Peet,
Hartelijk welkom op dit PB. Wonen we nauwelijks 2 min van elkaar en dan via dit PB gegevens uitwisselen.
De Rheingau is een gebied dat je met één keer gasgeven door sjeest. Pakweg 35 Km lang en 3 of 4 Km breed. Ga je echter de wijnboeren bezoeken dan heb je jaren nodig. Het loopt van Lorchhausen (Rijn) tot aan Flörsheim (Main) en wordt noordelijk door de Taunus afgeschermd. De Rijn vormt zo'n beetje de zuidelijke grens.
Campings zijn aan mij niet besteed. Ik kan op dit punt dus geen info geven. De ANWB zal je wel verder kunnen helpen. Wil je echter ietsje meer uitgeven (zeer betrekkelijk) gecombineerd met heel veel gezelligheid dan zou ik voor een onderkomen bij de wijnboer kiezen. Reken dan op een bedrag van 25 euri pp incl ontbijt. (Je betaalt voor de kamer) Veelal krijgen kinderen hetzelfde voor de helft van de prijs. Lunch en diner kan ook. Fietsenhuren ook. Afspraken met wijnboeren door de wijnboer/vrouw laten maken. Je zal verrast zijn hoeveel deuren plotseling opengaan. Ter plaatse afstemmen.
Wijnboeren met Gästenhaus/restaurant;
Weingut Antoniushof in Eltville www.weingut-antoniushof.de
Weingut A Freimuth in Geisenheim/Marienthal www.weingut-alexander-freimuth.de
Weingut Friedrich Altenkirch in Lorch www.weingut-altenkirch.de
Weinhaus Freistaat Flaschenhals in Lorch/Bodenthal www.freistaat-flaschenhals.de (Ik heb de internetadressen nog even uitgeprobeerd of ze nog actueel zijn en kwam toen op een camping in Lorch. Het internetadres is; http://www.suleika-camping.de/index.htm )
Weingut Georg Breuer. Dit is een prachtig (wijn)huis. Ze hebben ook een hotel. Pittig in prijs maar een geweldige kaart voor wanneer je je eens wilt verwennen. Ze zitten in Rüdesheim. www.georg-breuer.com Mooie binnenplaats.
Weingut Jacob Lill IV Nachfolger Rüdesheim (Geen internetadres maar staat wel in de Hotelfürer. Het is trouwens meer een pension. Wel duur. Wijnen zijn oké.
Al deze wijnboeren zijn Strausswirtschaft. Verkopen tegen zeer aantrekkelijke prijzen ook een lunch of diner gemaakt van lokale produkten. Prijzen rond een tientje of ietsje meer, eenvoudig maar lekker. Schenkt uiteraard z'n eigen wijn en je zit vaak beschut op het binnenhof. Niet-alcoholische dranken mogen niet worden verkocht maar water is altijd voorhanden. Koffie en thee ook.
De beste wijnhuizen;
Weingut August Kesseler Assmanshausen www.august-kesseler.de
Weingut Robert Weil Kiedrich www.weingut-robert-weil.com
Weingut Peter Jacob Kühn Oestrich-Winkel www.weingutpjkuehn.de
Ook in Oestrich zit Weingut Josef Spreitzer. www.weingut-spreitzer.de
Wanneer je dan toch in Oestrich bent en je hebt nog tijd over moet je beslist bij Weingut Eser langsgaan. Vraag naar geboortedagwijn. Ik ken de huidige staat van de kelder niet maar voor enkele jaren terug kon je er nog wijnen uit de 50er en 60er jaren kopen. Eser is trouwens de minste van bovenstaand rijtje. Maar is wel leuk om een keer de kelder in te duiken. Ik heb geen adres maar eenmaal in Oestrich zal het niet moeilijk zijn.
Soms vraagt de wijnboer een vergoeding voor het proeven. Dit wordt meestal verrekend wanneer je wat doosjes aankoopt. Misschien is dat betalen niet zo leuk maar ik voel mij dan minder bezwaard om niet te kopen. Kopen is dan naar mijn mening geen verplichting tussen haakjes meer.
Ik zal er zeker nog wel een stuk of wat vergeten zijn. Ik zoek nog even verder.
John