Zuid Afrika reis dag 3

• Ger

Dinsdag 12 mei dag 3.

En natuurlijk beginnen we ook vandaag de dag met een stevig ontbijt :-)

Natuurlijk moet ook het ontbijt zwemmen dus drinken wij:

Wijn 21: Krone Borealis Methode Cap Classique 2005

Wijn van 50% chardonnay en 50% pinot noir.

Citrus, redelijk droog.

Vandaag is de eerste echte “wijn dag” met bezoekjes en proeverijen bij Klein Constantia en Groot Constantia. In 1685 is het in Constantia allemaal begonnen. Gouverneur Simon van der Stel start met het verbouwen van druiven.

Klein Constantia

Uitzicht bij Klein Constantia.

Op Klein Constantia verbouwen ze voornamelijk witte druiven. Bij aankomst kregen we eerst een korte rondleiding door de winery met uitleg over de “route” die de druiven en de wijn afleggen.

Winery

Pers

Maar zo kan het ook

En dan de proeverij. Staand en in sneltrein tempo. Valt niet mee als je ook nog moet schrijven……

De proeftafel.

We proefden:

Wijn 22: KC Rosé 2007

Rose gemaakt van cabernet sauvignon en merlot. Krachtige, fruitige, droge rosé, wat bitters in de afdronk.

Wijn 23: riesling 2007

Iets petrol, opvallende zuren maar verder nog vrij gesloten.

Wijn 24: sauvignon blanc 2008

Grassig,, crispy, fris. Redelijke zuren, bitters blijven wat hangen. Wijn is beter in de neus dan in de mond. Platter’s is het hier niet helemaal mee eens en geeft maar liefst 4 en een halve ster voor deze wijn.

Wijn 25: chardonnay 2004

50% van deze wijn heeft houtopvoeding gehad. Iets vanille, niet overdreven. Nog steeds fris, boterig. Ook hier blijven de bitters wat hangen.

Wijn 26: cabernet sauvignon 2006

Wijn heeft 16 maanden hout opvoeding gehad. Iets van laurier en krachtige tannines. Verder is de wijn nog erg gesloten. Heeft nog een paar jaar nodig.

Wijn 27: Anwilka 2006

66% cabernet sauvignon, 29% shiraz en 5% merlot.

Over deze wijn is de laatste jaren het nodige geschreven. Zelf heb ik deze wijn al een aantal maal gedronken. Vorig jaar was deze wijn nog erg gesloten, nu is de wijn goed drinkbaar maar kan zeker nog een aantal jaren hebben.

Wijn 28: Marlbrook 2006

De rode icoon wijn van Klein Constantia.

Blend van cabernet sauvignon, merlot en cabernet franc.

18 maanden hout waarvan 50% nieuw. Wijn is krachtig, heeft veel rood fruit en stevige tannines. Wat ook opvalt is het zoet. Volgens Platter’s 15,9% alcohol!

Wijn 29: Vin de Constance 2004

De icoon desert wijn van Klein Constantia. Deze wijn is gemaakt van muskaat druiven en heeft geen botrytis. Intens tropisch fruit, mooie zuren. Perzik, mango. Vreselijk lekker spul.

Een paar jaargangen Vin de Constance

Na de proeverij nog snel een paar inkopen in de shop van Klein Constantia en dan vervolgens snel naar Groot Constantia waar we zo’n half uur te laat aankwamen. Ze stonden al op ons te wachten.

Groot Constancia

Ook hier een rondlijding (geen foute spelling) door een dame die duidelijk een verhaaltje uit haar hoofd had geleerd. Volgens mij was deze dame een pensionaris van een oude engelse kostschool. Dus opletten en mondje houden………

Als het verhaal nu ook nog helemaal zou kloppen……..

Maar goed, aan alles komt een eind, zelf had ik net voor het eind van de tour al kunnen vluchten.

Winery

Vaten kelder

Op naar de proeverij. Gelukkig nu wel iemand met verstand van zaken: de assistent wijnmaakster.

Proeverij

Wij proefden:

Wijn 30: sauvignon blanc 2008

Geen hout, grassig, mooie zuren, geen bitters in afdronk.

Wijn 31: sauvignon blanc 2009

Vat monster. Gist, wat citrus, wel fris, blijft lang hangen.

Wijn 32: Gouverneurs chardonnay 2007

Veel hout in de neus, tropisch fruit. Bourgogne stijl. Redelijk veel zuren in de afdronk.

Wijn 33: pinotage 2007

Aards, geparfumeerd, toast. Krachtige wijn. Wel wat bitters in de afdronk.

Wijn 34: shiraz 2006

Kruidig, peper en kruidnagel, mooi in balans, redelijk jonge wijn.

Wijn 35: Gouverneurs Reserve 2006

Vanille, rood fruit, complexe wijn, ceder. Stevige tannines.

Wijn 36: Grand Constance 2007

Muscaat desert wijn, rozijnen, abrikoos, veel tropisch fruit. Mooie zuren en niet overdreven zoet.

Na de proeverij snel naar het restaurant op Groot Constantia want ook hier waren wij natuurlijk te laat.

Restaurant

Natuurlijk om te beginnen weer een flesje vonkel.

Wijn 37: Groot Constantia Vonkel

Mooi fruit in de neus, citrus, eetwijn.

Mijn lunch: Rump Steak, mushroom sauce, roasted vegetables and fries.

En wat dronken wij daar zoal bij:

Wijn 38: Fleur du Cap, chenin blanc 2008

Hout is wel aanwezig maar zeker niet overdreven. Vooral fruit, appels. Frisse stijl.

Wijn 39: Groot Constantia merlot 2007

Mooi rood fruit, erg in balans. Zachte tannines, wel opnieuw vrij zoet

(Heb ik dit opgeschreven bij een Zuid Afrikaanse merlot?, tja dan zal het wel :-) )

Nu snel op naar Cape Point / Kaap de goede Hoop

Kaap de goede Hoop is natuurlijk wereldberoemd. Ooit dacht men dat dit het meest zuidelijke puntje van Afrika was, maar dat is het net niet.

Helaas was de kustweg afgesloten, maar ook de binnenweg was de moeite waard. Tevens zagen we op de terugweg nog een paar surrogaat zebra’s (hoe heten de beesten toch ook al weer)

De surrogaat zebra’s

Op naar de vuurtoren van Cape Point. Volgens Udo slechts 10 minuten klauteren, in mijn herinneringen toch echt wat langer.

En ik moet zeggen, je kunt het in 10 minuten halen. Voor mijn gevoel half dood stond ik na 10 minuten op de vuurtoren. De volgend uit de groep arriveerde zo’n 10 minuten later.

Udo was nergens te bekennen.

Kaap de goede Hoop

Cape Point

Voor mij tijd om af te dalen. En wat zie ik dan na een korte afdaling? Udo die een flesje vonkel staat te ontkurken. Een idee van Ruud, die ook nog eens 10000 km met plastik champagne glaasjes had moeten leuren :-)

Helaas was het een bekende vonkel, dus geen PN (gelukkig).

Na het glaasje, op naar Boulders Beach in Simon’s Town voor de pinguins.

Ook dat was nog haasten want om 19:00 uur is het donker…….

The Birds

Terug bij ons guest house, voor het diner nog even een flesje op het terras.

Wijn 40: Bellingham Fair Maiden 2008, Franschoek.

Voornamelijk chenin blanc maar ook chardonnay, viognier enz. Krachtige wijn, veel fruit in de neus en de mond.

Dan op naar Aubergine, het restaurant van vanavond. Met als “special guest” Gavin Brand, de wijnmaker van Cape Rock. Bij Gavin gaat alles in het klein, en letterlijk alles gaat met de hand, zoals het plakken van de etiketten, waar hij dan ook een waar kunstwerk van maakt.

Gavin met een paar van zijn flesjes

Aubergine is absolute top in Kaapstad met werkelijk fantastisch eten.

Eerlijk gezegd heb ik niet opgeschreven wat ik heb gegeten maar het was een soep en als hoofdgerecht Kudu.

Wat dronken wij daar dan zoal bij (dat heb ik natuurlijk wel opgeschreven)

Wijn 41: Villeria Monro Brut 2004

Gist in de geur, fris maar gezien zijn kracht absoluut een eet wijn.

Wijn 42:De Trafford chenin blanc 2007

Ondanks dat de temperatuur van de wijn wat laag is komt toch zijn kracht duidelijk boven. Abrikoos. 15% aclohol!

Wijn 43: Bouchard Finlayson chardonnay 2007

Heeft geen hout opvoeding gehad.

Fruit, fris, mineralig, ingetogen.

Wijn 44: Cape Rock “S G M V” 2008

S Shiraz 89%

G Grenache 8%

M Mourvedre 2%

V Viognier 1%

Wijn is gemaakt om snel te kunnen drinken. 8 maanden in oude vaten.

Peper. Nog wel redelijk gesloten maar de wijn is dan ook nog erg jong.

Wijn 45: Cape Rock cabernet sauvignon 2007

Over deze wijn is natuurlijk de laatste tijd genoeg geschreven.

Kan me alleen maar aansluiten bij dit alles. Mooie, krachtige wijn. Zon maar geen jam!

Wijn 46: Cape Rock

Shiraz 91%, mourvedre 2%, viognier 7%.

Mooi rond, zacht , peperig. Fruit. Zoetje in de afdronk.

Cape Rock serie

Wijn 47: Morgenster Lourens River Valley 2003

Bordeau Blend, technisch goed gemaakt. Zachte tannines, fruit.

Later kom ik nog terug op Morgenster (bezoek)

En bij het dessert dronken wij natuurlijk iets zoets……

Wijn 48: Paul Cluver Weisser Riesling Noble Late Harvest

Weisser Riesling is gewoon echte riesling zoals wij die kennen. Fruit komt uit Elgin, het fruit gebied van Zuid Afrika. Door het koelere klimaat vaak wat frissere wijnen met een iets lager alcohol gehalte. Hier vooral ook tropisch fruit.

Terug bij Leeuwenvoet guest house tijd voor de laatste wijn van de dag.

Wijn 49: De Krans, Cape Vintage Port 2006

En toen was er discussie………er was een groepje, waaronder ik, die er geen enkel oordeel over wilde geven: absoluut helemaal gesloten! Dus maar besloten de fles niet leeg te maken en later nog eens te proeven.

Bed tijd! Het was een zware dag.

• Tom

Ger,

dank voor de prachtige verslagen. het doet mijn herinneringen aan één van mijn mooiste (wijn)reizen opflakkeren (anno 2002).

kijk al uit naar dag 4 tot … hopelijk heb je er een maand of zes vertoefd :-)

Tom

• Udo

Ger proeft serieus de Groot Constantia merlot 2007 (sorry, nu ben je niet anoniem meer…)

En wat zie ik dan na een korte afdaling? Udo die een flesje vonkel staat te ontkurken.

Kleine correctie op deze opmerking: “Helaas was het een bekende vonkel, dus geen PN (gelukkig).” Deze Krone Borealis was een speciale botteling voor Woolworths dus in principe net even anders!

En Ger, in mijn beste dagen haalde ik de klim ook in 10 minuten, tegenwoordig heb ik andere prioriteiten :-)

Udo

• Udo

De zebra's zijn trouwens geen zebra's maar Quagga's. Men probeert ze weer naar het origineel terug te fokken:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quagga

Een plaatje van wat het weer moet worden:

Udo

• Robèrt Koopman

Fijn dat de verhalen met de dag langer worden…. :-)

• Dick Schinkel.

Inderdaad Robert,

Ger moet er wel beetje “in” komen. :D

Met smakelijke groet Dick.

• Ger

Tja, gelukkig zijn het elke dag ook niet 29 wijnen :-)

Maar ik heb wel het vermoeden dat ik dit niet elke dag waar kan maken en af en toe eens een dag zal moeten overslaan.

Ger, die er nu achter is wat onderschatting is, en hoopt, na de wel erg frontale onthulling van Udo, na vandaag nog ongestoord op straat te kunnen lopen :D

• Ger

Ik had mezelf al de rol toegekend van de buurman uit “Tool Time”.

Hij is er wel, maar je ziet hem nooit echt.

Dat kan ik dus nu wel vergeten…….

Wat betreft de bubbels, mocht er de komende dagen een dubbele PN opduiken, dan kan ik me altijd nog achter deze fles verschuilen.

• Robèrt Koopman

Beste Ger,

Als je grote problemen hebt met jouw foto op het PB dan kan het zo weer weggehaald worden hoor… :-)

Nu de honderden fans achter je aan komen is het misschien niet prettig meer..:+

• John Copier

Wanneer Udo slim is maakt hij van dit verslag een boekje waarmee zijn toekomstige Afrika tripjes zeker vol komen. En Ger zit ook op fluweel. Kan als vaste begeleider in het vervolg aansluiten. Wel blijven schrijven natuurlijk. Mooi verslag.

John