Zuid Afrika reis dag 4

• Ger

Woensdag 13 mei. De zon schijnt nog steeds.

Vandaag verlaten we Kaapstad, dus koffers pakken.

Maar eerst natuurlijk ontbijt. En wat drinken wij daarbij:

Wijn 50: Weltevreden Philip Jonker Brut, Robertson.

Ook dit maal een Blend van chardonnay en pinot noir.

Beetje nootig.

Dan op weg naar ons verblijf, dit maal voor 2 nachten, Bartholomeus Klip.

Maar onderweg eerst een uitgebreide stop met lunch bij Scali, Voor Paardenberg.

Natuurlijk heeft iedereen zo zijn favorieten en voor mij is dit er zeker een van!

Scali.

Willie en Tania de Waal zijn de 5e generatie die dit estate bezitten.

Het werd gekocht door de over, overgrootvader van Willie. Voor hem was op de boerderij thuis geen plaats meer vanwege het grote aantal kinderen. Dus als alternatief maar diamanten zoeken. En dat lukte wonderbaarlijk, in de vorm van een 45 karaat diamant!

Van de opbrengst werd vervolgens in 1877 het estate gekocht.

De eerste jaren gebruikt als boerderij. Vanaf de jaren 50 werd gestart met het verbouwen van druiven, allemaal voor de cooperatie.

Vanaf ’99 maken Willie en Tania zelf wijn. Op dit moment totaal 80 a 90 vaten per jaar.

Verder gaat het restant van de druiven naar andere “beter” wijnhuizen oa Bellinghams.

Er worden 3 verschillende wijnen gemaakt, de Blanc, een pinotage en een shiraz.

De proeftafel.

Wijn 51: Scali Blanc 2007

Blend van 70% chenin blanc, 20% chardonnay en 10% vigonier. Oxidatieve stijl, gooi deze wijn zelf altijd een paar uur in een karaf. Kracht! Fruit. Druiven van 40 jaar oude stokken met een beperkte opbrengst (2,5 ton/ha). Geen toegevoegde gist.

Om maar vast te verklappen: dit is en blijft mijn favoriete witte wijn uit Zuid Afrika en heel veel daar omheen!

Willie

De jongste stokken bij Scali zijn 32 jaar oud. Voor de cooperaties worden de stokken na hooguit 25 jaar gerooid omdat dan de opbrengst te laag wordt.

Wijn 52: pinotage.

Nutuurlijke gist. Alles wordt met de hand gedaan, wijn heeft 30 dagen schil contact gehad.

De pers

Wijn heeft 12 maanden hout gehad en gaat ongefilterd in de fles. Puur natuur dus.

Daarnaast houden Willie en Tanja het sulfiet gehalte zo laag mogelijk.

Volgens Willie maakt het terroir de wijn, niet de wijnmaker.

Natuurlijk komt dan ook het gesprek op het verbrande rubber wat zo vaak in pinotage herkend wordt. Volgens Willie kun je dit probleem oplossen door de opbrengst te beperken waardoos de druiven eerder rijp zijn en er sneller geoogst kan worden.

Wat betreft het hoge alcohol percentage in de wijnen, volgens Willie niets aan te doen maar bij een goede wijn die in balans is, moet dat geen probleem vormen.

Wijn 53: shyraz 2005

Mooie tannines en zuren, donker fruit, peper. Nog wat gesloten in de mond.

Dan volgt de lunch. Tania en haar moeder hebben hun best gedaan. Om te beginnen “water bloemetjes soep” en daarna door Willie geschoten springbok, salade en groenten uit eigen tuin. Een waar feest, zeker met de wijnen.

Lunch

Na de lunch nog snel even de wijngaard in en dan is het tijd om afscheid te nemen.

Wijngaard.

Huis vanuit wijngaard.

Op naar Bartholomeus Klip.

Bartholomeus Klip Farmhouse is een oude tot guest house omgebouwde boerderij, gelegen in een wildpark. Het park is privé bezit en de eigenaresse komt slecht een paar maal per jaar naar haar privé huis midden in het park.

Bartholomeus Klip

Snel de koffers op de kamers, en dan in de landrover voor de game drive.

Game drive

Verwacht hier geen groot wild maar vooral apen, bonte bokken, elanden, struisvogels, surrogaat zebra’s en door enkele reisgenoten werd regelmatig een Shirafz waargenomen.

De “zebra's”

Bonte bokkies.

Wat een Shirafz exact is weet ik eigenlijk niet maar ik heb het vermoeden dat het het resultaat is van iets te diep in de Shiraz fles kijken. :D

Verder hebben ze op de farm nog een kweekprogramma met tbc vrij buffels. TBC schijnt nogal een probleem te zijn bij deze beesten. Gelukkig lopen de buffels niet los.

Na de game drive terug naar het guest house voor de high tea.

Hoewel dit er fantastisch uitziet, is het aan mij niet zo besteed. Dus wat mij betreft, de tijd uitzingen tot het diner…..

Als aperitief natuurlijk eerst bubbels…

Wijn 54: Riebeek Cellars Pieter Cruythoff brut.

Gemaakt van chardonnay en pinot noir. Extra dry. Wat citrus en stevige zuren. Heb ze al beter gehad…

Om door te gaan met:

Wijn 55: Groote Post unwooded chardonnay 2008.

13,5% alcohol. Wat frisse citrus tonen en licht fruit.

Dan het diner.

Hierbij dronken wij oa een aantal wijnen van Mullineux. Deze wijnen zijn spik-splinter-nieuw en nog niet op de markt. Chris Mullineux is de oude wijnmaker van TMV en is voor zichzelf begonnen.

Wijn 56: Mullineux 2008 Swartland

86% chenin blanc, 7% clairette blanc en 7 % viognier.

Mooie frisse complexe wijn. 12 maanden second fill hout.

Mineraalig, geeft bij meerdere het idee van een chardonnay.

Wijn 57: TMV white 2006

69% chenin blanc. Rest clairette en viognier. Fermented and matured on wood

In deze wijn is meer chenin blanc herkenbaar. Honing, tropisch fruit, wat logger dan de Mullineux.

Wijn 58: Mullineux shyraz 2008

14,5% alcohol. 50% heeft 12 maanden oud hout gehad. Herkenbaar is het bloemige. Verder is de wijn nog erg jong en gesloten.

Wijn 59: Groote Post merlot 2007

Naast het fruit erg groen en stevige bitters in de afdronk. Geen topper.

Wijn 60: Mullineux chenin blanc 2008 straw wine.

Straw wine wordt ingedroogd op rieten matten tot rozijnen. Bij het persen blijft er dan ongeveer 10 liter most over op 100 kilo druiven.

De wijn is dan ook ongelofelijk geconcentreerd met vooral krentjes. Naast het vele zoet (300 gram liter!) heeft deze wijn ook voldoende zeren en blijft daarmee mooi in balans.

En dan net voor het slapen gaan nog even een glaasje brandy.

Klaar om te gaan slapen, morgen weer een dag…..

Prikkers, gezien mijn schema voor morgen, denk ik dat ik het niet ga redden en een dagje over moet slaan. In dat geval mogen jullie het volgende verslag maandag verwachten.

• Robèrt Koopman

Het is weer een pracht verhaal Ger!

Morgen een dagje vrij? Vooruit dan maar… :-)

Maar elanden in Zuid-Afrika?

• Udo

Willie praat met passie over zijn witte wijn

Shirafz in zicht

Tijd voor een sundowner

Robèrt: deze elanden komen veel voor in Zuid Afrika, het zijn de grootse antilopen die je kan vinden. Volgens wikipedia zijn het ‘Reuzenelandantilope’

Udo

• Robèrt Koopman

Udo schreef:

> Robèrt: deze elanden komen veel voor in Zuid Afrika, het zijn

> de grootse antilopen die je kan vinden. Volgens wikipedia

> zijn het ‘Reuzenelandantilope’

Aha, duidelijk!

Beide beesten hebben niets met elkaar te maken, de naamgeving is wat vreemd.

Sportduikers zien wel eens roze olifanten, ik dacht even dat wijnproevers ook van dit soort beesten gingen zien na een zware proeverij….. :-)

• Pedro

Wat een fantastische verhalen om te smullen werkelijk, dit is toch erg verleidelijk allemaal, zeker voor een stel wijndebielen. Zuid-Afrika moet dus een keer van mijn verlanglijstje worden weggewerkt. Ik kan niet wachten om het volgende verslag weer te lezen

Sante

Pedro

• Hendrik

Een feest der herkenning.

Herinner me nog heel goed de b.b.b.b.b.b.b.b.b. BONTEBOK!

Stotterende game gids :+