Afgelopen zondag met wat bevriende wijnmatties een vertikaaltje Azelia Barolo San Rocco in het glas gehad. 5 jaargangen in 5 flights, met ernaast elke keer een andere barolo van hetzelfde jaar. Met wat passende italiaanse versnapperingen hadden we een topmiddag.
Wijnen zijn blind geserveerd!
Flight 1
Azelia barolo San Rocco 1998
Diep donkerrood. Zeer verleidelijke neus, met zwart fruit, paddestoelen, cederhout en rozeblaadjes. Ook wat teer en leer. Prachtige tannines en structuur. Heeft nog een mooie toekomst voor zich. 95+/100
Paolo Scavino Barolo Cannubi 1998
Diep donkerrood met lichte randverkleuring. Mooie tonen van balsamico, zwart fruit en paddestoelen. Iets muf toontje en ook een wat drogende afdronk. Kurk ging er al moeilijkuit, dus ik vermoed dat deze fles een wat te snelle rijping heeft gehad als gevolg van warmte. De 2e dag was de wijn echter mooier en goed in balans. 91-93/100
Flight 2
Azelia Barolo San Rocco 2000
Met deze wijn is een jaar of 5 geleden mijn liefde voor barolo begonnen, dus ik was benieuwd naar wat ik er nu van vond.
Mooie donkere wijn met iets randverkleuring. Weer die zeer verleidelijke neus…..zeer Azelia zou ik zeggen! Veel zwart fruit, chocolade en paddo's. Ook bloemig, balsamico, humus en wat teer. Stevige ruggegraat met nog ferme tannines en zuren. Goede balans! Dit word nog mooier. 95/100
Bruno Giacosa Barolo Rocche del Falletto Riserva 2000
Mooi helder, granaatrood. Zeer verfijnde neus met rood en zwart fruit. Bloemig, cederhout, balsamico, paddestoelen en wat leer. Alles zeer ingetogen. Balans is ongelofelijk. Deze wijn vergt je optimale concentratie. Zeer grote toekomst. 97+/100
Flight 3
Azelia Barolo San Rocco 2001
Donkerrood, nauweijks randverkleuring, zwarte kern. Verleidelijk parfum van zwart fruit, paddestoelen, bloemen en straffe tannines. Complex en nog niet geheel in balans. Dit wil ook over een jaar of 5 nog wel eens proberen. 93+/100
Boroli Barolo Villero 2001
Heel veel gelijkenis met de Azelia 2001. Iets meer houttonen en wat medicinaler. 92/100
Flight 4
Azelia Barolo San Rocco 1999
Kurk!
Domenico Clerico Barolo Pajana 1999
Bijna zwarte wijn. Nauwelijks verkleuring. Stuivende neus. Heel veel zwart fruit, balsamico, leer en paddestoelen. Enorme concentratie. Dit is nog een baby. Wat een power! Hier moet ik nog wat van hebben. 96+/100
Flight 5
Azelia Barolo San Rocco 2004
Roodpaarse wijn. Zwart fruit als rijpe kersen, aangevuld met chocolade en een mooie kruidigheid. Begint zich nu te sluiten, daardoor ook wat onbalans. Maar dit beloofd wat voor de toekomst. 94+/100
Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra 2004
Ook dikke donkere wijn. Al behoorlijk gesloten, maar duidelijk zwart fruit, zoethout, drop en laurier. Verleidelijke neus, waardoor ik aan Azelia dacht. Ferme tannines en mooie zuren. Balans en structuur zijn hier in optima forma. Dit wordt groots! 95+/100
Sottimano Barbaresco Riserva 2004
Wat lichter van kleur dan de 2 barolo's. Zeer fruitgerichte neus, met klein rood fruit, paddestoelen, mint en chocolade. Dit is echt een vrouwelijke wijn. Heel ingetogen en verfijnd , maar met ongelofelijke diepgang en concentratie. Klassieke nebbiolo. Groots! 96+/100
Flight 6
Marcarini Barolo Brunate 1970
Oranjerode wijn. Pure rioollucht, met in de verte hints van rood fruit en verder veel tertiaire aroma's. Deze fles was niet zo mooi als diegene die ik 2 maanden geleden dronk, maar met wat eten is dit een heel aangenaam glas wijn. 90/100
Giuseppe Mascarello Barolo 1967
Veel roder als de Marcarini, daardoor denk je aan een jongere wijn. De neus is in het begin een beetje eendimensionaal, maar na verloop van tijd, mooi rood fruit, paddestoelen, chocolade en rozen. In de mond een ware explosie en een eindeloze afdronk. Alles zit precies op de juiste plek. Pure power en dat vind ik echt ongelofelijk voor een wijn van 42 jaar oud. Nu op zijn top, maar ik denk dat ie dat nog wel een paar jaar volhoud. Wow…… 98/100
Flight 7
Felsina Chianti Classico Riserva Rancia 1990
Hele donkere, bijna zwarte wijn. De neus komt een beetje geevolueerd over. Zoals Paul zei: Fruit is grotendeels verdwenen en enkel de ruggegraat houd deze wijn overeind. Volgens de inbrenger was hij de avond ervoor mooier. Ik had wat hogere verwachtingen van deze wijn, zeker gezien ervaringen met soortgelijke wijn, als de Il Poggio 1990 van Monsanto. Maar misschien was ook ook nog uit het veld geslagen door de Mascarello!! 90/100
Francone Barbaresco Riserva Speciale 1971
Oranjerood met redelijk donkere kern. Typische oude nebbioloneus. Fijn rood fruit, paddo's en leer en riool. Heerlijk met wat eten erbij. Zeer onbekende producent, maar in een jaar als 71 kan je ware verrassingen tegenkomen. 92/100
We hadden een topmiddag. Azelia produceert moderne, zeer verleidelijke barolo's en is ook zeer consistent in kwaliteit. Een producent die mijns inziens meer aandacht verdient.
Het was een feest!
Freek