Aan de wijn van deze druif heb ik zowel plezierige als minder plezierige momenten beleefd. De “Lambrusco”. In mijn jeugd de wijn waar je vanwege z'n prijs altijd op terug kon vallen. 3 Dup de 2 liter. Zo iets. Hoofdpijn was je deel. Sloten hebben we hiervan gedronken.
Van de week een belletje; “Kom je langs om wat van onze veroveringen tijdens de Italiaanse vakantie te proeven?” De lokatie, het balcon met zicht op de waterweg in Maassluis.
Op de tafel glazen met licht roze mousse. Tintelende belletjes. Ragfijn. Wat is dit? Bij zo'n wijn zit je er dus zeker 800 Km naast. Italiaans had ik met de beste wil van de wereld niet kunnen bedenken. Een Lambrusco Reggiano Concerto 2005 of 6 van het huis de Medici met 11% alc. Inderdaad van dé familie. Etiket was tijdens de reis beschadigd.
In de neus florale tonen met veel kersenfruit. De wijn heeft een heel licht zuurtje en daarmee zal de wijn zeker geen jaren vort kunnen. Maar dat hoeft niet. Gewoon opmaken en nu eens zonder koppijn. Verder in de mond een waaier van zomersfruit. De wijn is droog en heeft karakter. Mooie lengte. Dit is een wijn waar je vrolijk van wordt en die je naast elk Italiaans gerecht kan zetten. Voor, tussen en hoofdgerecht maakt niets uit. Kaas, worst ook goed. Zeer makkelijke doordrinkwijn maar wel van “uitzonderlijke” klasse.
John