verkennen. De dag daarna spullen pakken en naar het zuiden af te zakken en wat wijnhuizen bezoeken om de bourgogne echt te ontdekken. Ik zat te denken aan dorpjes zoals Fixin, Gevrey Chambertin, Vougeot. In een van deze dorpjes willen we dan ook een chambre d’hotes pakken, het liefst op loopafstand van een goed restaurant. Dag drie gaat verder zuidelijk richting Beaune om daar uiteindelijk te eindigen en de stad te bekijken.
Heb zelf al wel wat research gedaan mbt wat te doen en waar te eten maar heb toch nog wel een paar vragen en tips zijn altijd errg welkom!
-Ik vertrek 7 juni, redelijk in het laagseizoen dus nog, bonnefooi een goed idee? Hou er niet zo van om dingen van te voren vast te leggen met het risico dat t tegenvalt en er onderweg iets veel leukers opduikt.
-Wat zijn leuke domaines om te bezoeken? Misschien wat tips uit eigen ervaring. Ik heb zelf wel wat namen opgeduikeld maar mijn ervaring uit andere wijngebieden leert dat de ‘ontvangst’ nogal eens wil verschillen per bedrijf.
-Ik heb als bezienswaardigheden chateau de clos de Vougeot en de hospice de beaune opgeschreven, is dit de moeite waard of slechts een toeristenval?
-Iemand aanraders voor dat ene fantastische restaurant? We willen 1 avond los gaan bij een sterrentent.
-Ookal heb ik inmiddels wel wat wijnbedrijven bezocht ik vind het nog steeds lastig om aan te voelen of het nu de bedoeling is dat je wat aanschaft of dat je gewoon vriendelijk kan bedanken en je weg vervolgen? Wat is jullie ervaring (in de bourgogne)?
Alvast dank voor jullie reactie en ik zal uiteraard een verslagje achterlaten van mijn trip!
Groet, Ivor