Duurste rosé ter wereld

• Olaf

Heeft iemand de duurste rosé (van stille wijn) ter wereld de Château d'Esclans uit de Provence van Sacha Lichine (ja die familie uit de Bordeaux) al eens in zijn glas gehad. 80.00 Euro de fles.

Ben benieuwd?

Cheers,

Olaf.

• Robèrt Koopman

Vorig jaar ging het er ook al over… :-)

Zie: http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=310&i=94099&t=94099

Was toen 70 euro per fles meen ik.

Heb het nog altijd niet gedronken, sla ook dit jaar over.

• Olaf

Dank je Robert. Ik denk dat ik jou in de toekomst als ‘zoekmachine’ op het prikbord gebruik :-) want met de standaard zoekfuntie hier heb ik altijd een probleem.

Je kunt niet specifiek genoeg zoeken als je op meerdere woorden wilt zoeken en je krijgt dus altijd teveel onnodige zoekresultaten terug. Kan natuurlijk ook zijn dat ik de trucjes nog niet ken om hier gedetailleerd te zoeken.

• Peter Z.

Beste Olaf,

Ik vemoed dat de duurste rose toch uit Californie komt, namelijk de rose´s van Sine Qua Non, met elk jaar een andere naam. Als je die voor 70 Euro of minder kunt vinden heb je het knap gedaan. Bijvoorbeeld als ik zoek op Vinopedia zie ik Sine Qua Non Autrement Dit 2006 staan voor 90 Euro.

Niet dat ik de Provence of Californische rose´s ooit gedronken heb, maar mocht je als doelstelling hebben de duurste rose te willen proeven, dan zou ik toch voor SQN gaan.

• Olaf

Dank voor de info Peter. Die doelstelling heb ik niet, voor dat geld koop ik toch liever iets anders :-) :-)

• Robèrt Koopman

Een rode wijn mag (te) veel kosten, een witte wijn ook.

Echter zodra het rosé is dan moet het goedkoop zijn.

Ook al wil een producent er iets moois van maken, niemand kijkt er naar om.

Hij kan dezelfde druiven gebruiken, die net zo geplukt moeten worden als die voor de andere wijnen en toch mag het niets kosten.

Eigenlijk begrijp ik het niet zo…. :+

• Christian Callec

Is ook helemaal niet te begrijpen, niet rationeel te verklaren… ;-)

Maar dat wist je zelf al… toch?

M.vr.gr.

Christian

• Olaf

Robert, ik heb rosé van 25.00 de fles in mijn kelder liggen van Domaine Ott dus mij hoor je niet zeggen dat rosé goedkoop moet zijn. Echter 80.00 Euro of meer kan ik nog niet aan een rosé uitgeven, zover ben ik niet, wie weet ooit nog……

Olaf

• Robèrt Koopman

Olaf schreef:

>

> Robert, ik heb rosé van 25.00 de fles in mijn kelder liggen

> van Domaine Ott dus mij hoor je niet zeggen dat rosé goedkoop

> moet zijn. Echter 80.00 Euro of meer kan ik nog niet aan een

> rosé uitgeven, zover ben ik niet, wie weet ooit nog……

Mijn opmerking is ook zeker niet persoonljk Olaf.

Maar meer algemeen, ik vraag me het oprecht af.

Domaine Ott maakt prachtige rosé's, ik ben een groot liefhebber!

En natuurlijk Tempier niet vergeten…. :-)

Drink ze te weinig helaas….

• André

Ja, vorig jaar verschillende malen geproefd.

Ook de drie andere telgen van L'Esclan en Lichine.

Het zijn rosé's zoals ze moeten zijn. Elegant en toch krachtig.

De Garrus is een speciale wijn. Rosé met een beetje hout en battonage…

Wordt vergeleken met een Meursault, maar dan van genache en rolle (syrah laat men tegenwoordig weg)

http://www.chateaudesclans.com/

http://www.chateaudesclans.com/presse/chateau-esclans-presse.htm

Het kleine broertje werd vorig jaar publiekswinnaar op Rosé aan Zee.

Morgen is er een voorproeverij,(Kan rosé ouderen) waar ook een van de laatste flessen Garrus 2007 te proeven zal zijn. (Wie er om 14.30 uur bij wil zijn, bel even 06-45010718).

Is deze rosé EUR 70 waard? Moet je proeven eigelijk.

Kan een rosé uberhaubt EUR 70 waard zijn? Er zijn mensen die zeggen dat geen rosé meer waard kan zijn dan EUR 20. Waarom? Een vreemd uitgangspunt volgen mij.

Iets anders is of je het er voor over hebt, maar dat kan met Petrus ook het geval zijn.

André