Duurste rosé ter wereld

• Olaf

Alsof ChateauOnline het prikbord volgt….. Ik krijg deze ochtend via e-mail deze promo binnen:

Château d'Esclans Whispering Angel 2008

Côtes De Provence A.O.C.

13,20 € la bouteille par lot de 3

au lieu de 16,50 €

Sacha Lichine est-il un génie du vin ? C'est la question que toute la Provence se pose.

Défrayant la chronique et perturbant le microcosme vinicole, voici un homme (ancien proriétaire de Prieuré Lichine à Margaux) qui, après avoir racheté le Domaine du Château d'Esclan en 2006, fait la une de tous les journaux avec le rosé le plus cher du monde (Cuvée Garrus hélas épuisée à 80 euros prix public) et une gamme de rosés hors du commun.

Traitant les rosés comme de grands vins, il prit le pari de donner de la profondeur et du corps a ses rosés de Provence. La réussite est là : la presse mondiale se fit l'écho d'un petit miracle : ses cuvées sont dignes des plus grands vins, trustant les dégustations à l'aveugle, alliant le fruit (indispensable) avec le corps et la profondeur des grands. Son secret : il vinifie ses rosés comme de grands blancs, les laissant s'enrichir de leurs lies durant l'élevage, ce qui assure cet incomparable bouquet et cette incroyable palette de saveurs.

Whispering Angel est magnifique : finesse, minéralité, rondeur, souplesse et équilibre, offert à un prix qui ne reflète pas le travail d’élevage et de vinification.

Whispering Angel est sûrement l’un des meilleurs rosés de Provence actuel : c’est un vin de génie, un vin de fou. Mais les génies n’ont ils pas toujours une part de folie ?

• Olaf

Zo te lezen wordt het een interessante dag morgen André. Er zullen ongetwijfeld leuke discussies zijn i.v.m. het nieuwe voorstel van de EU mbt het maken van rosé.

Had graag die Garrus is willen proeven maar het zal voor een andere keer zijn. Dank voor de uitnodiging in ieder geval.

Olaf.

• jeroen

Ik heb ze in de winkel ( gehad)

De Whispering Angel was vorig jaar geweldig, veel beter dan de 3x duurdere Ott. Dit jaar echter heeft hij iets anders gedaan en is de rose voller en iets meer fruitiger geworden, minder frisheid en daarmee eigenlijk in kwaliteit minder geworden. Ik merk dat mijn klanten dit jaar meer gaan voor Salwey, Haut Gleon en Rieully in dezelfde prijsklasse.

De Les Clans van ongeveer 50,- is echt een superwijn. prachtig elegant, mooie zuren, wat vettig mss. Ze noemen het zelf een witte bourgogne met een rose kleur.

De Garrus heb ik nog nooit gedronken. Ze maken dit met een doel en dat is de duurste rose wijn ter wereld te maken. Dat lukt ze, en het is een prachtig marketing tool. De sterren willen nu eenmaal de duurste van iets hebben en is deze wijn dus enorm populair onder beroemdheden. Zelf heb ik deze nog nooit geproefd, vindt het iets overdreven. En de LEs Clans wordt meestal door de internationale pers opdezelfde hoogte geplaatst.

Overigens ben ik het met Andre eens dat het onzin is dat Rose niet meer mag kosten dan 20,-. Ik ken zat grote witte en rode wijnen die dat ook niet zijn maar er wel voor wordt betaald.

• Christian Callec

Helemaal mee eens, Jeroen!

M.vr.gr.

Christian

• André

Rosé aan Zee

Wat een sfeer , wat een wijnen! ruim 200 man/vrouw kozen gisteren weer de beste publieksrosé. Goed eten, natje en droogje dus. Een troubadour en meer dan 80 rosé's om uit te kiezen. Ook de genomineerde wijnen van Perswijn stonden er te proeven.

1. Hof van Twente, Sueterie, 2008

2. Wispering Angel 2008 (Deliwijn)

3. Esclan 2008 (Deliwijn)

4. Pinky Chick Rosé, Slovenië, Foodproducts

5. Voga Italia, Rosato delle Venezie IGT,2008, Wijnimport Jos Rijnaarts

Dus hele goede Nederlandse rosé, prachtige Provence met een goed verhaal erachter, opkomende Oost Europese wijn met moderne uitstraling en Italiaanse rosé in designuitmomstering : Daar kozen de roséliefhebbers voor.

Winnaars gefeliciteerd.

André