Zuid Afrika reis dag 2

• Ger

Na de nachtrust zijn we weer fris, klaar voor dag 2.

En hoe start je een dag in Zuid Afrika, nou, met een uitgebreid ontbijt. Veel vers fruit, brood met uitgebreide keuze uit verschillende soorten beleg, maar vooral met ei!

1 of 2 stuks? 3 of 4 is vast ook mogelijk! Gekookt? 4 minuten of 7 minuten en 1 seconde? Gewoon gebakken of een omelet? Met bacon, tomaat, worstjes, kaas of champignons?

Bedenk het en het is mogelijk. En wat drink je daar dan bij, naast koffie of thee?

Juist, Vonkel!

Om de trend te zetten en het goede voorbeeld te geven had ik voor de reis Udo gevraagd een flesje te regelen voor het ontbijt :-)

Wij dronken:

Wijn 6: Quoin Rock, Cape Agulhas 2006, First release, 12% alc.

De wijn is gemaakt van chardonnay en Pinot noir en iets roze van kleur. Misschien iets te veel contact met de pinot noir schillen? Fruitige en mooi droog, niet overdreven veel zuren, aardbei. Kortom een mooi begin van de dag.

Het programma voor de eerste dag is nog open, bedoeld om als groep nader met elkaar kennis te maken en natuurlijk iets van Kaapstad te zien.

Buiten schijnt de zon en de hemel is strak blauw. Dus wat doe je dan? Op naar de Tafelberg.

Tafelberg vanaf Leeuwenvoet.

Deze ongeveer 1000 meter hoge berg is uniek in de wereld. Boven op de berg is de natuur uniek, en heb je een schitterend uitzicht over Kaapstad en omgeving.

Kaapstad met op de achtergrond Robben eiland

Kaapstad

Helaas ligt de berg vaak in de wolken, het zogenaamde tafelkleed. Dus van zo’n helder begin van de dag moet je profiteren.

Verhaal over het tafelkleed

Na een korte wandeling op de berg weer naar beneden en met de bus naar Signal Hill, een soort “bijberg” van de Tafelberg met een mooi uitzicht op de Tafelberg maar voor de voetbal liefhebbers, ook een mooi uitzicht op het voetbal stadion voor de WK 2010, dat nu nog in aanbouw is.

Met de kabelbaan naar beneden

Plaatje vanaf Signal Hill

Voetbal stadion in aanbouw

Vanaf Signal Hill zien we de bewolking vanuit zee binnen trekken en binnen een half uurtje is de top van de Tafelberg niet meer te zien! Iets later en we waren de Tafelberg niet meer op gekomen. Mazzel dus.

Via Bo Kaap een moslim wijk met kleurige huisjes, rijden we naar The V&A Waterfront.

Bo Kaap

The V&A Waterfront is het uitgaansgebied van Kaapstad met veel winkels en restaurants. Na een korte wandeling stoppen we voor de lunch bij Belthazar.

V&A Waterfront

Volgens eigen zeggen “the biggest wine-by-the-glass bar in the world” met naast de 250 wijnen die per glas te krijgen zijn, een wijnlijst met 600 wijnen.

Voor mij stond er Kingklip met boter saus op het menu een heerlijke stevige vis soort.

Kingklip

En wat dronken wij daar zo allemaal bij….

Om te beginnen natuurlijk een flesje vonkel.

Wijn 7: Bon Courage Cap Classique Jaques BruereBrut Reserve 2005, Robertson.

De wijn is gemaakt van pinot noir en chardonnay, heeft 12% alcohol en heeft 36 maanden op zijn lit gelegen. Droog met mooie citrus tonen.

En verder..

Wijn 8 Robusto 2007, chenin Blanc, Stellenbosch, 14%

Deze wijn doet zijn naar eer aan, duidelijk aanwezig hout, tropisch fruit en vrij veel zoet.

Wijn 9: Kleine Zalve Sauvignon Blanc Family Reserve, Stellenbosch.

Mooie frisse zuren, buxus. Op Kleine Zalve kom ik later nog en keer terug… :-)

Wijn 10: Catherine Marshall Pinot Noir 2007. Hoewel ik pinot noir liefhebber ben zit deze wijn wel op het randje. Nog wel herkenbaar als pinot noir maar de druiven hebben voor mij te veel zon gehad.

Groep tijdens de lunch

Na de lunch met de bus naar Kirstenbosch voor een wandeling door de botanische tuinen. Schitterend aangelegde tuinen maar op dit moment niet veel bloemen. Zelf heb ik hier geen foto’s gemaakt. Een van de andere reisgenoten misschien?

Voor het diner nog snel even een flesje op het terras van ons guest house.

Wijn 11: Constantia Uitsig Red 2004, 14%.

Blend van 50% merlot, cabernet sauvignon en een beetje cabernet franc. Zwoel rood fruit, rond en zachte tannines.

Dan op naar het restaurant voor het diner van vandaag: Caveau, een wijn restaurant. Eten was goed maar met de wijn lieten ze wel een paar steekjes vallen. Vooral de temperatuur van sommige wijnen was niet “optimaal” :-(

Mijn hoofd gerecht

Wijn 12: Cabriere Pierre Jourdan Brut, Franschhoek, 12%

Wijn van 60% chardonnay en 40% pinot noir. Mooie fijne Mouse, citrus.

Wijn 13: Marklew Reserve 2004, Stellenbosch, 12%

Blend van 45% cabernet sauvignon, 32% merlot, 13% shiraz en 10 % pinotage.

Wijn heeft 22 maanden hout gehad en kenmerkt zich door vanille, ceder en veel rood fruit.

Wijn 14: Beaumont Hope Marguerite chenin blanc 2008.

Mooie zuren, citrus en toch ook een zoetje.

Wijn 15: Topaz pinot noir 2007, Elgin 13,5% alc.

Veel te koud!!! Komt zo uit de koeling, slordig voor een wijn restaurant. Wel komen de bitters duidelijk naar voren.

Wijn 16: La Mothe, chardonnay, Franschhoek.

Citrus en perzik, elegante wijn.

Wijn 17: Vins dÓrrance Shiraz 2005 Stellenbosch.

80% in nieuw Frans eiken voor 14 maanden. Kruidig, peper, kruidnagel.

Als afsluiting van het diner nog even……..

Wijn 18: Peter Bayly’s Cape Vintage port 2005 Calizdorp 20%.

Vooral rozijnen….Tja, port, het mag hier natuurlijk geen port heten maar voorlopig in Zuid Afrika nog wel…..En ik moet zeggen, het doet niet voor “echte” port onder.

Na de wandeling terug naar Leeuwenvoet guest house nog even 2 flesjes open gemaakt als afsluiting van de dag. Je moet tenslotte aan je dag quotum komen :D

Wijn 19: Grangehurst cabernet Sauvignon Limited Release Woolworth 2003.

Woolworth heeft een aantal wijnen welke door bekende huizen speciaal voor Woolworth gemaakt worden. Deze Grangehurst is natuurlijk een topper. Mooie ronde zachte tannines en vooral rood fruit, voldoende zuren.

Op Grangehurst kom ik later nog terug (bezoek).

En dan de laatste wijn van de dag:

Wijn20: Kanonkop cabernet savignon 2005 Stellenbosch, 15% alc.

Wijn van 28 jaar oude stokken, 25 maanden op hout waarvan 50% nieuw.

Krachtige nog jonge wijn, nog enigszins gesloten maar toch duidelijk zoet rood fruit.

En toen was het bed tijd.

Morgen dag 3.

• Dick Schinkel.

Heerlijk om te lezen Ger,

Die stukjes vlees bij die emmer fritten :+….van welk beest ?

Met smakelijke groet Dick

• Ger

Dick,

in dit geval dood :D ordinair rund.

Naast rund zie je regelmatig kudu, springbok of struisvogel op de kaart

Niet echt vreemd, kun je hier ook krijgen. Wel meestal top klaar gemaakt!

(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat wij alleen de betere restaurants opzoeken….)

Ger

• ChrisW

mooie foto's en een mooi verslag van de eerste twee dagen.

Ik ben slechts eenmaal in zuid afrika geweest en met name het zeer goede eten in veel retaurants is me erg bijgebleven. Ongelooflijk hoe goed een stel Engelse en Nederlandse boeren daar heeft leren koken! Vooral het vlees van allerlei diersoorten en delen van het dier was daar geregeld echt top.

Ben benieuwd naar de verslagen van de komende dagen.

ChrisW

• Udo

Vanaf Signal Hill zien we de bewolking vanuit zee binnen trekken en binnen een half uurtje is de top van de Tafelberg niet meer te zien!

Na de lunch met de bus naar Kirstenbosch voor een wandeling door de botanische tuinen. Schitterend aangelegde tuinen maar op dit moment niet veel bloemen. Zelf heb ik hier geen foto’s gemaakt. Een van de andere reisgenoten misschien?

Caveau, een wijn restaurant

• Mathieu Wechseler

Prachtige verhalen, Ger. Ga zo door. Op de foto herken ik 4 mensen. Rechts voor: Ger (heb je ontmoet op de proeverij bij Jeroen - Languedoc).

Rechts op één na laatste: Jan? (heb ik samen aardig wat proefsessies mee gedaan bij Catharina Honig). In het midden onmiskenbaar onze Ruud, één van de grootste wijnkennerts van NL en uiteraard Udoot, de altijd goedlachse vinoloog-wijnhandelaar-wijnmaker.

Iedereen heel veel plezier toegewenst en ik kijk uit naar de volgende berichten.

Amitiés,

Mathieu

• Ger

Mathieu,

klopt niet helemaal. Ik ben nl niet bij Jeroen geweest, dat is Piet.

Je hebt me wel gezien bij Clos Mogador proeverij……maar toen met langer haar.

Van de groep ben ik degene die op alle foto's tot nu toe (ook op andere sites) eigenlijk niet (echt) te zien is.

Kortom, ik ben er wel, maar je ziet me niet :D

Ger

• john

dan kan Ruud als veg zijn lol op……:D

Hasta Luego

John

• Ruud Göebel

Ach John, het viel wel mee!. Al die ossen, koeien, bokken, schapen, elanden en geiten eten ook planten en zij lieten voldoende voor mij over ;)

@ Ger, gaat goed zo, nog maar 10 dagen! :D

Ruud.

• Robèrt Koopman

Ga zo door Ger!

Heerlijk om te lezen.. :-)