Azelia aan de tand gevoeld!

• Freek

Afgelopen zondag met wat bevriende wijnmatties een vertikaaltje Azelia Barolo San Rocco in het glas gehad. 5 jaargangen in 5 flights, met ernaast elke keer een andere barolo van hetzelfde jaar. Met wat passende italiaanse versnapperingen hadden we een topmiddag.

Wijnen zijn blind geserveerd!

Flight 1

Azelia barolo San Rocco 1998

Diep donkerrood. Zeer verleidelijke neus, met zwart fruit, paddestoelen, cederhout en rozeblaadjes. Ook wat teer en leer. Prachtige tannines en structuur. Heeft nog een mooie toekomst voor zich. 95+/100

Paolo Scavino Barolo Cannubi 1998

Diep donkerrood met lichte randverkleuring. Mooie tonen van balsamico, zwart fruit en paddestoelen. Iets muf toontje en ook een wat drogende afdronk. Kurk ging er al moeilijkuit, dus ik vermoed dat deze fles een wat te snelle rijping heeft gehad als gevolg van warmte. De 2e dag was de wijn echter mooier en goed in balans. 91-93/100

Flight 2

Azelia Barolo San Rocco 2000

Met deze wijn is een jaar of 5 geleden mijn liefde voor barolo begonnen, dus ik was benieuwd naar wat ik er nu van vond.

Mooie donkere wijn met iets randverkleuring. Weer die zeer verleidelijke neus…..zeer Azelia zou ik zeggen! Veel zwart fruit, chocolade en paddo's. Ook bloemig, balsamico, humus en wat teer. Stevige ruggegraat met nog ferme tannines en zuren. Goede balans! Dit word nog mooier. 95/100

Bruno Giacosa Barolo Rocche del Falletto Riserva 2000

Mooi helder, granaatrood. Zeer verfijnde neus met rood en zwart fruit. Bloemig, cederhout, balsamico, paddestoelen en wat leer. Alles zeer ingetogen. Balans is ongelofelijk. Deze wijn vergt je optimale concentratie. Zeer grote toekomst. 97+/100

Flight 3

Azelia Barolo San Rocco 2001

Donkerrood, nauweijks randverkleuring, zwarte kern. Verleidelijk parfum van zwart fruit, paddestoelen, bloemen en straffe tannines. Complex en nog niet geheel in balans. Dit wil ook over een jaar of 5 nog wel eens proberen. 93+/100

Boroli Barolo Villero 2001

Heel veel gelijkenis met de Azelia 2001. Iets meer houttonen en wat medicinaler. 92/100

Flight 4

Azelia Barolo San Rocco 1999

Kurk!

Domenico Clerico Barolo Pajana 1999

Bijna zwarte wijn. Nauwelijks verkleuring. Stuivende neus. Heel veel zwart fruit, balsamico, leer en paddestoelen. Enorme concentratie. Dit is nog een baby. Wat een power! Hier moet ik nog wat van hebben. 96+/100

Flight 5

Azelia Barolo San Rocco 2004

Roodpaarse wijn. Zwart fruit als rijpe kersen, aangevuld met chocolade en een mooie kruidigheid. Begint zich nu te sluiten, daardoor ook wat onbalans. Maar dit beloofd wat voor de toekomst. 94+/100

Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra 2004

Ook dikke donkere wijn. Al behoorlijk gesloten, maar duidelijk zwart fruit, zoethout, drop en laurier. Verleidelijke neus, waardoor ik aan Azelia dacht. Ferme tannines en mooie zuren. Balans en structuur zijn hier in optima forma. Dit wordt groots! 95+/100

Sottimano Barbaresco Riserva 2004

Wat lichter van kleur dan de 2 barolo's. Zeer fruitgerichte neus, met klein rood fruit, paddestoelen, mint en chocolade. Dit is echt een vrouwelijke wijn. Heel ingetogen en verfijnd , maar met ongelofelijke diepgang en concentratie. Klassieke nebbiolo. Groots! 96+/100

Flight 6

Marcarini Barolo Brunate 1970

Oranjerode wijn. Pure rioollucht, met in de verte hints van rood fruit en verder veel tertiaire aroma's. Deze fles was niet zo mooi als diegene die ik 2 maanden geleden dronk, maar met wat eten is dit een heel aangenaam glas wijn. 90/100

Giuseppe Mascarello Barolo 1967

Veel roder als de Marcarini, daardoor denk je aan een jongere wijn. De neus is in het begin een beetje eendimensionaal, maar na verloop van tijd, mooi rood fruit, paddestoelen, chocolade en rozen. In de mond een ware explosie en een eindeloze afdronk. Alles zit precies op de juiste plek. Pure power en dat vind ik echt ongelofelijk voor een wijn van 42 jaar oud. Nu op zijn top, maar ik denk dat ie dat nog wel een paar jaar volhoud. Wow…… 98/100

Flight 7

Felsina Chianti Classico Riserva Rancia 1990

Hele donkere, bijna zwarte wijn. De neus komt een beetje geevolueerd over. Zoals Paul zei: Fruit is grotendeels verdwenen en enkel de ruggegraat houd deze wijn overeind. Volgens de inbrenger was hij de avond ervoor mooier. Ik had wat hogere verwachtingen van deze wijn, zeker gezien ervaringen met soortgelijke wijn, als de Il Poggio 1990 van Monsanto. Maar misschien was ook ook nog uit het veld geslagen door de Mascarello!! 90/100

Francone Barbaresco Riserva Speciale 1971

Oranjerood met redelijk donkere kern. Typische oude nebbioloneus. Fijn rood fruit, paddo's en leer en riool. Heerlijk met wat eten erbij. Zeer onbekende producent, maar in een jaar als 71 kan je ware verrassingen tegenkomen. 92/100

We hadden een topmiddag. Azelia produceert moderne, zeer verleidelijke barolo's en is ook zeer consistent in kwaliteit. Een producent die mijns inziens meer aandacht verdient.

Het was een feest!

Freek

• Klaas Vaak

Heerlijke notities, Freek, dank je!

• Peter vdB

Freek, je geeft de oudste wijn de meeste punten. Dat vind ik - liefhebber van belegen wijnen - prachtig! Dank voor de mooie en duidelijke aantekeningen. Peter

• ralph

Mijn notities staan op mijn weblog.

Hierbij een kopie van mijn bericht:

Het bleek gisteren maar weer eens: niets kan zo goed ouderen als Nebbiolo. Bij de meeste wijnen ouder dan 30 jaar weet je het vooraf vrijwel zeker: “dit is kapot”. Bij Nebbiolo is dat toch anders meestal is het juist andersom. Zelfs Barolo’s of Barbaresco’s van de de meest obscure producenten blijken na 30-40 jaar nog in prima staat te zijn.

OK, je moet er van houden natuurlijk. Gelukkig doe ik dat. Gisteren was weer zo’n mooie dag vol met prachtige Nebbiolo. Alles werd (dubbel)blind geserveerd:

Barolo Cannubi 1998 – Paolo Scavino

Cacao in de neus. Moderne Nebbiolo. In de mond wat zwavelig, wat geevolueerd, zelfs geoxydeerd. Beetje een muf ondertoontje. Stroeve tannines. Lijkt alsof de wijn aan heet uitdrogen is. Langhe Nebbiolo uit 2001? Ontmaskering was wat teleurstellend. Degene die de fles geopend had in de ochtend, vertelde dat de kurk volledig verkuimelde bij het openen. Wellicht is de fles niet goed bewaard geweest.

89/100

Barolo San Rocco 1998 - Azelia

Genereuze neus! Stuift het glas uit. Modern gemaakt met best veel nieuw hout. Is al een beetje op leeftijd, maar nog zeer ‘vief’. Kan nog makkelijk 10-15 jaar mee. Het leek mij een modern gemaakte Barolo uit 1998. Prachtwijn.

94/100

Barolo San Rocco 2000 - Azelia

Ietwat alcholische neus, mocca, ook een beetje VA. Modern gemaakt. Balsamisch in de mond. Prachtig uitgerijpt en ook wat tertiaire aroma’s. Nog iets drogend. Vraagt om eten. Wordt de komende jaren beslist mooier.

94/100

Barolo le Rocche del Falletto 2000 – Bruno Giacosa

Zeer verleidelijke klassieke neus van rozen, viooltjes en rozenbottel. Zeer frivool, elegant en lieflijk met een ongelofleijke balans. De lengte is fenomenaal. Het leek mij een Barolo Monprivato 1999 van Giuseppe Mascarello. Topwijn.

98/100 (Wine of the Day!)

Barolo San Rocco 2001 - Azelia

Strak/droog en nog wat ingetogen. Mond is complexer dan de neus. Enorme diepgand in de mond. Enorme power. Levendig en genereus. Dit kan nog lang mee.

94/100

Barolo Villero 2001 – Baroli

Leek mij een Barolo uit 2003. Ontzettend aromatisch en zeer krachtig. Een enorme hoeveelheid tannines. Verleidelijk stuivend. Stevig houtgebruik; naar mijn smaak iets te veel.

93/100

Barolo San Rocco 1999 - Azelia

Kurk

Barolo Pajana 1999 – Domenico Clerico

Enorme diepgang en power. Compact in de neus. Nog heel erg jong. Ik dacht even dat het zelfs 2004 was, maar daarvoor gaf hij zich te veel en waren er kleine geevolueerde tonen waarneembaar. Deze wijn heeft nog een heel lang leven voor zich. Is nu gewoon piepjong te noemen.

97/100

Barolo Sori Ginestra 2004 – Conterno Fantino

Compacte Barolo. Modern gemaakt. Gebalde kracht, Begint te sluiten. Ongelofelijk mooie balans. Dit is een wijn voor de toekomst. Hier kan je veel van verwachten vanaf 2012.

95-96 punten

Barolo San Rocco 2004 - Azelia

Zeer kruidige neus. Oosterse kruiden met vooral veel kruidnagel. Onrustig. Ietwat stuivend. Meer open dan de Sori Ginestra. Minder in balans dan de Sori Ginestra.

94/100

Barbaresco Riserva 2004 – Sottimano

Lieflijk, verfijnd, vrouwelijk, subtiel. Lijkt op een klassieke Barolo. Vergelijkingen met Bartolo Mascarello, Cascina Francia en Cannubi Boschis werden gemaakt. Zeer lang leven nog voor de boeg

95/100

Barolo Brunate 1970 – Marcarini (Elvio Cogno)

Heel licht van kleur. Een gigantische putlucht. Riool! In de mond is de wijn een bek vol met leer. Loopt duidelijk op de laatste benen. Is over de top heen en is vooral leuk als curiositeit. Beslist niet kapot.

90/100

Barolo 1967 – Giuseppe Mascarello

De neus lijkt vrij oud. Komt tamelijk belegen over. Verrassend, want de kleur is bijzonder donker. De smaak is sensationeel. Een ongelofelijke power heeft deze wijn en de lengte van de afdronk is fenomenaal. Het leek mij een Barolo uit 1985 of 1989 maar dan eentje die in de neus wat verder geevolueerd was. Het bleek Barolo 67 van Mascarello die ik 2 maanden geleden in Maastricht dronk met Mark Golodetz. Ik kon het me niet meer zo herinneren dat de wijn nog zo jeugdig was. Ik kan me voorstellen dat Galloni er onlangs nog 96 punten aan gaf.

95/100

Felsina Chianti Classico Riserva ‘Rancia’ 1990

Wat stroef. Fruit is ver weg. Ik had m een dag eerder geproefd en was toen beter. Meer fruit was toen waarneembaar. Dagje open heeft m niet veel goed gedaan. Mist ook wat frisheid. Als je nog hebt, opdrinken en zeker uren van te voren openmaken. Hooguit een half uurtje.

89/100

Barbaresco Riserva Speciale 1971 – Francone

Volstrekt onbekend. Dat is nou zo leuk aan Nebbiolo. Je koopt eens wat uit een obscure kelder voor een paar euro en het blijkt gewoon nog prima te zijn. Dat kan alleen Nebbiolo. Dikke koffielucht met rumbonen stuift het glas uit. De mond is wat dunnetjes en de lengte is op zich prima. De wijn is over zijn hoogtepunt heen, maar is heel erg goed te genieten. Lekker aards bij eten en het is prachtige combi.

90/100

Hou je van rijpe Nebbiolo en zoek je geboortewijn: denk niet lang na en koop wat mij betreft altijd Nebbiolo. De kans op teleurstelling is erg klein.