vervolg op : http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=103323&t=103323
Op verzoek zal ik iets van deze proef onthullen, een uitgebreid verslag in de Volkskrant van 20 juni, een dag na de Europese uitspraak over dit onderwerp.
De test viel in twee delen uiteen 1. het samenstellen van de beste blends met verschillende druivenrassen. 2. Het proeven door een pannel proevers met verschillende achtergrond.
Best leuk om eens te doen. Als je er bij nadenkt is de witte wijn erg belangrijk, het is 80-90% van de blend.
Wij probeerden een Bordeaux sauv/-sem, een chenin blanc en een pinot grigio.
De Chardonnay en gruner veltliner enz. lieten we staan.
Inderdaad moet je dit met frisse, fruitige witte wijnen doen met enige zuren.
Als rode wijn gebruikten we een ongehoute Shiraz uit Australië. Vol fruit en krachtig.
Nu ging het er om de juiste hoeveelheid rood bij te mengen.
Na enig testen bleek de sauv-sem bij ca. 15% de beste rosé te geven.
De chenin blanc bij ca. 8%, de pinot grigio ook bij 15%.
Te veel rood slaat de rosé dood, de frisheid gaat zeker in de neus eruit en er komen natuurlijk bitters en tannines.
Bij het proeven hadden we totaal 5 blends, waaronder bovenstaande 3.
Daarnaast drie echte rosés uit de Pays d'Oc en Provence.
De echte rosés werden bijna door het gehele pannel herkend. Soms ook al aan de kleur. De bleekoranje Provence rosé is moeilijk met blenden te krijgen.
Toch was de pinot grigio en zeker ook de chenin blanc zeer geslaagd.
Natuurlijk is dit - als gezegd - geen nabootsing van de werkelijkheid. we werken met gereed product.
Het lijkt me zeker mogelijk om tot een kwaliteitsniveau van EUR 6 goede rosés te mengen. Betere kwaliteiten lijkt me moeilijk.
Misschien voor een volgende keer.
André