Zuid Afrika reis dag 7

• Ger

Deze morgen wakker geworden door de harde regen. Natuurlijk, als ze slecht weer voorspellen moet het een keer uitkomen. Maar zien wat de dag gaat brengen…

Het begin is in elk geval anders dan anders! Natuurlijk is het ontbijt anders dan in de vorige guest houses. Hier geen omelet of ei op bestelling maar roerbak ei, bacon enz ophalen bij het buffet. Nu is dat natuurlijk geen ramp, wat minder dan afgelopen week kan zeker geen kwaad.

Wat wel erger is: er zijn geen bubbels. Gewoonweg vergeten te halen. Dat we hier in een hotel zitten is niet het probleem, niemand keek er de volgende dagen van op, dat we aan het ontbijt verschenen met ons flesje bubbels.

Wat staat er vandaag zoal op het programma? Vanavond geen diner in een luxe restaurant maar een Braai. Verder staat er een bezoek aan Vergelegen op het programma en op mijn verzoek is daar Morgenster aan toegevoegd, aangezien deze toch naast elkaar liggen en je bij Morgenster ook nog leuk olijfolie kunt proeven.

Blijft eigenlijk de hele ochtend nog over, dus wat doe je dan, natuurlijk je gaat hier en daar maar wat proeven.

Na kort overleg besloten we Meerlust maar eens een bezoekje te brengen.

Meerlust

Om te beginnen maar eens hun enige witte wijn.

Wijn 101: Chardonnay 2007

Deze wijn heeft 12 maanden hout gehad waarvan 60% nieuw.

“Light wooded” zegt de man bij de flessen. Ik moet hier toch even om lachen. Wat zal “Heavy wooded” dan wel niet zijn. Wijn heeft wel mooi fruit en voldoende zuren.

Zeker een goed glas.

Wijn 102: Pinot Noir 2003

Deze wijn heeft naast 15 maanden hout ook nog 3 jaar op fles gerijpt.

De fles is al half leeg en de Amerikanen voor ons hebben er duidelijk van genoten. Maat ja, de wijn heeft toch echt kurk, en niet zo maar een beetje…..

Een nieuwe fles is gelukkig wel goed. Duidelijke pinot noir neus, maar een bittertje in de afdronk en een klein gebrek aan zuren.

Wijn 103: Merlot 2005

Deze merlot heeft maast merlot ook nog 12% cabernet franc. De wijn heeft 17 maanden Frans eiken gehad, waarvan 60% nieuw.

De wijn is nog jong en gesloten en zit stevig in zijn zuren. Herkenbare bordeaux stijl.

Wijn 104: Rubicon 2004

63% cabernet sauvignon, 27% merlot en 10% cabernet franc.

24 maanden op eiken waarvan 80% nieuw en vervolgens 24 maanden gerijpt op fles.

De wijn is rond en zeker niet log. Volgens eigen zeggen kan de wijn nog gemakkelijk 20 jaar ouderen. Absoluut een mooie wijn.

Wijn 105: cabernet sauvignon 2005

25 maanden hout waarvan 60% nieuw.

Donker rood fruit, leer, ceder. Toegankelijke, dikke wijn!

Zo, die proeverij zit er op, en nog plenty tijd.

Dan nog maar een proeverijtje. De keus valt op de buren: Vergenoegd.

Van Vergenoegd hadden we op dag 1 al een flesje genuttigd.

Vergenoegd

De juffrouw van Vergenoegd was duidelijk enigszins onder de indruk van een groep van 9 “professionele” proevers, en toen er vervolgens ook nog een groepje chinezen binnenstapte die duidelijk meer verstand van rijst hadden, was ze helemaal een beetje van slag.

En als het dan toch zo moet zijn, een aantal van de te proeven wijnen waren van een minder jaar (2002) en stonden ook nog allemaal al een dag open…

Wijn 106: Terrace Bay 2003

In de veronderstelling dat we deze wijn al geproefd hadden, heb ik er helaas niets over opgeschreven…. Volgens Platter’s is het een 2nd label Blend. Misschien iemand anders uit de groep….. Wat ik nog wel weet, is dat het woord oxidatie hier al over de (proef)tafel vloog.

Wijn 107: merlot 2002

Boers, gemakkelijk toegankelijke wijn. 22 maanden hout, maar hier speelt het mindere jaar en de open fles parten.

Wijn 108: shiraz 2002

Peper, laurier. Redelijke zuren, fris, bittertje, drogend.

Wijn 109: cabernet sauvignon 2002

Leer, laurier, tabak……….

Tot nog toe hebben ze het allemaal net niet. Te veel bitters en zuren.

Wijn 110: Vergenoegd 2001 (flagship)

68% cabernet sauvignon, 25% merlot en 7% cabernet franc.

Leer, tabak. Zachte tannines.

Dit is deuidelijk de beste wijn.

Wijn 111: Old Cape Colony Vintage Port 2002

Pruimen, chocolade, niet overdreven zoet.

Dan onderweg naar Morgenster. Natuurlijk moeten we tussen de middag nog iets eten. We besluiten in de supermarkt maar een paar broodjes te halen aangezien we geen tijd hebben voor een uitgebreide lunch.

Ik weet het, we zijn ondertussen verwend, maar de broodjes zijn geen overweldigend succes. Het vult natuurlijk wel.

Morgenster.

Morgenster estate is eigendom van Italiaan Giulo Bertrand. Dit merk je in de wijn maar vooral ook in de olijfolie. Hier maken ze de olie van de beste Italiaanse olijven en dat resulteert natuurlijk in de beste olie. Naast olie, maken ze ook nog pesto.

Proeftafel

Eerst maar eens van de olijf(producten) proeven.

Ze hebben op Morgenster 3 soorten olijven. 2 Italiaanse soorten (1 groen en 1 zwart) en 1 zwarte soort uit Griekenland..

Van de olijven maken ze 4 soorten olie:

- de extra virgin. Deze is extreem grassig en peperig. Erg lekker!

- Lemon enhanced. Tip: voor op het roomijs!

- Witte truffel. Ze zeggen met echte witte truffel maar na de uitzending van de “keuringsdienst van waarde” ben ik daar niet meer zo zeker van.

- Monte Marcello. Hier vooral groene appels, en geen gras maar peer.

Verder hebben ze ook nog een balsamico azijn. Zoet en natuurlijk ook stevig zuur.

Proeverij

Leuk zo’n proeverij, is weer eens iets anders dan wijn.

Maar nu toch maar snel weer terug naar de wijn :D.

Wijn 112: Tosca 2006

60% sangiovese, 20% cabernet sauvignon, 20% merlot.

18 maanden op 45% nieuw hout. Niet alleen in de naam, maar ook in de geur en smaak waan je jezelf in Toscane….

Lourens River Valley 2005.

70% merlot, 10% cabernet sauvignon, 10% cabernet franc en 10% petit verdot.

Van deze wijn dronken we al de 2003 (wijn 47). De 2005 is nog jong. Wel wat bloemig.

De vatenkelder

Wijn 113: Morgenster 2005

70% merlot en 30% cabernet sauvignon.

Zwarte bessen, chocolade. Krachtige wijn. Dit is een 5 sterren wijn in Platter’s en inderdaad echt een topper die overigens in de komende jaren nog weel beter zal worden.

Dan op naar Vergelegen.

Wijngaard

Aangezien het de buren zijn van Morgenster zijn we al snel bij de poort. Hier blijkt dat we niet, zoals gewoonlijk, in het toeristische gedeelte worden ontvangen, maar naar de winery gaan voor een privé rondleiding en proeverij.

Uitzicht bij winery

We worden ontvangen door een dame, een of andere manager. Exact heb ik het niet meegekregen. Iemand uit de groep misschien?

De winery zit als het ware in een berg, en bestaat uit 4 verdiepingen. Boven komen de druiven aan en door gebruik te maken van zwaartekracht maken ze de wijn zonder deze te hoeven verpompen wat ten goede moet komen aan de wijn.

Winery

Deze zomer hebben ze op vergelegen een enorme brand gehad in de wijngaarden. Daarmee kan het 10 jarenplan dat ze hadden, de prullenbak in.

Dan de wijnen. De flessen staan al klaar. Zelfs de “V” staat open en dat is toch niet helemaal gebruikelijk.

De flessen staan al klaar……

We beginnen met wit.

Wijn 114: sauvignon blanc 2008

Deze wijn is uit de “premium” range. De druiven zijn gedeeltelijk ingekocht en geen hout gehad. Wel is aan de wijn 3% semillon toegevoegd, die wel hout heeft gehad.

Het is een mooie zuivere, elegante wijn. Crispy.

Wijn 115: sauvignon blanc 2008

Dit is een wijn uit de “reserve” range. Gemaakt van eigen druiven uit de Schapenburg wijngaard. Krachtige wijn met veel lengte.

Wijn 116: Vergelegen white 2007

Wijn uit de “flagschip” range.

75% semillon, 25% sauvignon. De druiven hebben afzonderlijk 10 maanden op hout gelegen

Krachtig tropisch fruit. Mooie zuren, klein bittertje. Bewaarwijn. Ook dit is een 5 sterren Platter’s wijn.

Wijn 117: chardonnay 2008 (premium range)

10 maanden hout. Gemakkelijk, toch fris. Beetje citrus, vanille.

Wijn 118: cabernet sauvignon 2005

91% cabernet sauvignon met daarbij gelijke delen merlot en cabernet franc.

21 maanden op eiken. Kruidig, complex.

Wijn 119: Vergelegen Red 2004

80% cabernet sauvignon, 16% merlot, 4% cabernet franc.

Rood fruit, jong, nog stevige tannines. Beetje groen…..

Wijn 120: “V” 2005 (icon wijn)

94% cabernet sauvignon, 3% merlot en 3% cabernet franc.

22 maanden nieuw hout. Natuurlijk nog jong, maar opvallende bloemkool geur. Verder donker fruit, zachte tannines.

Wat mij betreft inderdaad de beste Vergelegen.

Dat was de proeverij. Voor terug te keren naar ons hotel ook nog snel even naar het toeristische gedeelte van vergelegen, om te bekijken hoe Willen Adriaan van de Stel, zoon van Simon van der Stel hier in luxe leefde.

Vergelegen

Heel even naar het hotel, om vervolgens snel naar Paarl te vertrekken voor de braai. Vorig jaar was de braai bij de politie commissaris thuis, dit keer is het in de kantine van een politie school. Hier leiden ze agenten op tot rechercheur.

Op een braai eigenlijk geen wijn maar bier! Natuurlijk is er wel wijn, maar dat zijn allemaal flessen die we zo hier en daar hebben mee genomen en dus al kennen. Op 1 na.

Wijn 121: Vergelegen semillon 2006

…..moeilijk iets van te bakken, na al het bier, rode wijn, chips, salade en vlees.

Wat doe je dan al zo op zo’n braai….simpel, eten, drinken, poolen en wat kletsen.

Heren, kom maar met die foto’s!

Na de braai is het nog vroeg, dus op naar een bar. Wat ik heb begrepen, een bekende bar in Paarl. Hier harde muziek, karaoke, poolen en vooral ook grote flessen bier!

Hoe lang we hier zijn blijven hangen? Geen idee maar opeens was het tijd om naar het hotel te gaan………….

• john

mooie dag Ger!! Meerlust en Vergelegen spreken mij wel aan…..De Vergelegen Red 2001 is op dit moment helemaal top!

Hasta Luego

John

• John Copier

Mooie foto's. Wat een staal en dan die bomen. Leuk zo'n olijfolieproeverij er tussendoor. Prachtig verslag.

John

• Chris

Zoals de laatste verslagen top!, erg leuk en boeiend om de reis zo mee te maken, ben er zo ook een beetje bij :D . Ga vooral zo door Ger.

Gr.Chris,

• chrisW

Ger,

Weer een mooi verslag! Het wordt zo een mooi boekwerk bij elkaar.

Ik vraag me af of het niet standaard is bij Vergelegen om naar de winery te gaan. Men is daar op hun eigen eigenwijze wijze best trots op de installaties. Bij ons ging de tour enkele jaren geleden in ieder geval rechtstreeks naar de winery toe en volgens mij vertelde de persoon die ons rondleidde het (standaard)verhaal dat we daar te horen kregen meerdere malen per dag.

Jouw verslag brengt weer veel goede herinneringen naar boven!

We hadden onszelf na ons bezoek aan zuid-afrika beloofd om snel weer voor een weekje (in de winter) terug te gaan naar Kaapstad. Dat is er de afgelopen jaren niet van gekomen, maar ik denk dat het de komende winter maar moet gebeuren.

gegroet,

Chris

• Ger

Ik denk dat Ruud hier ook wel iets aan kan toevoegen…..

• Ton

Hallo Ger

Wijn na bier brengt plezier

• Ton

Hallo Ger, even nog terugkomend op verslag 4 en 5.

Is dit nou een vreemde vogel of niet !!

En wat betreft de Shirafz: wij hebben ze toch echt gezien

• john

Hey Chris,

Volgend jaar willen we met een paar wine-freaks een week of 2 naar NAPA Valley voor een trip vol wine&dine….wijndomeinen bezoeken, paar toprestaurants in LA doen en uiteraard een aantal BYO wijnavonden met freaks van Squires organiseren…wij nemen de toppers uit Bordeaux mee en zij de toppers uit Napa….volgens mij kan je een slechtere vakantie hebben………

Howdee

John

• Ger

En wat voor een shirafz :D:D ……. een echte Scali!!