El Pison 2004

• Hendrik

Al een week lang geen serieus glas wijn gedronken :(

En als ik dan lees wat voor lekkers er hier allemaal voorbij komt maar eens mijn keldert ingedoken.

2004 of 2005?

Die 2005 nog nooit gedronken.

En dat had zo voor eeuwig kunnen blijven als die 20 meter hoge boom die nu op mijn huis ligt iets meer naar links was gevallen :+

We gaan voor zeker. dus het wordt 2004.

Wat een schoonheid. Elegant, alles al op zijn/haar plaats, nx geen Pamela Anderson trekjes, maar een feest van wijn beschaving met minuten lange afdronk.

Begin er gewoon van te kwispelen :+

uw Hendrik

• Peter Z.

Verrassend genoeg één van de wijnen, in mijn beleving, die werkelijk perfect overkwam bij de 100 punten proeverij.

Geniet er van!

• Dick Schinkel.

Oei oei oei ……..boom op je dak……..

Hedricus met Miss Leusden alles inorde ?

Met smakelijke groet Dick.

• Cor Balfoort

Inderdaad een echt bijzondere Rioja, van een wijngaard die nog ouderwetse (en hele oude) ‘bushvines’ bevat i.p.v. geleide wijnstokken. Men laat ze staan omdat de kelkvorm van deze snoeimethode een soort natuurlijke opvang van ochtenddauw mogelijk maakt, wat werkt als moeder natuurs eigen irrigatiesysteempje.

• Hendrik

Peter, in Zwolle was dit ook al een van mijn favorieten.

Dick, de miss was uit voorzorg al onder het bed gekropen :+

Cor, toevallig de 2005 al gedronken? Volgens zeggen was 10 jaar geleden dat Artadi spul voor 8 gulden per fles amper te verkopen….

uw Hendrik

p.s. klopt het dat Parker toch 98 punten aan de Clos Mogador 2005 heeft gegeven? Zo ja , dan ben ik het daar helemaal mee eens :)

• ChrisW

Clos Mogador 2005 heeft van de WA 98 punten gekregen.

Echter, sinds kort weten we dat deze hoge score betekent dat het aangeboden eten door de importeur of de vriendschap met de importeur heel erg goed geweest moet zijn en dat dit nog niets zegt over de wijn zelf :D

Voor degenen die het gemist hebben: op vrijwel alle wijnfora, behalve dit gelukkig keurige en beschaafde wijnforum, is de oorlog enkele dagen geleden uitgebroken over de onthulling dat de proefactiviteiten van Miller zwaar gesponsored waren door de importeurs (met name door luxe privereisjes en luxe etentjes te betalen wat heel erg riekt naar omkoping of op zijn minst sterke beinvloeding). Wat het nog erger maakte, was dat het beeld naar voren kwam dan Miller niet proefde op de wijnhuizen zelf met een behapbaar aantal wijnen per dag, dat hij ongeveer 200 wijnen per dag even proefde op grote trade tastings (niet blind terwijl dat wel de policy van de WA is) om vervolgens de tijd met name te vullen met het zichtzelf nog voller stoppen met veel eten en met gesponsorde snoepreisjes.

Dit alles was nog steeds niet zo'n groot punt geworden en zou wel zijn overgewaaid, als Parker zelf zich er niet intensief mee zou hebben bemoeid en publiekelijk grote afstand zou hebben genomen van het gedrag en de onprofessionaliteit van Miller en hem niet wel heel erg als een klein kind publiekelijk in de hoek zou hebben gezet als iemand die iets heel ergs heeft gedaan. Hiermee gaf Parker zelf aan dat de wijze waarop de punten tot stand zijn gekomen niet acceptabel is. Ik vraag me af of miller nog wel het aanzien heeft om nog een keer voor de de WA te schrijven (of dat hij dit zelf nog wil).

Als ik hoor hoe miller heeft geproefd, dan vraag ik me ook echt af wat de waarde is van zijn punten voor de australische, spaanse en z-amerikaanse wijnen. Als je 100+ zware wijnen niet-blind proeft tijdens een grote proeverij waarbij ook nog eens de bevriende importeur op je inpraat, dan kan een mens m.i. bijna niet anders dan heel erg bevooroordeeld de wijn proeven (waar anders moet je de score op baseren als je smaakpapillen na 150 wijnen met >14% alcohol en veel hout totaal dood zijn?).

ChrisW

• Hendrik

Chris, iedereen kan mij van alles wijsmaken, maaaaar ik kan me niet voorstellen dat Rene Barbier eten of wat dan ook heeft aangeboden :+

Morgen nog maar eens een flesje open maken.

• Cor Balfoort

Hendrik,

2005 helaas nog niet in het glas mogen verwelkomen, maar de 2004 was ‘bloody good’. En ik ben blij dat je je poot stijf houdt t.a.v. Clos Mogador. Het toont in elk geval karakter ;)